ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Δεκέμβρη 1997
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Το πλοίο ήταν σάπιο ως το "κόκαλο"

Τα στοιχεία "δείχνουν" έναν προς έναν τους ενόχους, ενώ μετέωρη παραμένει η έκκληση του πρώην καπετάνιου του ΔΥΣΤΟΣ: "Να πάψουν να υπάρχουν ανθρώπινα κτήνη, που μπροστά στο δικό τους συμφέρον ακόμα και αυτός ο θάνατος τούς αφήνει αδιάφορους"

- Το πλοίο ΔΥΣΤΟΣ ήταν σάπιο "ως το κόκαλο" και υπερφορτωμένο.

- Η πλοιοκτήτρια εταιρία, με τα τεχνολογικά μέσα που διέθετε, μπορούσε να ξέρει ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται το πλοίο. Ωστόσο, δε βοήθησε για την έγκαιρη ανεύρεσή του και την ανεύρεση των ναυαγών.

- Επιχειρείται απόκρυψη στοιχείων, τόσο από την ίδια την πλοιοκτήτρια, όσο και από την ασφαλιστική εταιρία.

Αυτό αποδεικνύουν στοιχεία που έχουν έρθει μέχρι τώρα στο φως, μετά από επίπονες προσπάθειες των συγγενών των πνιγμένων, αλλά και της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού.Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τα οποία δεν έχουν διαψευστεί, βαρύτατες ευθύνες φέρουν, εκτός από την πλοιοκτήτρια εταιρία: Ο "Ελληνικός Νηογνώμονας", που διέθετε τα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας του πλοίου. Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκης,ο οποίος έσπευσε την επομένη του ναυαγίου να δηλώσει ότι φταίει ο νεκρός πλοίαρχος, αλλά και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας,όπως ηΔιεύθυνση Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΔΕΕΠ).

Επιστολή - "βόμβα"

Στις 3 του περασμένου Απρίλη, η ΠΕΜΕΝ σε συνέντευξη Τύπου δίνει στη δημοσιότητα επιστολή - "βόμβα", για τα αίτια που οδήγησαν στο βυθό το τσιμεντάδικο πλοίο, η οποία έχει αποσταλεί στον Στ. Σουμάκη από τις 13 Φλεβάρη! Η επιστολή ανήκει σε πρώην πλοίαρχο της ΑΝΕ "Ηρακλής",ο οποίος είχε πλοιαρχεύσει το μοιραίο πλοίο επανειλημμένα. Τα στοιχεία που παραθέτει ο πλοίαρχος στην επιστολή του είναι σωστός "καταπέλτης". Τεκμηριώνουν ότι οι κύριοι υπαίτιοι για το τραγικό ναυάγιο είναι:

- Η πλοιοκτήτρια εταιρία, η εφοπλιστική ασυδοσία, η αφερέγγυα ιδιωτική εταιρία "Ελληνικός Νηογνώμονας", που είχαν την ευθύνη για την άθλια κατάσταση του πλοίου.

- Η πολιτική της κυβέρνησης και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, που καλύπτει τις παράνομες ενέργειες των εφοπλιστών.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε μερικές φράσεις - "κλειδιά" από αυτήν την επιστολή: "Ξεκινώ με τη γενική διατύπωση ότι το πλοίο ήταν ΣΑΠΙΟ και αυτό το αναλύω..."! "Τώρα, περιγραφή των διπύθμενων και των εντός αυτών ενισχύσεων. ΟΛΑ ΣΑΠΙΑ... Και επάνω σε αυτό το ΣΑΠΙΟ υπόβαθρο, πώς θέλατε να κρατηθούν τόσοι χιλιάδες τόνοι τσιμέντου;..."! "Κ. υπουργέ. Μην ακούτε για πιστοποιητικά και μετρήσεις πάχους ελασμάτων. Με το ανάλογο φακελάκι μπορεί να έχετε ό,τι πιστοποιητικό θέλετε..."! "Φαντάσματα δεν υπάρχουν, υπάρχει αιτία που το πλοίο ανατράπηκε και είμαι σίγουρος για τα αναγραφόμενά μου"...

Ο καπετάνιος αναφέρει ως εκδοχές του αναποδογυρίσματος του πλοίου την υποχώρηση των φθαρμένων ελασμάτων, τα σοβαρά προβλήματα ευστάθειας του πλοίου που προέκυψαν με τη μετασκευή του, τη μετατόπιση φορτίου.

Τόσο τα στοιχεία, όσο και η έκκληση του καπετάνιου: "να πάψουν να υπάρχουν ανθρώπινα κτήνη, που, μπροστά στα δικά τους συμφέροντα, ακόμα και αυτός ο θάνατος τούς αφήνει αδιάφορους",δε φαίνεται να συγκίνησαν τον υπουργό Ναυτιλίας, ο οποίος την ίδια μέρα εμφανίστηκε μπροστά στους δημοσιογράφους, όχι μόνο να δηλώνει "άγνοια" για την επιστολή (αν και από την ΠΕΜΕΝ προσκομίστηκε και η απόδειξη αποστολής της επιστολής), αλλά να ειρωνεύεται τους συνδικαλιστές ότι θα τους αναθέσει τη διοίκηση του υπουργείου... να εξυβρίζει την ΠΕΜΕΝ για "ανεύθυνες και άθλιες διαδικασίες"! Εφτασε, μάλιστα, στο σημείο να δηλώσει: "Ποιος ο λόγος να έρθει η επιστολή στο υπουργείο; Δεν μπορεί να απολογείται ο υπουργός. Δεν έχει πλέον καμιά συμμετοχή στην υπόθεση, από τη στιγμή που αυτή βρίσκεται στη Δικαιοσύνη. Εκεί να πάει να καταθέσει ο πλοίαρχος, αν είναι υπεύθυνος..."!

Στοιχείων συνέχεια... Στις 24 του περασμένου Οκτώβρη νέα στοιχεία έρχονται στο φως στο Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά, κατά τη διάρκεια της εκδίκασης της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρίας οι οικογένειες 6 πνιγμένων.

Τα στοιχεία κατατέθηκαν από τον τεχνικό σύμβουλο των οικογενειών Ιωάννη Αγγελάκη.Την εγκυρότητα των όσων ανέφερε ο Ι. Αγγελάκης αποδεικνύει, εκτός των άλλων, και το γεγονός ότι οι μάρτυρες υπεράσπισης της πλοιοκτήτριας εταιρίας και ο τεχνικός σύμβουλος της ασφαλιστικής εταιρίας του πλοίου, δεν κατόρθωσαν να τα ανατρέψουν! Ο τεχνικός σύμβουλος απέδειξε, με βάση τα έγγραφα για τη φόρτωση του πλοίου και με υπολογισμό των μόνιμων βαρών του, ότι το πλοίο ήταν υπερφορτωμένο.Σύμφωνα με τα ίδια έγγραφα, απέδειξε ότι βρέθηκαν και 100 τόνοι επιπλέον καυσίμων που δεν αναγράφονταν πουθενά, γεγονός που επιβεβαιώθηκε από τους μάρτυρες της εταιρίας!

Σημαντικό, επίσης, στοιχείο που κατέθεσε ήταν ότι κατά πάσα πιθανότητα ο πλοίαρχος του πλοίου δε γνώριζε πως το πλοίο ήταν υπερφορτωμένο και αυτό ο Ι. Αγγελάκης το στηρίζει στην υπογραφή του εγγράφου της φόρτωσης, η οποία συγκρινόμενη με άλλα υπογεγραμμένα έγγραφα δε μοιάζει με την υπογραφή του πλοιάρχου!

Απέδειξε ακόμα, με βάση τα έγγραφα του "Ελληνικού Νηογνώμονα" για τους ελέγχους που είχαν διενεργηθεί στο πλοίο, ότι ποτέ δεν ελέγχθηκε η βάση των τοιχωμάτων των κοιτών,που είχαν κατασκευαστεί όταν είχε γίνει η μετασκευή του πλοίου και σημείωσε ότι, με δεδομένο αυτό, δεν μπορεί να ισχυρίζεται κανείς ότι το πλοίο δεν είχε διάβρωση.

"Η βύθιση δεν έγινε αμέσως. Το πλοίο είχε πάρει μόνιμη κλίση, επειδή από την κατάρρευση των τοιχωμάτων μετατοπίστηκε το φορτίο",ανέφερε και στήριξε το συλλογισμό του, λέγοντας ότι βρέθηκαν τσιμέντα πριν τη δεξαμενή έρματος.

Στο δικαστήριο κατέθεσε επίσης και ένας τρίτος μηχανικός, που έχει ταξιδέψει πολλές φορές με πλοία της εταιρίας. Ηταν, μάλιστα, να ναυτολογηθεί στο ΔΥΣΤΟΣ λίγο πριν το μοιραίο ταξίδι του, όμως αρνήθηκε επειδή - όπως είπε- διαπίστωσε από προσωπικό του έλεγχο ότι ήταν σάπιοι ακόμα και οι νομείς - τα "κόκαλα", όπως είπε - του πλοίου. Οσον αφορά τον ισχυρισμό του κ. Μαύρου, προέδρου της εταιρίας, ότι δεν ήξερε πού βρισκόταν το πλοίο, ο μηχανικός ανέφερε ότι τα πλοία της εταιρίας έχουν εγκαταστημένο σταθμό απευθείας επικοινωνίας και ότι σε περίπτωση βλάβης, υπάρχει και διαμεσολαβητικός σταθμός που είναι εγκαταστημένος στο ρυμουλκό της εταιρίας"Φαέθων".

Κείμενα: Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ "ΔΥΣΤΟΣ"
Ξαναπνίγουν τους νεκρούς...

Ενα χρόνο μετά, το "χέρι του νόμου" δεν έχει αγγίξει τους ενόχους, παρά το πλήθος των στοιχείων, που μαρτυράνε ότι αυτό το έγκλημα ήταν προδιαγεγραμμένο

Μεσάνυχτα 28 Δεκέμβρη 1996. Το τσιμεντάδικο ΔΥΣΤΟΣ τουμπάρει ανοιχτά της Κύμης, "καταπίνοντας" 20 ανθρώπινες ψυχές. Δεκαεφτά μέλη του πληρώματος, δυο γυναίκες και ένα δεκάχρονο κορίτσι, που ήρθαν να προστεθούν στον ατέλειωτο κατάλογο των σκοτωμένων της εφοπλιστικής ασυδοσίας. Ενας χρόνος πέρασε από εκείνη τη μέρα, που το τρομερό έγκλημα της πλοιοκτήτριας εταιρίας ΑΓΕΤ - ΗΡΑΚΛΗΣ συγκλόνισε το πανελλήνιο και προχτές την Κυριακή 28 Δεκέμβρη 1997, οι συγγενείς και φίλοι των αδικοχαμένων, με δάκρυα στα μάτια τίμησαν τη μνήμη των νεκρών τους. Βρέθηκαν ξανά στην ίδια παραλία για να ρίξουν λίγα στεφάνια, με χαραγμένη στη μνήμη τη μακάβρια εικόνα, του τουμπαρισμένου πλοίου, ενώ την αγωνία που ζούσαν τότε, τώρα τη διαδέχτηκαν η οργή και η αγανάκτηση για τον άδικο πνιγμό τόσων ανθρώπων.

Ενας χρόνος πέρασε από το ναυάγιο και οι υπεύθυνοι παραμένουν μακριά από το χέρι του νόμου.Και αυτό, όταν τα στοιχεία που έχουν βγει μέχρι τώρα στο φως και καταδεικνύουν τους ενόχους, είναι συγκλονιστικά και αδιάψευστα. Είναι στοιχεία, που εκτός των άλλων, αποδεικνύουν ότι το βούλιαγμα του ΔΥΣΤΟΣ ήταν απλά θέμα χρόνου, ήταν προδιαγεγραμμένο!

Το χρονικό του εγκλήματος

Το ημερολόγιο του θαλάμου επιχειρήσεων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας αποτελεί το πρώτο στοιχείο που καταδεικνύει τους ενόχους.

Στις 10.12 τη νύχτα από σταθμό ΜΑS PALOMAS ελήφθη τέλεξ για εκπομπή σήματος κινδύνου από ΕΠΙΡΜΠ, για πλοίο χωρίς στίγμα και άλλα στοιχεία. Διαπιστώνεται ότι πρόκειται για το ΔΥΣΤΟΣ.

Στις 10.15 καταγράφεται τηλεφωνική επικοινωνία με τον κ. Μαύρο,εκπρόσωπο της πλοιοκτήτριας εταιρίας, ο οποίος ενημερώνει ότι το πλοίο είναι αγκυροβολημένο στη Σκιάθο! Το πλοίο, που είχε ήδη τουμπάρει ανοιχτά της Κύμης. Αλλωστε, η συσκευή ΕΠΙΡΜΠ στέλνει σήμα μόνο όταν έρθει σε επαφή με τη θάλασσα...

Στις 10.20 ενημερώθηκε το υπολιμεναρχείο Σκιάθου. Καλεί με το VHF το πλοίο και όπως ήταν φυσικό χωρίς αποτέλεσμα.

Στις 10.40 έρχεται νέο τέλεξ από MAS PALOMAS και δίνονται τα στίγματα του κινδύνου του πλοίου. Ενημερώνεται το Κεντρικό Λιμεναρχείο Χαλκίδας και ταυτόχρονα καλούνται αλιευτικά σκάφη να διενεργήσουν έρευνα στην περιοχή.

Στις 10.45 εκπρόσωπος της εταιρίας ενημερώνει ότι τελευταία επικοινωνία με το πλοίο ήταν στις 7 το απόγευμα και αυτό βρισκόταν μεταξύ Σκιάθου και Σκοπέλου!

Στις 00.38, δηλαδή πάνω από δύο ώρες μετά, στάλθηκε σήμα για έρευνες στις Λιμενικές Αρχές Κύμης, Χαλκίδας, Σκιάθου, Σκοπέλου. Ενημερώθηκε και το ΓΕΝ για συνδρομή, γεγονός όμως που το ΓΕΝ διέψευσε!

Στις 5.40 το πρωί το υπολιμεναρχείο Κύμης ανέφερε ότι ένα από τα οκτώ επαγγελματικά αλιευτικά, που διενεργούν έρευνες, εντόπισε ένα ναυαγό σε πνευστή σωσίβια σχεδία 4 μίλια ανοιχτά της Κύμης. Πρόκειται για τον δόκιμο πλοίαρχο Χρήστο Αναγνώστου, που είναι και ο μόνος που σώθηκε.

Στις 6.50 το πρωί το υπολιμεναρχείο Κύμης ανέφερε ότι το αλιευτικό "ΜΑΝΩΛΑΚΗΣ" εντόπισε το πλοίο αναποδογυρισμένο.

Από την επομένη του ναυαγίου δηλαδή την Κυριακή το πρωί μέχρι και την Τρίτη 31 Δεκέμβρη με σειρά συνεντεύξεων ο υπουργός Εμπορικής ΝαυτιλίαςΣταύρος Σουμάκης ξαναπνίγει τους νεκρούς! Χωρίς καμία έρευνα, χωρίς ακόμα να έχει καταθέσει και ο μοναδικός επιζών, σπεύδει να ρίξει τις ευθύνες στον πλοίαρχο που βρίσκεται μέσα στο λαμαρινένιο φέρετρο! Με σειρά επιστολών, το ίδιο προσπαθεί να... αποδείξει και η ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ! Ομως μάταια.

Στις 2 του Γενάρη ανασύρεται το 17ο πτώμα, ενώ ήδη έχουν περάσει 7 μέρες από το τουμπάρισμα του πλοίου. Ακριβώς αυτή την ημέρα ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου και ο υφυπουργός Οικονομικών Γ. Δρυς υπογράφουν εγκριτική πράξη - δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης στις 17 Γενάρη 1997 - για τη μείωση του πληρώματος του πλοίου ΔΥΣΤΟΣ, για να αποδείξουν περίτρανα ακόμα μια φορά ότι η ναυτιλιακή πολιτική του ΠΑΣΟΚ συμπυκνώνεται σε τέσσερις λέξεις: "Ο, τι πουν οι εφοπλιστές"!Για να αποδείξουν ότι είναι μια πολιτική - "φονιάς" για τους ναυτεργάτες.

Οι συγγενείς απαιτούν τιμωρία των ενόχων

ΧΑΛΚΙΔΑ (του ανταποκριτή μας).-

Πρόσωπα χαραγμένα από τον πόνο, χείλια σφιχτά από την αγανάκτηση, βλέμμα απλωμένο στο βάθος του πελάγου, εκεί όπου ένα χρόνο πριν τα κύματα του Αιγαίου "κατάπιαν" τα αγαπημένα πρόσωπά τους. Ενα τεράστιο "γιατί" τους βασανίζει ένα χρόνο τώρα, αλλά απάντηση καμία δεν έχουν πάρει.

Ηταν όλοι εκεί. Μανάδες πατεράδες, αδέλφια, σύζυγοι, κόσμος, στο ετήσιο μνημόσυνο, για να τιμήσουν τη μνήμη των αδικοχαμένων και ακόμα αδικαίωτων παιδιών της θάλασσας.

Απόντες από το μεγάλο προσκλητήριο τιμής και μνήμης οι φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί του ναυαγίου. Απόντες, το κράτος, η πολιτεία, η κυβέρνηση, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Απούσα και η ιδιοκτήτρια εταιρία του τσιμεντάδικου "ΔΥΣΤΟΣ", ΑΓΕΤ των Ιταλών της "Καλτεστρούτσι".

Λακωνικές, γεμάτες πίκρα και αγανάκτηση οι δηλώσεις των συγγενών. "Ενα χρόνο τώρα μας έχουν ξεχάσει. Το πόρισμα ακόμα να βγει! Γιατί άραγε; Εχουν κάτι να κρύψουν; Είναι κάτι που δεν πρέπει να μαθευτεί; Γιατί επιβλήθηκε σιωπή; Γιατί αφαίρεσαν τη δικογραφία από την Εισαγγελία Χαλκίδας; Γιατί η τεχνική πραγματογνωμοσύνη και το πόρισμα δε δίνονται στη δημοσιότητα; Τι απέγιναν οι δηλώσεις του υπουργού Ε. Ν. για αποκάλυψη των αιτιών του τραγικού ναυαγίου; Μήπως η αποκάλυψη των εφοπλιστικών "αδύτων" μετράει περισσότερο από τη ζωή των ναυτεργατών, που μπορεί να αποτιμάται και "για μια χούφτα δολάρια" στην καπιταλιστική λογική του "όλα πουλιούνται και όλα αγοράζονται"... ";

Στην τελετή δεν παραβρέθηκε η αδερφή του αγνοούμενου Θανάση Παπαϊωάννου,Ελένη. "Δε θρηνώ μόνο το χαμό του αδερφού μου - μας είπε σε τηλεφωνική επικοινωνία μας - αλλά προσπαθώ να σώσω και τη μητέρα μου. Από τη στενοχώρια του χαμένου παιδιού της, έπαθε πρόσφατα εγκεφαλικό". Η Ελένη Παπαϊωάννου, όπως μας είπε, στις 26 του περασμένου Νοέμβρη έστειλε επιστολή στον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, με την οποία ζητά της δοθούν εξηγήσεις για ποιους λόγους το πλοίο βούλιαξε, ενώ επί περίπου 10 μέρες βρισκόταν τουμπαρισμένο στην επιφάνεια. Συγγενείς των πνιγμένων και ο τεχνικός τους σύμβουλος κ. Αγγελάκης, εκφράζουν φόβους ότι το πλοίο εσκεμμένα βυθίστηκε, προκειμένου να αποκρυφτούν στοιχεία. Να σημειωθεί ότι στις 24 Οκτώβρη κατά τη διάρκεια εκδίκασης της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν συγγενείς πνιγμένων εναντίον της πλοιοκτήτριας εταιρίας, ο κ. Αγγελάκης κατέθεσε ότι δε δίνεται καμία εξήγηση από την πλοιοκτήτρια εταιρία και την ασφαλιστική για τη βύθιση του πλοίου. Οι εκπρόσωποι των δύο εταιριών είχαν ισχυριστεί στο δικαστήριο ότι η βύθιση έγινε μετά από έκρηξη που σημειώθηκε στις άδειες δεξαμενές καυσίμων του πλοίου, όμως ο τεχνικός σύμβουλος κατέθεσε: "Οι δεξαμενές είχαν καθαριστεί και δεν περιείχαν αέρια" και απάντηση δεν έλαβε...

Ο Γιώργος Λακιώτης πατέρας του ναύτη Γρηγόρη Λακιώτη σε επίσης τηλεφωνική επικοινωνία μας, σημείωσε: "Το εφοπλιστικό κεφάλαιο είναι αδυσώπητο και βρίσκει στήριξη από κυβερνητικά στελέχη. Εμείς θέλουμε να τιμωρηθούν οι ένοχοι και επιτέλους να διενεργούνται πραγματικοί έλεγχοι στα πλοία για να μη χυθεί και άλλο αίμα".

Στις 2 Γενάρη του 1997, 7 μέρες μετά την τραγωδία, υπογράφτηκε Υπουργική Απόφαση για τη μείωση της οργανικής σύνθεσης στο μοιραίο πλοίο!

Εκεί στην παραλία της Κύμης, ξέσπασε - ένα χρόνο μετά - η οργή των συγγενών για την ατιμωρησία των ενόχων



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ