ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Φλεβάρη 2005
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η αθάνατη ουρά του διαβόλου

1. Για πρώτη φορά στα θρησκευτικά χρονικά αρχιεπίσκοπος λάλησε τόσο γρήγορα. Ο θρόνος του έχει πια λάβει το σχήμα της γνωστής σανίδας στο κολυμβητήριο. Δεν έμεινε δεσπότης, ιερέας, νεωκόρος δικής του κατασκευής που να μη βούτηξε από τη σανίδα, χαρίζοντας για πάντα στο βυθό της ελληνικής κοινωνίας την κορμοστασιά του.

2. Στις τελευταίες εμφανίσεις του ο Χριστόδουλος φροντίζει τα δάκρυά του τα καυτά να μη μουσκεύουν το μαντίλι, αλλά τα κεφάλια των πιστών, οι οποίοι μπροστά στο θείο ξεκατίνιασμα έχουν αφήσει σπίτι και δουλιές και τη βρίσκουν να κάθονται κάτω από τον άμβωνα - που έχει γίνει για όλους το νέο στέκι - και ν' ακούνε λάιβ ιστορίες συνοδευόμενες από το τελευταίο σουξέ της ιεραρχίας: «Δεν είμαι άγιος, ούτε παλιάνθρωπος, άνθρωπος είμαι με αδυναμίες».

3. Οι άγιοι πατέρες τώρα τρώνε κι από το φαγητό του Αριστοφάνη. Ποτέ άλλοτε ο μέγιστος δε γνώρισε τέτοιο αθέμιτο ανταγωνισμό. Ολοι οι θίασοι που ετοίμαζαν Αριστοφάνη για την Επίδαυρο, τώρα κυκλοφορούν στους διαδρόμους της Ιεράς Συνόδου με συμβόλαια, ελπίζοντας ότι όλο και κάποιος δεσπότης θα δεχτεί να πρωταγωνιστήσει σε κάποιο έργο.

4. Ο διάβολος, από την πλευρά του, δηλαδή από την ουρά του, φαίνεται να το διασκεδάζει πραγματικά. Οχι μόνο δίνει μεγάλη διάρκεια στο σκάνδαλο, αλλά σημαδεύει διαρκώς την αχίλλειο πτέρνα των δεσποτάδων, καθηλώνοντάς τους μπροστά στον ερωτικό βίο, που η μάνα φύση μας έχει δωρίσει και οι άγιοι πατέρες φροντίζουν να τον μοιράζονται στα κρυφά.

5. Και ενώ η φαρσοκωμωδία της Ιεράς Συνόδου συνεχίζεται, έρχεται σαν δροσερό αεράκι ο μοναδικός λόγος του Αντόνιο Γκράμσι και μας θυμίζει: « Ο σκοπός που ο χριστιανισμός έβαζε μπρος τους υπερασπιστές του είναι, χάρη στο υποφώσκον μυστήριο, μια πλήρης δικαίωση του ηρωισμού, της δίψας του μαρτυρίου, της δίψας της αγιότητας με την οποία ο χριστιανισμός αυτός εκφράζεται. δε χρειαζόταν να μπουν σε κίνηση μεγάλες ανθρώπινες δυνάμεις θέλησης και χαρακτήρα για ν' ανάψουν το πνεύμα θυσίας σ' αυτόν που πιστεύει στην ουράνια ανταμοιβή και στην αιώνια ευλογία... Ο κομμουνιστής εργάτης που για βδομάδες, μήνες, χρόνια, με ανιδιοτελή τρόπο, μετά από οκτώ ώρες δουλιάς στο εργοστάσιο, εργάζεται άλλες οκτώ ώρες για το κόμμα... είναι από την πλευρά της ιστορίας των ανθρώπων πιο μεγάλος από τον δούλο ή τον τεχνίτη που κινδύνευε πηγαίνοντας στη μυστική συνάθροιση της προσευχής... Η Ρόζα Λούξεμπουργκ και ο Καρλ Λίμπκνεχτ είναι πιο μεγάλοι από τους πιο μεγάλους αγίους του Χριστού. Γιατί, επειδή ακριβώς ο σκοπός της στράτευσής τους είναι συγκεκριμένος, ανθρώπινος, καθορισμένος, και οι πολεμιστές της εργατικής τάξης είναι πιο μεγάλοι από τους πολεμιστές του θεού - οι ηθικές δυνάμεις που στηρίζουν τη θέλησή τους έχουν μικρότερα όρια. ο σκοπός που προτείνεται στη θέλησή τους είναι πιο περιορισμένος».

6. Πού να γυρνάει απόψε ο Ιησούς ή Ραβί; Κάποιοι τον είδαν με Αλβανούς και Πολωνούς να μιλάει δυνατά στην πλατεία Βάθης. Πού να γυρνάει αυτός που, όταν τον ρώτησε ο πλούσιος τι να κάνει για να περάσει στη βασιλεία των ουρανών, απάντησε: «Μοίρασε ό,τι έχεις και έλα μαζί μας». Πού να γυρνάει ο Ιησούς; Μακριά ευτυχώς από την Ιερά Σύνοδο, ρέστος, έτοιμος για όλα, αφήνοντας τις προδοσίες να μεγαλώνουν μαζί του, αυτός που δεν έχει πού να βάλει το κεφάλι του. Πού να γυρνάει; Από φυλακή σε φυλακή, ακούγοντας μόνο εκείνους που καταλαβαίνουν, γιατί έχουν πολύ τσαλακωθεί. Πού να γυρνάει ψιθυρίζοντας τον κανόνα του όρθρου της Μεγάλης Πέμπτης: «Στο βασίλειό μου θα είμαι εγώ θεός κι εσείς θεοί»; Πού να γυρνάει αυτός ο ολικός εραστής που έζησε σαν άνθρωπος και έκανε θαύματα σαν θεός; Πού να γυρνάει;


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Αγώνας με σύμμαχο το καλό τραγούδι

Συζήτηση με τον νέο δημιουργό Θωμά Φώτη

Με όπλο τη μουσική δίνει το δικό του αγώνα. Αυτόν της δημιουργικής έκφρασης και της επικοινωνίας, αλλά και της υπεράσπισης αξιών και ιδανικών, που βάλλονται στην εποχή μας. Είναι ο Θωμάς Φώτης, ένας αξιόλογος νέος μουσικός δημιουργός από την Αρτα, που κάνει τα πρώτα βήματά του στη δισκογραφία, μέσα από τον πρώτο μεγάλο δίσκο του ως συνθέτης και ερμηνευτής με τίτλο «Σ' αυτές τις γραμμές» (κυκλοφόρησε από την εταιρία «FINIX»). Μπαλάντες και ηλεκτρικά κομμάτια, μπολιασμένα με το σπόρο της αμφισβήτησης, της αγωνιστικής διάθεσης, του οράματος μιας κοινωνίας δίχως «ψεύτικες φωνές», συνθέτουν το υλικό του δίσκου. Τους στίχους των τραγουδιών, εκτός από τον ίδιο τον τραγουδοποιό, υπογράφουν ο Κώστας Παππάς και η Αντα Καραβασίλη, ενώ η μουσική ενός κομματιού είναι του Δημήτρη Παπαγεωργίου.

Γεννημένος στο χωριό των Τζουμέρκων, Αθαμάνιο Αρτας, ο Θ. Φώτης κατάγεται από μουσική οικογένεια: O παππούς του έπαιζε βιολί και σαντούρι και οι θείοι του, Βασίλης και Χρήστος Φώτης, υπηρετούν το δημοτικό τραγούδι, έχοντας στο ενεργητικό τους δεκάδες δίσκους. Τα πρώτα του ακούσματα πάνω στις ηπειρώτικες μελωδίες εμπλουτίστηκαν αργότερα με μουσικές των Λοΐζου, Θεοδωράκη, Ασιμου, Μικρούτσικου, Ξαρχάκου και με τις φωνές των Ξυλούρη, Σαββόπουλου, Παπακωνσταντίνου, Τσακνή κ.ά. Εχει σπουδάσει κιθάρα και από νωρίς άρχισε να γράφει στίχους και μουσική. Η πρώτη του επαφή με το κοινό της Αρτας έγινε μέσα από τα Φεστιβάλ της ΚΝΕ και από διάφορες μαθητικές εκδηλώσεις. Τα τελευταία χρόνια παίζει και τραγουδάει σε σκηνές της Αρτας, ενώ εμφανίζεται σε συναυλίες στη Δυτική Ελλάδα.

«Ο κόσμος στην Αρτα, όπως και σε άλλες περιοχές, δεν έχει και τα καλύτερα ακούσματα. Είναι ευάλωτος σε ό,τι ακούγεται από το ραδιόφωνο, σε ό,τι προβάλλεται. Ευτυχώς, τα καλά νέα έρχονται από τη νεολαία, η οποία πιστεύω ότι θα ξαναφέρει στο προσκήνιο το καλό ελληνικό τραγούδι. Το βλέπω στους νέους της πόλης μου, που αγκάλιασαν την προσπάθειά μας, το νιώθω από τις αντιδράσεις τους, όταν παρουσιάζουμε τα τραγούδια ζωντανά. Τα νοήματα των τραγουδιών μας είναι αλληγορικά για το τι επικρατεί γύρω μας. Μέσα από αυτά λέμε ότι τίποτα δεν έχει χαθεί, ότι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως μπορούμε ν' αλλάξουμε τον κόσμο. Να είμαστε αισιόδοξοι, με όπλο και την καλή μουσική».

Αναφερόμενος στην κυριαρχία της μουσικής βιομηχανίας, που «έβαλε τη μουσική σαν δημιουργία σε δεύτερη μοίρα και την έκανε εμπόριο», λέει: «Αναδεικνύουν συγκεκριμένα πρότυπα για να χειραγωγήσουν τον κόσμο. Η μουσική είναι το "βαγόνι" για να προωθήσουν τα πρότυπά τους. Σαν νέος δημιουργός δεν ανέχομαι αυτά που προβάλλουν και προσπαθώ να προτείνω κάτι διαφορετικό. Εχω βαρεθεί να βλέπω αναλώσιμα υλικά».

Αναλώσιμα υλικά της βιομηχανίας του θεάματος και των τηλεριάλιτι γίνονται στις μέρες μας και νέοι άνθρωποι, συνομήλικοι του νέου δημιουργού. Για τον ίδιο «δε φταίνε τα παιδιά, που πηγαίνουν εκεί ελπίζοντας να προβληθούν. Το σύστημα φταίει, αυτό τα υποχρεώνει και μετά τα φτύνει και τα πετάει. Πάει η εποχή που οι δισκογραφικές εταιρίες άνοιγαν τις πόρτες στους νέους δημιουργούς και άκουγαν τα κομμάτια τους. Το ερώτημα είναι ποιος σήμερα ψάχνει για πραγματικά καλή μουσική, για όμορφα τραγούδια προκειμένου να τα αναδείξει. Υπάρχουν πάρα πολλές καλές δουλιές νέων ανθρώπων, που βρίσκονται στα συρτάρια; Ποιος θα τους δώσει τη δυνατότητα να τις παρουσιάσουν; Η μουσική βιομηχανία τις καταδικάζει, κλείνει πόρτες, τηλέφωνα...». Ο ίδιος πάντως, ευχαριστώντας την εταιρία του, «που παρότι μικρή μου έδωσε τη δυνατότητα να παρουσιάσω τη δουλιά μου», αναφέρει ότι το CD «διατίθεται σε πολύ χαμηλή τιμή».

Τα ερεθίσματα για τα τραγούδια του ο Θ. Φώτης τα αντλεί «από τα πράγματα που συμβαίνουν γύρω μου. Από αυτά πηγάζουν τα συναισθήματα, που με οδηγούν στον τρόπο της μουσικής γραφής. Προσπαθώ ό,τι μ' ενοχλεί να το καταγγέλλω και ό,τι μ' αρέσει να το επιβραβεύω. Εχουμε να παλέψουμε με πάρα πολλά πράγματα. Η ζωή είναι συνεχόμενος αγώνας. Πρέπει να κρατάμε σταθερές κάποιες αξίες, να παλεύουμε γι' αυτές. Εχουμε να παλέψουμε με συμφέροντα, που μας θέλουν με σκυμμένο κεφάλι. Σ' αυτόν το δύσκολο αγώνα, η πρότασή μου είναι να έχουμε σύμμαχο την καλή μουσική και τους ωραίους στίχους. Παρακαταθήκη έχουμε μεγάλη». Αναφερόμενος στην ΚΝΕ, σε Φεστιβάλ της οποίας πρωτοπαρουσίασε δουλιά του, λέει: «Θαυμάζω τα παιδιά που αγωνίζονται, το πάθος, τη δημιουργικότητά τους. Η ΚΝΕ είναι πρωτοπόρα και στα θέματα πολιτισμού και τα Φεστιβάλ της είναι ασυναγώνιστα. Είναι αχτίδα φωτός, ο μόνος φορέας που μπορεί και επιδιώκει να αναδεικνύει την προσπάθεια των νέων καλλιτεχνών».

Οσον αφορά στα όνειρά του; «Να μπορώ να εκφράζομαι και να δίνω μηνύματα μέσα από τα τραγούδια μου. Δεν ονειρεύομαι να γίνω ένας τραγουδοποιός, που κάθε χρόνο θα βγάζει δίσκο. Το όνειρό μου είναι ο κόσμος ν' ανταποκρίνεται στα τραγούδια μου και να παίρνει μηνύματα. Να συνεχίσω τη ζεστή επικοινωνία με το ακροατήριο, άσχετα αν είναι μικρό ή μεγάλο. Είναι δύσκολο να έχεις έδρα μια επαρχιακή πόλη, να προσπαθείς να επιβιώσεις μουσικά σ' αυτήν. Χαίρομαι που τα καταφέρνω. Ισως κάποτε η Αθήνα γίνει αναγκαίο κακό, όμως ακόμα θέλω να προβάλω τη δουλιά μου στην πόλη μου. Αισιοδοξώ ότι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα και στη μουσική και στην κοινωνία. Ομως, χρειάζεται αγώνας και κανένας εφησυχασμός».


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ