Πέμπτη 15 Μάρτη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
Περιορίζεται η λαϊκή κυριαρχία
  • Σε ολιγομελείς και ελεγχόμενες επιτροπές θα ψηφίζονται τα νομοσχέδια αντί για την Ολομέλεια της Βουλής
  • Αφαιρούνται δικαιώματα από τον βουλευτή και το Κοινοβούλιο, κατήγγειλαν στις παρεμβάσεις τους βουλευτές του ΚΚΕ

H εκτίμηση του ΚΚΕ, ότι στο Σύνταγμα κρίσιμες διατάξεις θα αναθεωρηθούν προς το χειρότερο, επιβεβαιώνεται και στην ενότητα των άρθρων που αφορούν στην οργάνωση και λειτουργία της Βουλής, τα οποία συζητήθηκαν χτες.

Η κυριότερη αλλαγή που εισηγείται η κυβερνητική πλειοψηφία και συμφωνεί η ΝΔ προβλέπει ότι τα νομοσχέδια θα ψηφίζονται και στις κοινοβουλευτικές επιτροπές και όχι μόνο στην Ολομέλεια. Πρόκειται για μία διάταξη που θίγει ευθέως τη λαϊκή κυριαρχία, αφού η κατάσταση στις κοινοβουλευτικές επιτροπές είναι ελεγχόμενη, καθώς η εκάστοτε κυβερνητική πλειοψηφία έχει δικαίωμα να αλλάζει τους βουλευτές που ενδεχομένως διαφωνούν με ένα νομοσχέδιο με άλλους, ενώ εκ των πραγμάτων θα δίνεται στα νομοσχέδια λιγότερη δημοσιότητα.

«Πλήττεται η λαϊκή κυριαρχία και γίνεται ακόμα πιο πρωθυπουργικό το σύστημα, με την έννοια ότι η κυβέρνηση θα μπορεί να ελέγχει ακόμα καλύτερα και τη δική της κυβερνητική πλειοψηφία», τόνισε στην παρέμβασή του ο εισηγητής του ΚΚΕ, Αντ. Σκυλλάκος, και υπογράμμισε: «Είναι ένα βήμα προς το αρνητικότερο, προς την εκτελεστική εξουσία και λιγότερο προς τη Βουλή. Αφαιρούνται δικαιώματα από τον βουλευτή, από το Κοινοβούλιο, από τη λαϊκή κυριαρχία. Εχουμε περιορισμό της λαϊκής κυριαρχίας».

Ο Αντ. Σκυλλάκος, σχολιάζοντας την πρόταση τα νομοσχέδια να ψηφίζονται στις κοινοβουλευτικές επιτροπές, είπε: «Για ποια λαϊκή κυριαρχία μιλάμε; Τη λαϊκή κυριαρχία των 50 βουλευτών που θα είναι στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή; Και οι υπόλοιποι 250 θα έχουν μόνο δικαίωμα λόγου και όχι δικαίωμα ψήφου». Τόνισε χαρακτηριστικά ότι με τον τρόπο αυτό τα νομοσχέδια θα ψηφίζονται από 26 βουλευτές μόνο, ενώ με τις ασφυκτικές ημερομηνίες συζήτησης που θεσπίζονται οι άμεσα θιγόμενοι από κάποιο νομοσχέδιο δε θα προλαβαίνουν να ενημερωθούν πόσο μάλλον να κινητοποιηθούν κατά του νομοσχεδίου.

Ανέφερε, επίσης, ότι στις επιτροπές η εκάστοτε πλειοψηφία θα μπορεί να αντικαθιστά τους «ενοχλητικούς βουλευτές», κάτι που εκτός των άλλων οδηγεί σε σοβαρή υποβάθμιση του βουλευτή.

Οσο για την πρόβλεψη του Ε. Βενιζέλου ότι ο κάθε αρχηγός κόμματος ή ένας αριθμός βουλευτών (μικρότερος των 50) θα μπορεί να ζητήσει να συζητηθεί ένα νομοσχέδιο και στην Ολομέλεια ο Αντ. Σκυλλάκος παρατήρησε: «Θα πηγαίνει το θέμα στην Ολομέλεια αλλά θα πηγαίνει αφού έχει εξαντληθεί το θέμα στην επιτροπή, θα είναι υποβαθμισμένο και θα πηγαίνει σε μία συνεδρίαση το πολύ δύο εάν συμφωνήσει η πλειοψηφία».

Εκτός από τα νομοσχέδια και άλλα κρίσιμα ζητήματα αφαιρούνται από την Ολομέλεια της Βουλής και ο Αντ. Σκυλλάκος ανέφερε χαρακτηριστικά παραδείγματα: «Εάν ίσχυε αυτή η διάταξη η συμφωνία του Σένγκεν θα πήγαινε στην επιτροπή, δε θα πήγαινε στην Ολομέλεια. Ο επικείμενος "τρομονόμος", για τον οποίο υπάρχουν ενστάσεις, θα πάει σε επιτροπή και όχι στην Ολομέλεια. Ο,τι έχει σχέση με ατομικά δικαιώματα θα πηγαίνει στις επιτροπές και αποφασίζουν στην καλύτερη περίπτωση 26 άτομα από τους 50».

Επίσης, κρίσιμες συμβάσεις μεγάλης σημασίας θα παραπέμπονται σε επιτροπές και θα επικυρώνονται εκεί. Για παράδειγμα, ένα νέο δόγμα του ΝΑΤΟ, που θα θίγει κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, θα επικυρώνεται μόνο από 26 βουλευτές.

Ο Αντ. Σκυλλάκος ζήτησε να υπάρξει ρύθμιση στο Σύνταγμα, σύμφωνα με την οποία ο κάθε υπουργός να ενημερώνει τη Βουλή πριν μεταβεί στις Βρυξέλλες και υπογράψει κάποια συμφωνία της ΕΕ και η αρμόδια επιτροπή να καθορίζει το πλαίσιο πάνω στο οποίο θα κινηθεί. Στη συνέχεια ο υπουργός να δίνει λόγο εάν κινήθηκε στο πλαίσιο αυτό και σε αντίθετη περίπτωση να είναι ανίσχυρη η υπογραφή που έβαλε.

Οσον αφορά στις άσχετες τροπολογίες, ο εισηγητής του ΚΚΕ είπε ότι πριν ο πρόεδρος της Βουλής κρίνει για το θέμα να συνεννοείται πρώτα με τους εκπροσώπους των κομμάτων.

Τέλος, αναφερόμενος στο άρθρο 80 παρ. 1, στο οποίο προτείνεται να εμποδίζεται η δικαστική διεκδίκηση μισθολογικών διορθώσεων, ζήτησε να μην αναθεωρηθεί, κάτι που είναι πιθανόν, αφού παρόμοια θέση έχει και η ΝΔ με αποτέλεσμα να απαιτούνται 180 ψήφοι.

Αλλες παρεμβάσεις

Επιχειρηματολογώντας υπέρ της πρότασής του ο Ε. Βενιζέλος ισχυρίστηκε ότι με τη δυνατότητα των επιτροπών να νομοθετούν μετατρέπεται η Ολομέλεια «σε όργανο των μεγάλων πολιτικών αποφάσεων».

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο εισηγητής της ΝΔ συμφώνησε με τις προτεινόμενες αλλαγές λέγοντας ότι έτσι επέρχεται «ουσιαστική ενίσχυση του ρόλου των διαρκών κοινοβουλευτικών επιτροπών».

Για διολίσθηση του Κοινοβουλίου «σε έναν μηχανισμό διεκπεραίωσης με ενίσχυση της υπερεξουσίας της εκάστοτε εκτελεστικής εξουσίας» έκανε λόγο ο εισηγητής του ΣΥΝ, Φ. Κουβέλης, και τόνισε ότι προωθούνται ρυθμίσεις «που οδηγούν στην περαιτέρω αποδυνάμωση του Κοινοβουλίου».

Με τις προτεινόμενες αλλαγές συμφώνησε και ο πρόεδρος της Βουλής, Απ. Κακλαμάνης, ζητώντας οι συνταγματικές διατάξεις να είναι λιτές και να εξειδικευτούν στη συνέχεια στον κανονισμό της Βουλής.

Αντίθετοι στις αλλαγές δήλωσαν και βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Χαρακτηριστικά ο Π. Κρητικός επιφυλάχτηκε για την τελική του στάση στην ψηφοφορία όλων των υπό αναθεώρηση διατάξεων, λέγοντας ότι «συζητάμε Σύνταγμα και δεν κάνουμε το καταστατικό του δικομματισμού». Τη διαφωνία τους εξέφρασαν και οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Κ. Κουλούρης, Κ. Σπυριούνης, Δ. Γεωργακόπουλος, ενώ από τη ΝΔ αντίθετοι ήταν ο Σ. Κούβελας και ο Α. Νεράντζης. Επιφυλακτικός ήταν και ο Α΄ αντιπρόεδρος της Βουλής, Κ. Γείτονας.

Παρεμβαίνοντας στη συζήτηση ο βουλευτής του ΚΚΕ Ν. Γκατζής τόνισε ότι με τις προτεινόμενες αλλαγές αφαιρούνται από τους βουλευτές συνταγματικά δικαιώματα. Η κυβέρνηση, είπε, θέλει σοβαρά νομοσχέδια να ψηφίζονται στις επιτροπές από 26 μόνο βουλευτές και έχει τους λόγους της να το κάνει. Επιδιώκει, τόνισε, την επιβολή της αντιλαϊκής της πολιτικής μέσα από συνοπτικές διαδικασίες και τη νομική κάλυψη αυτής της πολιτικής από την ελεγχόμενη σύνθεση των κοινοβουλευτικών επιτροπών και από το 1/6 του συνόλου των βουλευτών.

Ο Ν. Γκατζής πρόσθεσε ότι με την εσπευσμένη συζήτηση και ψήφιση νομοσχεδίων στις επιτροπές επιχειρείται ο αιφνιδιασμός του λαϊκού κινήματος, αφού δε θα υπάρχει ο επαρκής χρόνος για ενημέρωση και κινητοποίηση των ενδιαφερομένων.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ