ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 26 Νοέμβρη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΕ - ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Νέο «τάισμα» των μονοπωλίων

Γιγαντιαίο οικονομικό πρόγραμμα προσανατολισμένο στην εμπορευματοποίηση του πολιτισμού υπό τον τίτλο «Δημιουργική Ευρώπη» ανακοίνωσε προχθές η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, εν μέσω εξελισσόμενης και εντεινόμενης καπιταλιστικής κρίσης. Η ΕΕ παρεμβαίνει με αυτόν τον τρόπο στην «πολιτιστική» αγορά σε μια προσπάθεια να δώσει «ανάσα» στην «πολιτιστική» βιομηχανία της, δηλαδή στα μονοπώλια του χώρου και όχι βέβαια στους δημιουργούς.

Η Επιτροπή υπογραμμίζει αυτή την ανάγκη, με άλλα λόγια φυσικά, λέγοντας ότι «ο πολιτιστικός και ο δημιουργικός τομέας της Ευρώπης αντιπροσωπεύουν περίπου το 4,5% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν) και απασχολούν περίπου το 3,8% του εργατικού δυναμικού της ΕΕ (8,5 εκατ. άτομα)». Ετσι, «η στήριξη της ΕΕ θα βοηθά τους τομείς αυτούς να αξιοποιήσουν στον μέγιστο βαθμό τις ευκαιρίες που δημιουργεί η παγκοσμιοποίηση και η ψηφιοποίηση. Επιπλέον, θα τους επιτρέπει να αντιμετωπίσουν επιτυχώς προκλήσεις όπως ο κατακερματισμός της αγοράς και οι δυσκολίες πρόσβασης στη χρηματοδότηση, ενώ θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη χάραξη πολιτικής, καθιστώντας ευκολότερη την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και εμπειριών».

Το πρόγραμμα έχει προϋπολογισμό 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ για την περίοδο 2014 - 2020. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής, το πρόγραμμα θα διαθέσει περισσότερα από 900 εκατ. ευρώ «για τη στήριξη του κινηματογραφικού και του οπτικοακουστικού τομέα (πεδίο που καλύπτεται από το τρέχον πρόγραμμα "MEDIA")» και σχεδόν 500 εκατομμύρια ευρώ για τον πολιτισμό.

Η Επιτροπή δεν ξεχνά να «ταΐσει» και τις τράπεζες: «Προτείνει» τη διάθεση περισσότερων από 210 εκατομμύρια ευρώ «για τη δημιουργία ενός νέου χρηματοδοτικού μηχανισμού, ο οποίος θα δώσει τη δυνατότητα σε μικρούς φορείς να αποκτήσουν πρόσβαση σε ποσό έως 1 δισ. ευρώ με τη μορφή τραπεζικών δανείων, καθώς και σε περίπου 60 εκατ. ευρώ ως υποστήριξη για τη συνεργασία σε επίπεδο πολιτικής και για καινοτόμες προσεγγίσεις όσον αφορά τη δημιουργία ακροατηρίου και την κατάρτιση νέων επιχειρηματικών μοντέλων»!

Η αρμόδια Επίτροπος εμφάνισε το πρόγραμμα ως «επένδυση» που «θα βοηθήσει δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες του πολιτιστικού και του δημιουργικού τομέα να αξιοποιήσουν στον μέγιστο βαθμό την ενιαία αγορά και να απευθυνθούν σε νέα ακροατήρια εντός και εκτός Ευρώπης». Πρόσθεσε δε, ότι το πρόγραμμα «συμβάλλει στους στόχους που θέτει η στρατηγική "Ευρώπη 2020" για απασχόληση και βιώσιμη ανάπτυξη».

Θυμίζουμε ότι η στρατηγική «Ευρώπη 2020», δίνει συνέχεια και εμβαθύνει την αντιλαϊκή «Στρατηγική της Λισαβόνας», καθορίζοντας τους στρατηγικούς στόχους και σχεδιασμούς του μονοπωλιακού κεφαλαίου, θέτοντας στην κλίνη του Προκρούστη θεμελιώδη μισθολογικά και κοινωνικά δικαιώματα των εργαζομένων.

Κι άλλο «θύμα» του ΥΠΠΟ-Τ

«Το νερό της ζωής»
«Το νερό της ζωής»
Σε θύτη του πολιτισμού εξελίσσεται μέρα με τη μέρα το ομώνυμο υπουργείο, με θύματα πολιτιστικούς οργανισμούς που επί χρόνια καθιερώθηκαν στη συνείδηση του κοινού. Νέο θύμα του, η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», που κλείνει αυλαία στο τέλος του χρόνου, όπως γνωστοποίησε προχτές ο καλλιτεχνικός διευθυντής της, ο θεατρολόγος Νικηφόρος Παπανδρέου, ο οποίος το 1979 είχε την πρωτοβουλία της ίδρυσής της. Η απόφαση λήφθηκε, λόγω της διακοπής της κρατικής επιχορήγησής της την τελευταία διετία.

Η Πειραματική Σκηνής της «Τέχνης» ανέβασε πάνω από εκατό έργα, κλασικά και σύγχρονα, ελληνικά και ξένα, γνωστά και άγνωστα: του Eυριπίδη και του Aριστοφάνη, του Σαίξπηρ και του Mπεν Tζόνσον, του Γκολντόνι και του Mαριβώ, του Ιψεν και του Tσέχοφ, του Λόρκα και του Mπρεχτ, του Mπέκετ και του Iονέσκο, του Πίντερ και του Φρίελ, του Μακ Γκίνες και του Φόσε, του Kαπετανάκη και του Ξενόπουλου, του Ποντίκα και της Aναγνωστάκη. Εχει τιμηθεί με το βραβείο της Ενωσης Eλλήνων Kριτικών για τη συμβολή της στην καλλιτεχνική ανάπτυξη της περιφέρειας. Ενώ οργάνωνε το διεθνές φεστιβάλ «Θεατρική Ανοιξη», από το 1994 έως το 2006, όταν η τότε ηγεσία επίσης του ΥΠΠΟ σταμάτησε την επιχορήγηση. Από το 2008 οργανώνει τις «Προτάσεις», ένα «εργοτάξιο θεατρικών αναζητήσεων» με τη συμμετοχή ελληνικών θιάσων.

Η σκηνή θα λειτουργεί έως και τις αρχές του νέου έτους, με τις παραστάσεις: «Πανικός στα παρασκήνια» του Κεν Λούντβιχ (2 Δεκ.). «Το νερό της ζωής» βασισμένο στο παραμύθι των αδελφών Γκριμ (8 Δεκ.). «Κάνε άλμα πιο γρήγορο απ' τη φθορά», συμπαραγωγή με το τμήμα θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ (14, 15 Δεκ.).

Ηλεκτρικά και τζαζ ... ταξίδια

«Ηλεκτρικά ταξίδια και όνειρα» τιτλοφορείται το πρόγραμμα του Βασίλη Λέκκα (30/11- 4/12) στο «Half Note» (Tριβωνιανού 17, Μετς, 210 9213310). Στην εμφάνισή του στην τζαζ σκηνή, ο καταξιωμένος τραγουδιστής ερμηνεύει ένα κατάλληλα διασκευασμένο ευρύ (αισθητικά και συγκινησιακά) ρεπερτόριο, συνοδευόμενος από μουσικούς με τεράστια εμπειρία στην τζαζ, το τζαζ ροκ και το progressive rock. Μαζί του οι: Αστέρης Παπασταματάκης (πλήκτρα, midi bass), Τάκης Πατερέλης (σαξόφωνο), Νίκος Σπάθας, Σπήλιος Ζευκιλής (ηλεκτρική κιθάρα), Νίκος Καπηλίδης (ντραμς).

Με εμπειρία πάνω από 30 χρόνια και αρχή τον Μάνο Χατζιδάκι - μια συνεργασία μακροχρόνια και δημιουργική - ο Βασίλης Λέκκας έχει κορυφαίες καλλιτεχνικές στιγμές να επιδείξει. Εχει συνεργαστεί με μουσικούς, συνθέτες, ερμηνευτές όπως οι Γιάννης Σπάθας, Μίκης Θεοδωράκης, Μαρία Φαραντούρη, Γιάννης Μαρκόπουλος, Γιώργος Τρανταλίδης, Μάριος Στρόφαλης, Ανδρέας Θωμόπουλος, Σάκης Παπαδημητρίου κ.ά., δίνοντας το δικό του ξεχωριστό «στίγμα» στην ελληνική δισκογραφία.

Θεατρικές διαδρομές

«Αλήτες θεατρίνοι»
«Αλήτες θεατρίνοι»
Ενας γέρος πρώην διάσημος ηθοποιός, τώρα εντελώς ξεπεσμένος, ο οποίος μονολογεί διηγούμενος τη ζωή του, είναι το κεντρικό πρόσωπο του έργου του Τόμας Μπέρνχαρντ «Απλά περίπλοκος», που ανεβαίνει στο Υπόγειο του «Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν», από τη Δευτέρα, για 10 μόνο παραστάσεις. Ο ηλικιωμένος ηθοποιός, τελευταίος επιζών της οικογένειάς του, ζει κάτω από άθλιες συνθήκες σ' ένα φθαρμένο σπίτι, μισώντας τους πάντες και τα πάντα. Η συνεχώς αυξανόμενη αυτολύπηση, το μίσος και η γεροντική κατάθλιψη τον έχουν μετατρέψει σε μια αλλόκοτη φιγούρα. Το μόνο πρόσωπο που βλέπει είναι η Κατερίνα, ένα εννιάχρονο κοριτσάκι, που του φέρνει δυο φορές τη βδομάδα ένα μπουκάλι γάλα. Είναι ο μόνος άνθρωπος στον οποίο επιτρέπει να τον πλησιάσει, ο μόνος με τον οποίο μιλά. Μετάφραση - σκηνοθεσία: Γιώργος Κιμούλης. Σκηνικά - κοστούμια: Κατερίνα Σωτηρίου. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης, Ιρις Αδάμ.

  • Τη Δευτέρα ξεκινούν οι παραστάσεις με το έργο του Σάιμον Γκρέι «Αλήτες Θεατρίνοι», στο «Ανεσις - θεατρική σκηνή Ανδρέας Βουτσινάς», σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αθερίδη, με τους: Βάσια Παναγοπούλου, Αλέκο Συσσοβίτη, Τάκη Χρυσικάκο, Λαέρτη Βασιλείου. Απόδοση: Βάσια Παναγοπούλου - Αλίνα Κοτσοβούλου. Σκηνικά: Μυρτώ Αναστασοπούλου. Κοστούμια: Ευγενία Ζήντρου. Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Ενας αποτυχημένος ηθοποιός αλλά εξαιρετικός διευθυντής σκηνής που ζει στη σκιά της πλούσιας, διάσημης και πολύ φιλόδοξης ηθοποιού συζύγου του. Ο Ρόμπερτ, εγκαταλείποντας τη μόνη επιτυχημένη καριέρα που είχε, αφοσιώνεται στη φροντίδα της «ντίβας» γυναίκας του. Το μόνο που κρατάει για τον εαυτό του είναι κάποιες περιστασιακές περιπέτειες. Η Αννα ανακοινώνει στον Ρόμπερτ ότι έχει τρεις μέρες προθεσμία για να της αδειάσει τη γωνιά. Αυτό θα δυναμιτίσει την οργή του Ρόμπερτ, ο οποίος θα γυρέψει εκδίκηση με το μόνο τρόπο που γνωρίζει: «Θεατρικά».
  • Το «Εσωτερικό» του Μέτερλινχ παρουσιάζει η Ομάδα Θεάτρου C. For Circus, σε σκηνοθεσία Κώστα conie Ισαακίδη, στο χώρο του C. for Circus (Συγγρού 19, 4ος όροφος, τηλ. 693.6754.534). Στο έργο αυτό ο Μέτερλινχ δε μεταγράφει τη ζωή μιας οικογένειας στο εσωτερικό ενός σπιτιού, αλλά το εσωτερικό του καθενός. Εγκαινιάζει αυτό που ο Εντγκάρ Μορέν διερμηνεύει με τρόπο πολύ απλό ως εκείνο που είναι όχι πλέον η «εποχή του ανθρώπου των σπηλαίων», αλλά η «εποχή των σπηλαίων του ανθρώπου». Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης. Σκηνικά, κοστούμια: C. forCircus - Ελένη Θωμαΐδου. Παίζουν: Βεζερτζή Ολγα, Γαβρέλας Παναγιώτης, Κίτσος Δημήτρης, Κοτταράκου Χρύσα, Κουλιάκη Δήμητρα Μαρίνα, Νιτσιοπούλου Ανδρομάχη, Παυλίδης Παύλος, Ρουστάνη Νατάσα, Συναπίδου Κατερίνα, Σφυρής Γιωργής, Τανάση Βαλέρια, Χατζηαγγελάκης Σπύρος. Τραγούδι: Νατάσα Ρουστάνη.
Απώλεια για την Αρχαιολογία

Πέθανε την Πέμπτη ο επίτιμος Γενικός Επιθεωρητής Αρχαιοτήτων, Νίκος Γιαλούρης. Γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1918. Σπούδασε Αρχαιολογία στην Αθήνα και έκανε μεταπτυχιακές στα Πανεπιστήμια της Βασιλείας, της Ζυρίχης και της Γενεύης. Ανακηρύχτηκε διδάκτορας του Πανεπιστημίου της Βασιλείας το 1949.

Από το 1951 υπηρέτησε την Αρχαιολογική Υπηρεσία από διάφορες θέσεις. Οργάνωσε μουσεία σε Ηλεία, Αχαΐα και Μεσσηνία, προετοίμασε και επέβλεψε την κατασκευή και τη μουσειολογική - μουσειογραφική έκθεση του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου της Ολυμπίας. Διεξήγαγε δεκάδες ανασκαφών σε ολόκληρη τη Δυτική Πελοπόννησο. Εργο ζωής του υπήρξε η συστηματική ανασκαφή της αρχαίας Ηλιδας, της οργανώτριας πόλης των Ολυμπιακών Αγώνων.

Ανέλαβε κρίσιμες θέσεις στην Αρχαιολογική Υπηρεσία με επιστέγασμα την ανάληψη των καθηκόντων του Γενικού Επιθεωρητή Αρχαιοτήτων. Οργάνωσε μεγάλες εκθέσεις ελληνικών αρχαιοτήτων στο εξωτερικό, ενώ εισήγαγε και θεμελίωσε την ενάλια αρχαιολογική έρευνα στην Ελλάδα.

ΕΚΤΑΚΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ για τα οικονομικά της πραγματοποιεί η Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών, αύριο Κυριακή (27/11, 10.30 π.μ.) στην έδρα της, (Γενναδίου 8 και Ακαδημίας).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ