ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 27 Μάρτη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ψαρεύει ακόμα τ' άπιαστο... »

Εκδήλωση για τον Φώτη Αγγουλέ στη Χίο

«Μην καρτεράτε να λυγίσωμε/ μήτε για μια στιγμή,/ μηδ' όσο στην κακοκαιριά/ λυγάει το κυπαρίσσι./ Εχουμε τη ζωή πολύ,/ πάρα πολύ, αγαπήσει». Ο λόγος του κομμουνιστή ποιητή Φώτη Αγγουλέ, μήνυμα αγώνα από τη φυλακή θ' ακουστεί στην εκδήλωση τιμής και μνήμης, που διοργανώνει το Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Χίου, σήμερα (8μ.μ.). Στην εκδήλωση, που πραγματοποιείται με αφορμή τα 40 χρόνια από το θάνατό του, θα μιλήσει ο ηθοποιός Βασίλης Κολοβός, ενώ αποσπάσματα από το έργο του θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Εύα Κοταμανίδου και Λάζος Τερζάς. Μελοποιημένα ποιήματά του θα αποδώσει το συγκρότημα του Παντελή Καβύρη.

Ο Φώτης Αγγουλές γεννήθηκε το 1910 στον Τσεσμέ της Μ. Ασίας και μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, εγκαταστάθηκε στη Χίο - ζούσε ως ψαράς. Στον πόλεμο κατέφυγε στη Μ. Ανατολή, όπου και κατατάχθηκε εθελοντής στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Οργανωμένος στην Αντιφασιστική Οργάνωση Ναυτικού (ΑΟΝ), γνώρισε διώξεις, φυλακές, στρατόπεδα, εξορίες, απ' τους Αγγλους και τις ελληνικές κυβερνήσεις, εξαιτίας των ιδεών του. Ο «ποιητής των συρμάτων», μετά την αποφυλάκισή του, άρρωστος από τις κακουχίες της φυλακής, έζησε κατατρεγμένος και βαθιά πληγωμένος, με μοναδικό στήριγμα κάποιους συντρόφους του. Πέθανε στο πλοίο «Κολοκοτρώνης», στο δρομολόγιο Χίου - Πειραιά. Στην τσέπη του είχε μόνο 20 δραχμές. Με φροντίδα της ΕΔΑ, η σορός μεταφέρθηκε στην αγαπημένη του Χίο και θάφτηκε με δημόσια δαπάνη στο νεκροταφείο της Λέτσαινας. Χιλιάδες κόσμου παραβρέθηκαν στην κηδεία του και ο Γιάννης Ρίτσος τον αποχαιρέτησε με το ποίημα: «Εφυγε! Μην τον κλάψτε. Τραγουδήστε τον./ Σε μια γωνιά στην έγνοια του φτωχού βραχόσπαρτη/ ο Φώτης με την ψάθα του καταμεσήμερα/ ψαρεύει ακόμα τ' άπιαστο και τ' άφταστο./ Εφυγε ο Φώτης! Μην τον κλάψτε. Τραγουδήστε τον».

ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
«Κοινή εμπορική επιχείρηση»

Παρέμβαση του Τμήματος Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ

Eurokinissi

Να αλλάξει τώρα η χωροθέτηση του Νέου Μουσείου Ακρόπολης για να διασωθεί ο αρχαιολογικός χώρος του Μακρυγιάννη ζητά το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ σε ανακοίνωσή του, μετά τη δήλωση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ ότι το μουσείο θα χτιστεί εκεί.

Το Τμήμα εκτιμά πως η κατάσταση έχει διαμορφωθεί «δραματικά με τρία σημεία που προσβάλλουν την Ακρόπολη και την αθηναϊκή ιστορία». Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι «προωθείται η οικοδόμηση ενός υπερμεγέθους όγκου και μάλιστα αμφιβόλου αρχιτεκτονικής αξίας σε αντιπαράθεση με τον Βράχο της Ακρόπολης, ο οποίος (σ.σ κτιριακός όγκος) θα δεσπόζει στη θέαση της Ακρόπολης από την Αθήνα και αντίστροφα». Προσθέτουν ότι η πρόβλεψη στο χώρο μουσείου, εστιατορίων και άλλων καταστημάτων έκτασης 1.000 τ.μ. «δε συνάδουν με τη σοβαρότητα ενός μουσείου τέτοιας παγκόσμιας ακτινοβολίας, αλλά με μια κοινή εμπορική επιχείρηση».

Το δεύτερο σημείο που αναφέρει το Τμήμα είναι η καταστροφή της βυζαντινής συνοικίας των Αθηνών, που αποκαλύφθηκε από τις ανασκαφές με την κατασκευή τριών υπόγειων πάρκινγκ, αλλά και με τα υποστυλώματα διαμέτρου από 3,5-1,20 μ. μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, καθώς και με τις πλάγιες πασσαλοπήξεις και αντιστηρίξεις. Τέλος, «εξαφανίζεται πίσω από τον όγκο του νέου μουσείου και συνθλίβεται από αυτόν το ιστορικό και κηρυγμένο ως προστατευόμενο μνημείο κτίριο Βάιλερ».

Τμήμα αναφέρεται και στις αντιδράσεις των επιστημονικών φορέων και επιστημόνων από την Ελλάδα και το εξωτερικό στην καταστροφή του Μακρυγιάννη και χαρακτηρίζει «ευτελές ιδεολόγημα» την «απειλή» ότι το σταμάτημα της ανέγερσης του ΝΜΑ θα «σημάνει» τη μη επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα σε συνδυασμό με τους Ολυμπιακούς. Πρώτον, γιατί ουδέποτε οι Βρετανοί συνέδεσαν αυτά τα δύο, δεύτερον γιατί έτσι κι αλλιώς το μουσείο δε θα είναι έτοιμο στους Αγώνες και τρίτον γιατί δεν υπάρχει χρηματοδότηση.

Τέλος, καλεί τους αρμόδιους να μη «συγκαλύπτουν την καταστροφή της ιστορικής Αθήνας για ανεξήγητους λόγους» και να βρεθεί άλλος, σωστός τόπος και το σωστό μέγεθος για το ΝΜΑ και να αποκατασταθεί ο αρχαιολογικός χώρος του Μακρυγιάννη.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης: Ζοζέφ Πιτόν ντε Τουρνεφόρ «Ταξίδι στην Κρήτη και τις νήσους του αρχιπελάγους (1700 01702)» (μετάφραση, εισαγωγή Μάκης και Μυρτώ Απέργη, σχόλια Μάκης Απέργης, Ειρήνη Λυδάκη. Ο τόμος - 530 σελίδες - αφορά στις δέκα πρώτες επιστολές, με θέμα Κρήτη και τα αιγαιοπελαγίτικα νησιά, του Γάλλου γιατρού και βοτανολόγου Ζοζέφ Πιτόν ντε Τουρνεφόρ, ο οποίος, με εντολή του γαλλικού στέμματος ανέλαβε ερευνητική αποστολή στην εγγύς Ανατολή, για να συλλεγούν φυτά, αλλά κυρίως πληροφορίες για τους λαούς της περιοχής. Στο ταξίδι, συμμετείχαν ο ζωγράφος Κλοντ Ομπριέ και ο γιατρός Αντρέας Γκουντελσάιμερ. Οι δέκα επιστολές περιγράφουν τοποθεσίες, τη φύση, τους ανθρώπους, γεγονότα, προϊόντα, το εμπόριο, τα μνημεία, την καθημερινή ζωή και μυθολογικά στοιχεία των νησιών. Ο τόμος εικονογραφείται με τα σχέδια φυτών, ζώων, εργαλείων, μνημείων, ενδυμασιών και χαρτών που φιλοτέχνησε ο Κ. Ομπριέ).

- «Σίγμα» (Μαυρομιχάλη 20, ΤΚ 10680, 210-3607667): «Του ποιητή και της ζωγράφου έρωτας και πολιτεία» τιτλοφορείται η διπλή καλλιτεχνική έκδοση, η οποία περιλαμβάνει μια ποιητική ιστορία του Χρήστου Μπουλώτη εικονογραφημένη θαυμάσια με έξι ζωγραφιές της βραβευμένης Φωτεινής Στεφανίδου. Η έκδοση κυκλοφόρησε και στα αγγλικά με τίτλο «The guardians - poet and painter»).

- «Κοχλίας»: Παυσανία «Αττικά» - Αττικής Περιήγησης». Η καλαίσθητη έκδοση (376 σελ.) αποτελεί ένα φωτογραφικό οδοιπορικό του Αλκη Ξ. Ξανθάκη με βάση την περιήγηση του αρχαίου ιστορικού στα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της Αττικής. Το αρχαίο κείμενο μετέφρασαν οι Δήμητρα Σπυροπούλου και Μαρία Μουστάκη: Εκτός από τις φωτογραφίες, στην έκδοση περιλαμβάνονται και εξαιρετικά δείγματα της κομμεοτυπίας που χρησιμοποιεί ο Αλκης Ξανθάκης). Εφη Γρηγοριάδου «Εδεσματολογίου Σμύρνης (Αυθεντικές συνταγές μαγειρικής και ζαχαροπλαστικής - Εθιμα και παραδόσεις από τη Μικρά Ασία)». (Το όμορφα εικονογραφημένο λεύκωμα, 272 σελ, καταγράφει συνταγές, αλλά και τα αρώματα, τα χρώματα, το φως, τις συνήθειες, την καθημερινότητα των Ελλήνων της Σμύρνης). Χρήστος Αντωνιάδης «Αιχμάλωτος στη Βηθεσδά» (μυθιστόρημα).

- «Εξάντας»: «Αλέξανδρος Ισαρης «Ο άνθρωπος και το αίνιγμα (Ζωγραφική 1999 - 2004)» (ελληνογαλλικό λεύκωμα εικαστικών έργων που φιλοτέχνησε ο γνωστός ποιητής, στα χρόνια 1999 - αρχές του 2004. Για τον εικαστικό «κόσμο» του Ισαρη, ο οποίος με επίκεντρο τη μορφή και το σώμα του ανθρώπου «συνομιλεί» με μεγάλους δημιουργούς και δημιουργήματα της Τέχνης, από την αρχαιότητα έως τη Μοντέρνα Τέχνη, μιλά ο ίδιος με συνέντευξή του και γράφουν οι ιστορικοί και κριτικοί Τέχνης Αντώνης Κωτίδης, Αθηνά Σχινά, Μάνος Στεφανίδης, Ευθυμία Γεωργιάδου - Κούντουρα, Γιάννης Μπόλης).

- «University StudioPres»: Ν.Κ. Μουτσόπουλος - Π. Δεβολής «Η πασσαλόπηκτη κατοικία ενός λιμναίου νεολιθικού οικισμού» (μελέτη για τις μορφές και κατασκευαστικές μεθόδους των πασσαλόπηκτων κτισμάτων, που αποκάλυψαν ανασκαφές και με σωζόμενα παραδείγματα πρωτόγονων οικισμών). Καίτη Μπόγκα - Καρτέρη «Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού» (μελέτη για τις ανάγκες και την αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού).

Συναυλία με έργα της συνθέτριας Αθηνάς Παπαβασιλείου για πιάνο κιθάρα, κλαρινέτο και φλάουτο θα δοθεί τη Δευτέρα (8.30 μ.μ.) στο θέατρο «Εμπρός» (Ρήγα Παλαμήδη 2, Ψυρρή). Θα διαβαστούν κείμενα των Γιώργου Σεφέρη και Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Είσοδος ελεύθερη.

ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ στις 8μμ, στο θέατρο «Αλκυονίς» (Ιουλιανού 42-44), το «Μοντέρνο Θέατρο» θα φιλοξενήσει την παρουσίαση του συγκλονιστικού βιβλίου της Μαριάνθης Αλειφεροπούλου - Χαλβατζή «Μάναααα» (εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή»). Για το βιβλίο και τη συγγραφέα θα μιλήσει η Μαρία Λεοντσίνη (ιστορικός, βυζαντινολόγος). Αποσπάσματα του βιβλίου θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Ολγα Πολίτου και Ντένη Θέμελη. Συντονίζει ο Γιώργος Μεσσάλας. Είσοδος ελεύθερη.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ