Τετάρτη 22 Μάρτη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
ΣΤΑΣΥ ΑΕ - ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Μισόλογα και γενικόλογες αναφορές για την ασφάλεια λειτουργίας που αμφισβητούνται

Παραμένουν τα σοβαρά ερωτήματα για ένα μέσο που εξυπηρετεί δεκάδες χιλιάδες επιβάτες κάθε μέρα

Από πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει στις γραμμές του ΗΣΑΠ, μεταξύ Πειραιά και Φαλήρου, τον Ιούλη του 2021
Από πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει στις γραμμές του ΗΣΑΠ, μεταξύ Πειραιά και Φαλήρου, τον Ιούλη του 2021
Με μισόλογα που εξακολουθούν να αφήνουν πολλά ερωτήματα απαντά η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, για τα προβλήματα που έχουν αναφερθεί από Σωματεία Εργαζομένων και για τις διαπιστώσεις της Επιτροπής Εργαζομένων για την Υγεία και Ασφάλεια στην Εργασία (ΕΥΑΕ) στο Μετρό.

Υπενθυμίζεται ότι ο «Ριζοσπάστης» στις 7 Μάρτη παρουσίασε Εκθεση της Επιτροπής των εργαζομένων, που είχε συνταχθεί τον Γενάρη του 2022, στην οποία διαπιστωνόταν μια σειρά προβλήματα μεταξύ άλλων στη Γραμμή 1 του Μετρό, δηλαδή στον Ηλεκτρικό. Επίσης, πριν λίγες μέρες ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ κατήγγειλε ότι δεν λειτουργεί το σύστημα εξαερισμού στον σταθμό Ομόνοιας, κάτι που θα δημιουργούσε σοβαρό πρόβλημα στην περίπτωση ενός έκτακτου περιστατικού, τονίζοντας πως σε περίπτωση φωτιάς μέσα στα τούνελ «ο καπνός δεν θα μπορεί να διοχετευθεί προς τα έξω και ακόμα και αν εργαζόμενοι και επιβάτες γλιτώσουν από τη φωτιά, θα πεθάνουν από ασφυξία».

Σήμερα, παρουσιάζουμε αποσπάσματα της χτεσινής ανακοίνωσης της ΣΤΑΣΥ ΑΕ για την κατάσταση του δικτύου της Γραμμής 1 (Ηλεκτρικός) και ειδικότερα του τμήματος «Μοναστηράκι» - «Αττική». Τις απαντήσεις αντιπαραβάλλουμε με τις διαπιστώσεις της Επιτροπής Εργαζομένων και την ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, που θέτει σοβαρά ερωτήματα για ζητήματα ασφάλειας, στον αντίποδα των διαβεβαιώσεων της ΣΤΑΣΥ.

Εκπαίδευση εργαζομένων

1. ΣΤΑΣΥ: «Το 2022 για τη γραμμή 1 εκπαιδεύτηκαν σε θέματα ασφαλούς εργασίας επί ή πλησίον της τροχιάς 140 εργαζόμενοι στις τεχνικές υπηρεσίες και 20 οδηγοί Συρμών και εντός του 2023 αναμένεται η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης 80 ακόμη ηλεκτροδηγών. Επιπλέον, έχει προγραμματιστεί η επανεκπαίδευση των οδηγών συρμών σε θέματα υγείας και ασφάλειας επί της εργασίας».

Επιτροπή Εργαζομένων: Η πλειοψηφία των εργαζομένων έχει διδαχθεί μόνο μια φορά διαδικασίες λειτουργίας και γι' αυτό «όποια διαδικασία έχει διδαχθεί θα έχει ξεχαστεί». Ενδεικτικά αναφέρεται ότι «οι οδηγοί Συρμών στη Γραμμή 1 έχουν εκπαιδευτεί για τη διαφυγή ατόμων από τις εξόδους κινδύνου μια φορά» σε διάστημα μιας περίπου 20ετίας!

Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ: «Υπάρχουν διαδικασίες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης εκκένωσης συρμού εντός της σήραγγας Μοναστηράκι-Αττική; Πότε έγινε η τελευταία άσκηση για θέματα ασφάλειας στη Γραμμή 1;».

Γίνεται αντιληπτό ότι η εκπαίδευση σε θέματα ασφαλούς εργασίας δεν έχει σχέση με την εκπαίδευση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Πυρασφάλεια

2. ΣΤΑΣΥ: «Σε ολόκληρο το μήκος της σήραγγας, καθώς και στους σταθμούς, είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί πυροσβεστικό δίκτυο εφοδιασμένο με σύστημα πυρανίχνευσης».

Επιτροπή Εργαζομένων: «Δεν υπάρχουν ικανοποιητική οργάνωση, εκπαίδευση και ενημέρωση του προσωπικού σε θέματα πυροπροστασίας. Για αρκετά χρόνια δεν έχουν γίνει ασκήσεις πυρασφάλειας και απεγκλωβισμού επιβατών ή και εργαζομένων στους χώρους της ΣΤΑΣΥ. Ομοίως και σε περιπτώσεις ισχυρού σεισμού».

Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ: «Στους σταθμούς της Γραμμής 1 το σύστημα πυρασφάλειας είναι επαρκές και προσαρμοσμένο στις σύγχρονες ανάγκες; Το σύστημα πυρανίχνευσης λειτουργεί σε όλους τους σταθμούς; Υπάρχει πιστοποίηση πυρασφάλειας για όλους τους σταθμούς;».

Τα παραπάνω δείχνουν ότι το προσωπικό δεν έχει εκπαιδευθεί για να αντιμετωπίσει μια κατάσταση πυρκαγιάς, ενώ αμφισβητείται και η διαβεβαίωση της ΣΤΑΣΥ ότι το σύστημα πυρασφάλειας είναι επαρκές. Σημειωτέον ότι υπάρχουν σοβαρές καταγγελίες για πυροσβεστήρες που έχουν λήξει το 2021 αλλά και άλλες, που λένε ότι λείπουν τα σφυράκια θραύσης κρυστάλλων σε πολλούς συρμούς του μετρό ή ότι οι πυροσβεστήρες είναι λιγότεροι από τους απαιτούμενους επίσης σε συρμούς του μετρό.

3. ΣΤΑΣΥ: «Αυτόνομα συστήματα αερισμού είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν στην υπόγεια σήραγγα, ενώ στα σημεία διασύνδεσης με τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό η λειτουργία του συστήματος είναι σε φάση περαιτέρω ενίσχυσης. Στον σταθμό ΟΜΟΝΟΙΑ είναι εγκατεστημένο σύστημα αερισμού και κλιματισμού. Το σύστημα αερισμού είναι σε λειτουργία και επαρκές για την απαγωγή, εάν απαιτηθεί, καπνού από τις αποβάθρες. Το σύστημα κλιματισμού είναι σε διαδικασία συντήρησης, ώστε να είναι διαθέσιμο πριν το καλοκαίρι».

Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ: «Ποιος πιστοποιεί ότι το σύστημα εξαερισμού στον σταθμό της Ομόνοιας είναι σε λειτουργία και μπορεί να γίνει χειρισμός του από το σταθμαρχείο ή το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας;».

Εδώ πρέπει να υπογραμμιστεί το αν υπάρχει δυνατότητα τηλεχειρισμού των ανεμιστήρων, γιατί αν δεν υπάρχει, τότε πώς θα μπουν άμεσα σε λειτουργία σε μια έκτακτη κατάσταση; Επίσης θα πρέπει να αναφέρουμε ότι υπάρχουν καταγγελίες σταθμαρχών που λένε ότι υπάρχουν ανεμιστήρες που δεν λειτουργούν.

Εξοδοι διαφυγής

4. ΣΤΑΣΥ: «Οι έξοδοι διαφυγής απελευθερώνονται και χειροκίνητα από το εκπαιδευμένο προσωπικό της ΣΤΑΣΥ, είναι όμως και τηλεχειριζόμενες από το Κέντρο Ελέγχου. Επιπλέον, οι σχάρες των εξόδων διαφυγής βοηθούν και στον αερισμό της σήραγγας».

Με βάση τις διαπιστώσεις της ΕΥΑΕ, είναι αστείο να μιλάει η ΣΤΑΣΥ για εκπαιδευμένο προσωπικό. Από εκεί και πέρα μπαίνουν μια σειρά ερωτήματα όπως: Αν έχει ελεγχθεί η λειτουργία των εξόδων κινδύνου, αν υπάρχουν εμπόδια που δυσχεραίνουν τη χρήση τους κ.ά.

Σύστημα ΑΤΡ

Στο ίδιο δημοσίευμα ο «Ριζοσπάστης» ανέφερε ότι δύο μέλη της ΕΥΑΕ από την 1η Μάρτη 2022 έθεσαν ζήτημα μη λειτουργίας του συστήματος Αυτόματης Προστασίας Συρμών (από την αγγλική ορολογία «Automatic Train Protection», στο εξής ΑΠΣ ή ATP) στη Γραμμή 1, δηλαδή στον Ηλεκτρικό. Ενα σύστημα που ελέγχει την ταχύτητα των συρμών και αποτρέπει μεταξύ άλλων τη σύγκρουσή τους. Επίσης το Σωματείο Ηλεκτροδηγών και Λοιπών Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ στις αρχές Μάρτη 2023 έθεσε ξανά το ίδιο ζήτημα.

Μετά το δημοσίευμά μας και μόλις προχτές, η ΣΤΑΣΥ ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε η εφαρμογή του συστήματος ΑΤΡ και στη Γραμμή 1... Το πόσο ακριβές είναι αυτό αμφισβητείται, καθώς σύμφωνα με δικές μας πληροφορίες δεν εφαρμόζεται στο σύνολο των συρμών, ούτε καν στους περισσότερους από αυτούς. Σε κάθε περίπτωση, η ερώτηση παραμένει: Γιατί περίμεναν σχεδόν 20 χρόνια για να ξεκινήσουν, έστω, να εφαρμόσουν ένα σύστημα κρίσιμο για την ασφάλεια των εργαζομένων και των επιβατών;

Τέλος θα αναφερθούμε για τρίτη φορά στο έγγραφο πραγματογνωμόνων του 2018, οι οποίοι κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας ζητούσαν συγκεκριμένα στοιχεία από τη ΣΤΑΣΥ «προκειμένου να αποφανθούμε σχετικά με την τήρηση των προβλεπόμενων στον νόμο ή μη μέτρων ασφάλειας στο τμήμα της γραμμής του ΗΣΑΠ από τον σταθμό Μοναστηράκι έως τον σταθμό Αττική, μήκους 3 χιλιομέτρων περίπου (σ.σ. δηλαδή όλο το υπόγειο τμήμα της Γραμμής 1)».

Από την πρώτη μέρα δημοσίευσής του στον «Ριζοσπάστη», στις 7 Μάρτη, ρωτήσαμε τη ΣΤΑΣΥ για αυτό. Τι λέει το πόρισμα των πραγματογνωμόνων, αν διαπίστωσε προβλήματα, ποια ήταν αυτά και αν έχουν αντιμετωπιστεί.

Ακόμα περιμένουμε απάντηση...


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ