ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Φλεβάρη 1996
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Φάρσα" και μεταμεσονύχτιες
  • Το έργο του Μπότο Στράους "Φάρσα Κάλντεγουέι" ανεβαίνει, αύριο, από την Εταιρεία Θεάτρου "Διπλούς Ερως",στο θέατρο "Ιλίσια Στούντιο",σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.Το έργο, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ανεβαίνει σε μετάφραση Νίκου Φλέσσα και Λίας Αθανασιάδου,μουσική Δημήτρη Καμαρωτού και σκηνικά - κοστούμια Ντόρας Λελούδα.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Γιώργος Ζιόβας, Γιώργος Κακανάκης, Σάσα Κρίτση, Αμαλία Μουτούση, Αριέττα Μουτούση και Αντώνης Φραγκάκης.

"Ιδιότυπο", χαρακτήρισε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο σκηνοθέτης της παράστασης, Μιχαήλ Μαρμαρινός,το λόγο του Μπότο Στράους."Το γεγονός ότι ο Μπότο Στράους επιτρέπει στο έργο του το παιχνίδι, αναδεικνύει θεατρικά αποτελεσματικά κίνητρα, που για κάθε συντελεστή της παράστασης αποτελούν πηγές και αφορμές καλλιτεχνικής έκφρασης. Πολύ περισσότερο, όταν το παιχνίδι είναι δηλωμένη φάρσα, όπου οι αναγκαστικοί περιορισμοί αυτής της φόρμας καταφέρνουν να συγκεκριμενοποιούν και να επιτείνουν το αποτέλεσμα. Είναι η ποιητική της χυδαίας καθημερινότητας, μοναδικός τρόπος για την ανατροπή της. Ο Στράους είναι πολιτικός, παρότι δεν κάνει πολιτικό θέατρο. Πάνω στις συγκρούσεις των σχέσεων του αντρόγυνου περιγράφεται η πραγματικότητα, από το βίντεο κλαμπ μέχρι τις πυρηνικές δοκιμές, και όλα αυτά στη μετα-ιστορία, που είναι η σύγχρονη μεγαλούπολη".

  • "Ο χρόνος και το δωμάτιο",το έργο του Μπότο Στράους,που παρουσιάζεται από το θίασο "Πράξη",στο "Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας",από αυτό το Σάββατο και κάθε Σάββατο θα παίζεται και σε μεταμεσονύκτια παράσταση. Το έργο παρουσιάζεται σε μετάφραση Μίνου Βολανάκη και Βασίλη Πουλαντζά,σκηνοθεσία Μίνου Βολανάκη,σκηνικά Απόστολου Βέττα,κοστούμια Ντόρας Λελούδα,σύνθεση ήχου της Ελπίδας Σκούφαλου.Παίζουν: Μπέττυ Αρβανίτη, Σοφοκλής Πέππας, Χρύσα Σπηλιώτη, Γιώργος Γραμματικός, Μπάμπης Σαρηγιαννίδης, Αριστοτέλης Αποσκίτης, Αντώνης Δημητρίου, Σύλβια Βενιζελέα, Αντώνης Μομπαϊτζής.
  • Μεταμεσονύκτια παράσταση (00.30), αύριο για δημοσιογράφους και ηθοποιούς, που δεν μπορούν τις κανονικές ώρες να δουν το "Χάρολντ και Μοντ" στο θέατρο "Αλάμπρα", θα δώσει ο θίασος που σημειώνει μεγάλη επιτυχία.
Τσιμεντένια Μετέωρα

Να συμμαζέψει τα "ασυμμάζευτα" γύρω από τα Μετέωρα κλήθηκε προχτές το ΚΑΣ, σε μια συζήτηση τριών ωρών και πλέον. Η περιγραφή του τοπίου γύρω από τα Μετέωρα και ειδικότερα στην Καλαμπάκα και στην Κοινότητα Καστρακίου ήταν κυριολεκτικά ανατριχιαστική. Το τσιμέντο,οι κατασκευές από αλουμίνιο ή από πλαστικό,οι πολυώροφες οικοδομές και άλλα φαινόμενα, που ούτε στο ελάχιστο συνάδουν στο χαρακτήρα των μνημείων, οδήγησαν μέλη του ΚΑΣ σε εκφράσεις όπως: "Η περιοχή μοιάζει με Μανχάταν",ή "η Ελλάδα γέμισε παλούκια" (σ. σ. πυλωτές).

Το ΚΑΣ ασχολήθηκε με σχετική εισήγηση της 7ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων (ΕΒΑ), που προβλέπει πολεοδομικές ρυθμίσεις. Παρόντες ήταν ο δήμαρχος Καλαμπάκας και ο πρόεδρος της Κοινότητας Καστρακίου. Ο πρώτος, μάλιστα, ζήτησε να αλλάξει η αδόμητη ζώνη Α και μέρος της να μετατραπεί σε ζώνη Β1 (! ). Αίτημα, το οποίο σύσσωμο το ΚΑΣ σωστά απέρριψε, αφού η αδόμητη ζώνη Α είναι νόμος του κράτους.

Πρέπει να αναφερθεί ότι μαζί με αρκετά αυθαίρετα που βρίσκονται στη ζώνη Β προστασίας, υπάρχουν και πολλά άλλα, που έγιναν με άδειες (! ). Αυτό συνέβη και στον παλιό οικισμό γύρω από το βυζαντινό ναό της Παναγιάς, όπου έχει δομηθεί με όρους αποδεκτούς από το ΥΠΕΧΩΔΕ.

Υστερα από τα παραπάνω, η εισήγηση της 7ης ΕΒΑ έρχεται σαν φυσικό επακόλουθο. Συγκεκριμένα, η Εφορεία εισηγήθηκε την επέκταση του οικισμού, αφού κομμάτια της ζώνης Β μπαίνουν στο σχέδιο πόλεως.Η αλήθεια, όμως, είναι ότι εδώ και παρά πολλά χρόνια συνέβαινε ακριβώς το αντίστροφο: Η Καλαμπάκα επεκτεινόταν εκεί που δεν έπρεπε και μάλιστα χωρίς όρους δόμησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρσι τα μέλη του ΚΑΣ έλεγαν πως οι οικοδομές κοντεύουν να σκαρφαλώσουν στο βράχο. Σήμερα, επεκτείνεται ο οικισμός και ουσιαστικά νομιμοποιείται ό,τι κτίστηκε.

Εκ των υστέρων, λοιπόν, και ενώ η ολοσχερής αλλοίωση του χαρακτήρα της περιοχής των Μετεώρων είναι ήδη συντελεσμένη,το ΚΑΣ αποφάσισε να θέσει όρους δόμησης. Δηλαδή, στο δυτικό τμήμα της ζώνης Β και νοτιοδυτικά του οικισμού οι οικοδομές να μην ξεπερνούν τα 7,5 μέτρα ύψος, χωρίς υπόγειο και σε απόσταση 500 μέτρων να υπάρχουν μορφολογικοί όροι, όπως κεραμοσκεπή, ξύλινα κουφώματα κ. ά.

Οσο για το Καστράκι, εκεί έχουν γίνει λιγότερες αυθαιρεσίες και επιτρέπονται ισόγειες οικοδομές με αποκλειστική χρήση την κατοικία.

Ταξίδια "Χρωμάτων"

Στην απέραντη "θάλασσα" της μουσικής συνεχίζει το "ταξίδι" της η Ορχήστρα των Χρωμάτων,με πρώτο "λιμάνι" μια συναυλία αφιερωμένη στη θάλασσα: Τη Δευτέρα, στο Κολέγιο Αθηνών, με διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη,θα παρουσιάσει τα συνώνυμα έργα "Θάλασσα" του Ντεμπισί και του Νίκου Σκαλκώτα. Χτες, παρουσιάστηκε ο ετήσιος προγραμματισμός των δραστηριοτήτων της ορχήστρας, ενώ ιδιαίτερος λόγος έγινε για δύο ζωτικούς στόχους της: Την εξασφάλιση πρόσθετης οικονομικής ενίσχυσης και την απόκτηση μόνιμης στέγης.Η φετινή ενίσχυσή της από το ΥΠΠΟ είναι 200 εκατομμύρια δραχμές. Ο προϋπολογισμός, όμως, των προγραμματισμένων εκδηλώσεων ανέρχεται στα 480 εκατομμύρια, με αποτέλεσμα ένα κονδύλι ύψους 300, σχεδόν, εκατομμυρίων να αναζητούνται στις "οδούς" πρόσθετων χορηγιών.

Ιδιαίτερα σημαντικό, για την αυτονομία και τη συνεχή παρουσία της ορχήστρας, είναι το θέμα της μόνιμης στέγης."Ευελπιστώ, είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ορχήστρας, Γ. Κουρουπός,ότι ο νέος υπουργός Πολιτισμού θα βοηθήσει να πραγματοποιήσουμε τους στόχους μας". Ο πρώην υπουργός Πολιτισμού, που παραβρέθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, είπε ότι "αν είχε βρεθεί χώρος, που η απόκτηση και διαμόρφωσή του δε θα ξεπερνούσε τα 600 εκατομμύρια, θα είχε λυθεί το θέμα",εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι "και τώρα αν βρεθεί, πιστεύω ότι θα δινόταν λύση".

Εκτός από ένα μεγάλο αριθμό τακτικών συναυλιών, όπως ανακοινώθηκε, η ορχήστρα θα δώσει συναυλίες και στο εξωτερικό (δύο συναυλίες στο Κάιρο), ενώ φιλοδοξεί στην ανάπτυξη δισκογραφικής παρουσίας. Από τον Απρίλη, εξάλλου, ξεκινά τον κύκλο συναυλιών "Ιριδισμοί", με ένα μικρότερο και ευέλικτο σχήμα μουσικών και έμφαση στην ελληνική μουσική, ενώ θα συμμετάσχει στις εκδηλώσεις για το Ετος Μητρόπουλου με συναυλία, διεθνή μουσικό διαγωνισμό και εκδόσεις.

@ Σε ανακοίνωση με θέμα "Η εξασφάλιση των δικαιωμάτων στα μεταβυζαντι
  • Σε ανακοίνωση με θέμα "Η εξασφάλιση των δικαιωμάτων στα μεταβυζαντινά δικαιοπρακτικά έγγραφα - Επιβιώσεις αρχαίων ελληνικών δικαίων",θα προβεί σήμερα (6μμ) το αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, Μενέλαος Τουρτόγλου.Η ανακοίνωση θα γίνει κατά τη διάρκεια δημόσιας συνεδρίας της Ακαδημίας Αθηνών.
"Δώρο" τα κλεμμένα έργα

Αναβλήθηκε για τις 6 του Μάρτη η δίκη, που επρόκειτο να γίνει χτες στο Πενταμελές Εφετείο της Αθήνας, για την κλοπή 50 πινάκων και άλλων αντικειμένων από το σπίτι του Ν. Χατζηκυριάκου - Γκίκα,την περίοδο 1988 - 1989, κατά την οποία ο καλλιτέχνης νοσηλευόταν στο Λονδίνο.

Κατηγορούμενοι είναι η Νάντια - Μαρία Νούσακ,για κλοπή αντικειμένων ιδιαίτερα μεγάλης αξίας (η αξία των κλοπιμαίων υπολογίζεται πάνω από 200 εκατ. δρχ.) και ο συλλέκτης Ιων. Περδίου για ηθική αυτουργία στην κλοπή και αποδοχή προϊόντων εγκλήματος. Και στους δύο είχε επιβληθεί πρωτοδίκως η ποινή της εξαετούς κάθειρξης.Σημειώνεται ότι στο σπίτι του Περδίου βρέθηκαν και κατασχέθηκαν μερικοί από τους κλεμμένους πίνακες.

Η Νούσακ ισχυρίζεται ότι οι πίνακες τής είχαν δοθεί από τον ζωγράφο ως "δώρο" και ότι την είχε εξουσιοδοτήσει να πουλήσει 15 από αυτούς (!).

Η εκδίκαση της υπόθεσης αναβλήθηκε μετά από αίτημα των συνηγόρων του Περδίου, επειδή ο ίδιος νοσηλεύεται στο "Ιπποκράτειο" με καρδιολογικό πρόβλημα. Πάντως, η συνήγορος πολιτικής αγωγής, Μαρία Βενιέρη, δήλωσε ότι το Μουσείο Μπενάκη, στο οποίο ο Ν. Χατζηκυριάκος - Γκίκας έχει κληροδοτήσει την κινητή και ακίνητη περιουσία του, θα συνεχίσει το δικαστικό αγώνα για την ανεύρεση των 50 πινάκων. Ηδη έχουν βρεθεί 18.

Κλασικός "Ριγγολέτο"

Μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του Βέρντι, ο "Ριγγολέτο",ανεβαίνει πάλι, μετά από επτά χρόνια, στο "Ολύμπια" της Λυρικής Σκηνής. Η πρεμιέρα θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, ενώ θα ακολουθήσουν οκτώ ακόμη παραστάσεις (14, 16, 18, 21, 23, 25/2 και 22, 24/3). Ο διάσημος Ιταλός μαέστρος Αρμάντο Γκάτο θα διευθύνει τις επτά πρώτες παραστάσεις. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Σέργιος Βαφειάδης.Τονίζοντας ότι ακολουθεί "πιστά τις σημειώσεις του Βέρντι", ο σκηνοθέτης, κατά τη διάρκεια χτεσινής συνέντευξης Τύπου, ανέφερε ότι τηρεί την κλασική γραμμή του έργου, καθώς αρνείται τους "μοντερνισμούς σε κλασικά έργα". Τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Γιάννη Καρύδη,η διεύθυνση της χορωδίας της Φανής Παλαμίδη και οι χορογραφίες της Ολυμπίας Γελοδάρη.Το ρόλο του δούκα ερμηνεύει ο τενόρος Μίρο Σόλμαν (μετάκληση, 11, 14, 16/2) και οι Βαγγέλης Χατζησίμος (18, 21 και 23/2) και Δημήτρης Στεφάνου (25/2 και 22, 24/3). Τους υπόλοιπους ρόλους ερμηνεύουν οι:Ανδρέας Κουλουμπής, Λουίτζι ντε Κοράτο, Τζένη Δριβάλα, Τίνα Μαλακατέ, Ελένη Κελεσίδου, Ζίβαν Σαραμάντιτς, Αχιλλέας Τσάνταλος κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ