ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Γενάρη 2012
Σελ. /16
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Δον Κιχώτης» λυρικός κι ονειροπόλος

Ο Δον Κιχώτης, ο ονειροπόλος ήρωας του Μιγκέλ ντε Θερβάντες, ζωντανεύει από τις 4 Φεβρουαρίου έως 3 Μαρτίου, για οκτώ παραστάσεις, στο θέατρο «Ολύμπια» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Το ομότιτλο έργο του Λούντβιχ Μίνκους, ένα από τα σπουδαιότερα έργα του κλασικού μπαλετικού ρεπερτορίου, παρουσιάζεται από το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στην αυθεντική και ολοκληρωμένη μορφή του, σε χορογραφία του θρυλικού χορευτή και χορογράφου Βλαντίμιρ Βασίλιεφ.

Γεμάτο ρυθμούς, χρώματα και μεσογειακό ταμπεραμέντο, το μπαλέτο που στηρίζεται στο πασίγνωστο μυθιστόρημα του Θερβάντες, συνδυάζει κωμικά και ρομαντικά στοιχεία: Ο Αλόνσο Κιχάνο, έχοντας διαβάσει πολλά βιβλία για τον ιπποτισμό, χρίζει τον εαυτό του Δον Κιχώτη και ξεκινά ένα ταξίδι προς αναζήτηση της περιπέτειας. Πιστός υπηρέτης του είναι ο Σάντσο Πάντσα. Ο Δον Κιχώτης θαρρεί πως είναι ερωτευμένος με μία χωρική, την οποία βαφτίζει Δουλτσινέα... Ζει αυταπάτες και εμπλέκεται στην αιώνια μάχη φαντασίας και λογικής.

Ο «Δον Κιχώτης» του Μίνκους χορογραφήθηκε, για πρώτη φορά το 1869 από τον Μάριους Πετιπά και έκανε την πρεμιέρα του στις 14 Δεκεμβρίου της ίδιας χρονιάς στο θέατρο Μπoλσόι. Εχοντας δανειστεί ξεχωριστά επεισόδια από το μυθιστόρημα του Θερβάντες, ο Πετιπά συνέθεσε ένα λιμπρέτο επικεντρωμένο στις ερωτικές μηχανορραφίες της Κίτρι, της κόρης του πανδοχέα, και του αγαπημένου της Μπαζίλ, του κουρέα. Ο Πετιπά ένιωθε πνευματική συγγένεια ανάμεσα στον εαυτό του και τον Μπαζίλ. Hταν και αυτός φτωχός και τυχοδιώκτης. Στα νιάτα του είχε επισκεφτεί την Ισπανία και είχε ερωτευτεί τη χώρα και τους χορούς της, τους οποίους χόρευε καλά, σαν πραγματικός Ισπανός, χρησιμοποιώντας και καστανιέτες. Η χορογραφία του Πετιπά περιλαμβάνει και το εξαιρετικό Grand Pas de Deux, το οποίο συχνά παρουσιάζεται σε γκαλά μπαλέτου και αυτοτελές, ενώ ο ρόλος της Κίτρι είναι εξαιρετικά δημοφιλής μεταξύ των μπαλαρίνων. Μάλιστα, ήταν ο ρόλος που ανέδειξε διεθνώς την Μάγια Πλισέτσκαγια.


BIL

Αναμφίβολα, η εμπνευσμένη μουσική του Αυστριακού συνθέτη συμβάλλει καθοριστικά στην τεράστια επιτυχία που σημειώνει διαχρονικά η παράσταση, η οποία συμπεριλαμβάνεται στο ρεπερτόριο των μεγαλύτερων χορευτικών συγκροτημάτων. Παράλληλα, ο συνδυασμός της σπιρτόζας χορογραφίας με την έντονη παρουσία του ισπανικού χρώματος και ταπεραμέντου, δημιουργεί την ευχάριστη νότα της γιορτής... Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Βλαντίμιρ Βασίλιεφ, «σήμερα, ο Δον Κιχώτης αποτελεί επιλογή ρεπερτορίου κορυφαίων ομάδων μπαλέτου στον κόσμο και ποιοτικό κριτήριο απόδοσης. Ουσιαστικά, η ομάδα που μπορεί να αποδώσει σωστά τον Δον Κιχώτη, είναι ικανή να χορέψει τα πάντα...». Ο διάσημος χορευτής - χορογράφος αναφέρει επίσης πως «όταν αναβιώνει κάποιο κλασικό αριστούργημα, ο χορογράφος βρίσκεται πάντοτε αντιμέτωπος με ένα πρόβλημα: πώς να συνδυάσει ό,τι έχει απομείνει από τις παλιές παραγωγές και να κάνει το θεατή να πιστέψει στην αυθεντικότητα των όσων συμβαίνουν στη σκηνή, όπως ακριβώς πίστευαν οι πρόγονοί μας πριν από εκατό χρόνια. Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο στην παραγωγή του "Δον Κιχώτη", έχω αναπροσαρμόσει τόσο τις σκηνές των βασικών χαρακτήρων (Κίτρι, Μπαζίλ, Δον Κιχώτης, Σάντσο Πάντσα, Μερσέντες, Τορεαδόρ, Γκαμάς) όσο και τις σκηνές του πλήθους που τους περιβάλλει. Παρουσιάζω ξανά στη σκηνή τον πρόλογο, τους χορούς του Τορεαδόρ και έδωσα στη Μερσέντες (τη Χορεύτρια του Δρόμου) πρόσθετα κομμάτια χορού. Στην τελευταία σκηνή, τη Γαμήλια Γιορτή, το pas de deux της Κίτρι και του Μπαζίλ παρουσιάζεται σύμφωνα με την εκδοχή που έκανα πριν από πολλά χρόνια όταν για πρώτη φορά χόρεψα ο ίδιος τον Δον Κιχώτη».

Τους πρώτους χορευτές, σολίστ, κορυφαίους και το corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, συνοδεύει η Ορχήστρα της ΕΛΣ. Ημερομηνίες παραστάσεων: 4,5,12,19,24,25 Φεβρουαρίου και 2,3 Μαρτίου. Τιμές εισιτηρίων: 20-50 ευρώ. Σπουδαστικό: 15 ευρώ.


Επτά τενόροι σ' ένα πρόγραμμα

Επτά από τους πιο δημοφιλείς τενόρους της Ρωσίας, οι «Τενόροι του 21ου Αιώνα», καλλιτέχνες τιμημένοι με το βραβείο της «Εθνικής Κληρονομιάς της Ρωσίας», παρουσιάζουν ένα εντυπωσιακό μελωδικό πρόγραμμα, στα δύο κοντσέρτα που θα δώσουν στις 4 και 5 του Φλεβάρη (8μμ), στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Αλ. Τριάντη). Πρόκειται για τους Ντμίτρι Σιμπίρτσεφ, Αλεξάντερ Μπογκντάνοφ, Αλεξάντερ Ζαχάροφ, Σεργκέι Πίσαρεφ, Γκεόργκι Φαραζέφ, Αλεξάντερ Σκβάρκο και Μαξίμ Παστέρ, τενόρους των Θεάτρων Μπολσόι, Στανισλάβσκι, Νόβαγια Οπερα της Μόσχας, Μουσική Ακαδημία Νεμιρόβιτς Νταντσένκο, Σκάλα του Μιλάνου, Royal Opera του Covent Garden και του Carnegy Hall της Ν. Υόρκης. Το πρόγραμμα που θα παρουσιάσουν, με τη συνοδεία ενός - και μόνο - πιάνου, περιλαμβάνει τα πιο γνωστά παγκοσμίως κλασικά τραγούδια - όπως άριες από όπερες των Βέρντι, Ροσίνι, Πουτσίνι, Μότσαρτ. Επίσης, οι φημισμένοι τενόροι θα ερμηνεύσουν κάποια γνωστά τραγούδια όπως το «Granada» του Agustin Lara, το «Arrivederci Roma» του Renato Rascel, το «La Paloma» του Sebastian Iradier, καθώς και κάποια λαϊκά ρωσικά τραγούδια. Επίσημες καλεσμένες των διάσημων τενόρων στα δύο κοντσέρτα τους στη χώρα μας θα είναι η καταξιωμένη Ελληνίδα σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου (4/2) και η ερμηνεύτρια Νίνα Λοτσάρη (5/2). Τιμές εισιτηρίων: 30-60 ευρώ. Φοιτητικό: 20 ευρώ.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ας θάψουμε το πτώμα

1. Ο κ. Χρυσοχοΐδης δεν διάβασε το μνημόνιο λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων. Οπως μας δήλωσε ο γραμματέας του υπουργού, τις επίμαχες εκείνες ημέρες ήταν αφοσιωμένος... στην ιδέα της αυτοκτονίας. Παρ' όλ' αυτά, συνεπής όπως πάντα, ανέβαλε το εγχείρημα για να ψηφίσει το μνημόνιο. Η κ. Κατσέλη, από την πλευρά της, διάβασε λίγες σελίδες και απεφάνθη: «Απ' ό,τι καταλαβαίνω, έστω από τα λίγα, πρόκειται για σπουδαίο θεατρικό έργο, ένα δράμα, το οποίο κλείνει μέσα του την εξής πρωτοτυπία: για πρώτη φορά θα συμμετέχει σύσσωμος ο ελληνικός λαός και θα δώσει τα ρέστα του».

2. Ο ραγιαδισμός της Αριστεράς εκπροσωπείται επάξια από τον κ. Κουβέλη. Αφού ερωτοτρόπησε με την ιδέα της προεδρίας της Δημοκρατίας επί Γιωργάκη, πήρε θέση στην ουρά του ΠΑΣΟΚ. Η έλλειψη στοιχειώδους ιδεολογίας που βασανίζει το ραγιαδισμό της Αριστεράς από την εποχή της Ενιαίας Δημοκρατικής Αριστεράς τον έσπρωξε στις γνωστές εταιρείες μετρήσεων παντός είδους: για πίεση, ζάχαρο, πρόθεση ψήφου και - ω του θαύματος - οι ραγιάδες έμαθαν πως οι Πασόκοι (ως παγόβουνο) έρχονται κατευθείαν στο δικό τους Τιτανικό, και ήθελαν να προλάβουν να εκμεταλλευτούν αυτή τη σύγκρουση. Το μήνυμα το έλαβε ο Κουβέλης και κήρυξε έναν ανένδοτο αγώνα εναντίον του Πασόκ.

3. Κάποιος πρέπει να μιλήσει στον ψυχαναλυτή της Ντόρας Μπακογιάννη. Οφείλει να την ακούει περισσότερες ώρες με προσοχή. Η νέα έμμονη ιδέα της, που αρνείται να απαλλαγεί απ' αυτήν, είναι το ΠΑΜΕ και οι τρόποι του. Πνέει τα μένεα εναντίον των στελεχών του ΠΑΜΕ που δεν έχουν διαβάσει το «σαβουάρ βιβρ» και συνεπώς η συμπεριφορά τους είναι ανεξέλεγκτη και καταστροφική. Η εικόνα της Ντόρας εκτός εξουσίας είναι δραματική. Θυμίζει άτομο εξαρτημένο που μπήκε στο πρόγραμμα μεθαδόνης. Ολη την ημέρα γυρνά στα κανάλια, μιλώντας στο όνομα ενός ανύπαρκτου κόμματος και έπειτα τρέχει σαν σκυλί πίσω από τον Παπαδήμο μέχρι την τουαλέτα του. Καταλαβαίνω ότι το ΠΑΜΕ την αποδιοργανώνει, επειδή δεν δίνει δεκάρα όχι μόνο για τη δική της γνώμη αλλά ούτε για τη γνώμη του ΣΕΒ, των φτηνών συνδικαλιστών και του ραγιαδισμού της Αριστεράς.

4. Ακαμπτος και αδιάφορος, ο Παπαδήμος εκτελεί μέσα σε κλίμα παραφροσύνης όσα περισσότερα μπορεί ενάντια στον ελληνικό λαό. Η φαντασιοπληξία του φτάνει στο σημείο να δίνει στον εαυτό του το ρόλο του θύματος. Ζούμε μια κατάσταση γενικευμένης ψευδαίσθησης που εκπορεύεται από ένα πτώμα. Ας το θάψουμε...


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ