ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 12 Φλεβάρη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΕΣ»
Μπήκε στη δεύτερη φάση το ξεπούλημα

Ολοκληρώθηκε χτες η πρώτη φάση της διαδικασίας - με τη σφραγίδα της κυβέρνησης της ΝΔ - για το ξεπούλημα των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» (ΟΑ) και των κερδοφόρων δραστηριοτήτων της παλιάς «Ολυμπιακής», με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους αγοραστές.

Οι συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών-Επικοινωνιών ενημερώθηκαν χτες το πρωί από το «σύμβουλο ιδιωτικοποίησης» (επενδυτικός οίκος Lazard) για το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε από τους υποψήφιους αγοραστές. Ομως, απέφυγαν να δώσουν περαιτέρω πληροφορίες και, μόνο μέσω συνεργατών τους, απλά ...διοχέτευαν τη «συγκρατημένη αισιοδοξία τους».

Λίγο αργότερα και μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Γ. Αλογοσκούφης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφων δήλωσε ότι είναι «αρκετοί οι ενδιαφερόμενοι», για να προσθέσει ότι στο επόμενο στάδιο «θα προχωρήσουμε με τους επικρατέστερους απ' αυτούς και όλους όσοι πληρούν τα κριτήρια». Και σε άλλη ερώτηση, εξήγησε πως μεταξύ των ενδιαφερομένων «είναι και αεροπορικές εταιρίες, είναι και επενδυτές και από την Ελλάδα και από το εξωτερικό».

Σύμφωνα με πληροφορίες, συνολικά εκδήλωσαν ενδιαφέρον 17 επενδυτικά σχήματα, εκ των οποίων, οκτώ κατέθεσαν και συγκεκριμένες - αλλά μη δεσμευτικές - προτάσεις. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, μεταξύ των υποψηφίων αγοραστών συμπεριλαμβάνονται και οικονομικά σχήματα που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον και στα προηγούμενα (επί κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ) εγχειρήματα για την ιδιωτικοποίηση της εταιρίας και των άλλων κερδοφόρων δραστηριοτήτων του ομίλου (επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, τεχνική βάση, εμπορεύματα, κλπ.).

Υπενθυμίζεται ότι έχουν προηγηθεί πέντε αποτυχημένα εγχειρήματα ιδιωτικοποίησης, όλα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, καθένα από τα οποία οδηγούσε στην παραπέρα υπονόμευση και απαξίωση της «Ολυμπιακής Αεροπορίας». Το νέο - νεοδημοκρατικό εγχείρημα - άρχισε στις αρχές του περασμένου Γενάρη, όταν με εντολή της κυβέρνησης ο επενδυτικός οίκος «Lazard» προχώρησε σε δημοσίευση πρόσκλησης ενδιαφέροντος στον ελληνικό και διεθνή Τύπο.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της κυβέρνησης της ΝΔ, η δεύτερη φάση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης λήγει σε 1-1,5 μήνα. Στο διάστημα αυτό, θα κληθούν οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν τις δεσμευτικές τους προσφορές, αναφορικά με το τίμημα και τους όρους εξαγοράς της εταιρίας και των άλλων κερδοφόρων δραστηριοτήτων του ομίλου.

Αξιοσημείωτη, πάντως, είναι η κινδυνολογική εμμονή της κυβέρνησης στον ισχυρισμό ότι αυτή είναι «η τελευταία ευκαιρία για τη σωτηρία της εταιρίας». Πρόκειται ξεκάθαρα για ωμό εκβιασμό, με διπλό στόχο: Πρώτο και κύριο να τρομοκρατήσει τους εργαζόμενους, ώστε να αποδεχτούν την όποια επιλογή χωρίς αντίσταση. Και δεύτερο, να περάσει στην κοινή γνώμη το μήνυμα ότι η ιδιωτικοποίηση είναι τάχα επιβεβλημένη. Η αποτυχία του πρώτου και κύριου κυβερνητικού στόχου εξαρτάται αποκλειστικά από τους ίδιους τους εργαζόμενους στην εταιρία, οι οποίοι θα πρέπει να αγνοήσουν τη σκόπιμη κινδυνολογία και να ξεκινήσουν άμεσα αγώνα για την ανατροπή του κυβερνητικού σχεδίου. Οσον αφορά στο δεύτερο στόχο, η κοινή γνώμη θα πρέπει να ξέρει ότι το ξεπούλημα της ΟΑ και των άλλων κερδοφόρων δραστηριοτήτων το επιβάλλουν οι πολυεθνικές των αερομεταφορών, οι οποίες θέλουν να κάνουν απευθείας κουμάντο στην εταιρία και αν δεν τα καταφέρουν να κλείσει οριστικά, ώστε να καρπωθούν οι ίδιες το μερίδιο αγοράς που καλύπτει σήμερα η ΟΑ.

«ΕΥΡΩΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ»
Κινητικότητα για την αναδυόμενη αγορά

Εντείνονται οι διεργασίες για την εφόρμηση του μεγάλου κεφαλαίου της ΕΕ στη λεκάνη της Μεσογείου

Στο... πνεύμα των ημερών, που θέλει την Ελλάδα να βρίσκεται στο επίκεντρο διεργασιών και εκδηλώσεων που σχετίζονται με την ενίσχυση των επιχειρηματικών και γενικότερα των οικονομικών «δεσμών» με χώρες της Μεσογείου, της Βαλκανικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης - πρακτικά, με την εξαγωγή εμπειρίας καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων - ξεκίνησαν χτες στην Αθήνα οι εργασίες της Γενικής Συνέλευσης της «Ευρωμεσογειακής Συνεργασίας», (Euro - Med TDS). Πρόκειται για ένα όργανο συνεργασίας των εμπορικών κυρίως επιχειρήσεων μεσογειακών χωρών της Ευρώπης, της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής, ιδρυτικό μέλος του οποίου είναι και η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου, η οποία ανέλαβε τη διοργάνωση της ΓΣ στην Ελλάδα.

Σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση της ΝΔ προωθεί την υπόθεση της συνεργασίας στον μεσογειακό χώρο με γνώμονα την ενίσχυση του μεγάλου κεφαλαίου με πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Είναι ενδεικτικό ότι στον χαιρετισμό του χτες, στη ΓΣ της «Ευρωμεσογειακής Συνεργασίας», όπου συμμετέχουν 35 χώρες σύμφωνα με τους διοργανωτές (εργοδοτικές οργανώσεις, επιμελητήρια), ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Παπαθανασίου έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον στόχο της μεγέθυνσης των επιχειρήσεων, που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα εμπλακούν στο νέο εμπορικό τοπίο που προσπαθεί να στήσει η ΕΕ στο χώρο της Μεσογείου. «Ο επιχειρηματικός κόσμος αντιλαμβάνεται περισσότερο από τον καθένα τα οφέλη που θα έχει για τις οικονομίες των χωρών μας, για τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των λαών της περιοχής αλλά και για την περαιτέρω ανάπτυξη και μεγέθυνση των επιχειρήσεων, η προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των χωρών της Μεσογείου, με κύριο μοχλό τις επιχειρήσεις», τόνισε ο υφυπουργός Ανάπτυξης.

Πέρα από τα μεγάλα και εύκολα λόγια περί της... ευημερίας των λαών της περιοχής, ο υφυπουργός Εξωτερικών Ι. Βαλινάκης έδωσε μια ιδέα για την εμπλοκή της ΕΕ στην περιοχή, η οποία έχει προϋπολογίσει συνολική «βοήθεια» 18 δισ. ευρώ, ενώ ο FEMIP, ένας ειδικός μηχανισμός για τις επενδύσεις και την εταιρική σχέση στην περιοχή, διαχειρίζεται τα 12 δισ. ευρώ από αυτά τα κονδύλια για τη δανειοδότηση επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Οσον αφορά τη συγκεκριμένη διοργάνωση, σκοπός της «Ευρωμεσογειακής Συνεργασίας» είναι «η διευκόλυνση των εμπορικών συναλλαγών και η κατάργηση των εμποδίων στο διακρατικό εμπόριο των χωρών αυτών με την Ευρωπαϊκή Ενωση και των μεταξύ τους εμπορικών συναλλαγών».

ΠΡΑΤΗΡΙΑ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Από Απρίλη η ενιαία αναγραφή τιμών

Παρατείνεται εκ νέου η ημερομηνία εφαρμογής της διάταξης που προβλέπει ενιαία απεικόνιση των τιμών των καυσίμων στα πρατήρια. Σύμφωνα με νέα απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης Γ. Παπαθανασίου, η ημερομηνία κατά την οποία όλα τα πρατήρια θα υποχρεούνται να αναγράφουν τις τιμές με ενιαίο τρόπο μετατίθεται για την 1η Απρίλη. Ας υπενθυμίσουμε πως η σχετική διάταξη προβλέπει ότι οι τιμές λιανικής πώλησης θα πρέπει να αναγράφονται τόσο στις αντλίες όσο και στις αναρτημένες πινακίδες με μορφή δεκαδικού αριθμού που θα περιλαμβάνει ακέραιο μέρος και δεκαδικά ψηφία. Για παράδειγμα θα πρέπει να γράφεται 0,795 ευρώ και όχι 79,6 λεπτά όπως γίνεται τώρα. Επίσης σε όλα τα πρατήρια οι τιμές θα πρέπει να εμφανίζονται με την ίδια σειρά. Συγκεκριμένα: βενζίνη αμόλυβδη 95 RON, βενζίνη νέα σούπερ, βενζίνη αμόλυβδη 98 RON, βενζίνη αμόλυβδη 100 RON, πετρέλαιο κίνησης, πετρέλαιο θέρμανσης.

ΚΚΕ
Λύση για τους συμβασιούχους της ΕΒΕΤΑΜ

Το θέμα της μονιμοποίησης των εργαζομένων στην ΕΒΕΤΑΜ ΑΕ, οι οποίοι βιώνουν ένα άδικο καθεστώς συμβάσεων, έφεραν στη Βουλή με Ερώτηση προς τον υπουργό Ανάπτυξης οι βουλευτές του ΚΚΕ Ν. Γκατζής και Τ. Τσιόγκας.

Στο κείμενο της Ερώτησης επισημαίνεται: «Στην ΕΒΕΤΑΜ ΑΕ εκτός των άλλων, εργάζονται και 12 άτομα με σύμβαση "ανεξάρτητων υπηρεσιών" για πάρα πολλά χρόνια (2 - 6). Είναι φανερό ότι η αντεργατική αυτή σχέση κρατά τους εργαζόμενους ομήρους της εκάστοτε διεύθυνσης (κυβέρνησης), στερεί από τους εργαζόμενους το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή εργασία και από θεσμοθετημένα εργασιακά, οικονομικά και κοινωνικά δικαιώματα.

Είναι απαράδεκτο ειδικά επιχειρήσεις δημοσίου χαρακτήρα - όπως η ΕΒΕΤΑΜ - να συνάπτουν τέτοιες συμβάσεις που καταρρακώνουν τα δικαιώματα και την αξιοπρέπεια των εργαζομένων».

Ερωτάται ο υπουργός:

  • Γιατί διατηρεί τις απαράδεκτες συμβάσεις «ανεξάρτητων υπηρεσιών» για τους παραπάνω εργαζόμενους στην ΕΒΕΤΑΜ ΑΕ;
  • Τι μέτρα προτίθεται να πάρει για να αρθεί η αδικία σε βάρος αυτών των εργαζομένων ώστε οι συμβάσεις εργασίας τους να γίνουν αορίστου χρόνου;


Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ