ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 1999
Αυξήσεις - "ψίχουλα" και σε δύο δόσεις...

Νέος εμπαιγμός κατά των εκατοντάδων χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ

Οι ονομαστικές αυξήσεις των αποδοχών στο δημόσιο τομέα, όχι μόνο θα κινηθούν σε ιδιαίτερα πενιχρά επίπεδα, της τάξης του 2% με 2,5%, αλλά θα δοθούν και σε δύο δόσεις... Στο διπλό αυτό εμπαιγμό κατά των εκατοντάδων χιλιάδων υπαλλήλων του δημόσιου τομέα φαίνεται να καταλήγει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, το οποίο έκρινε ότι η εφάπαξ καταβολή ονομαστικής αύξησης ήταν... υπερβολική.

Το επικρατέστερο σενάριο είναι να δοθεί μία ονομαστική αύξηση επί των αποδοχών 1% το α εξάμηνο του 1999 και το υπόλοιπο (1% ή 1,5% κατά περίπτωση) το β εξάμηνο, ή και ακόμα τα σχετικά ποσοστά να δοθούν αντίστροφα.

Η απόφαση για τη χορήγηση των "αυξήσεων" της εισοδηματικής πολιτικής σε δύο δόσεις έχει περισσότερο πολιτικά παρά οικονομικά κίνητρα. Οπως εκτιμούν παράγοντες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, τα οικονομικά οφέλη από το διαφορετικό τρόπο καταβολής των αυξήσεων της εισοδηματικής πολιτικής του 1999 δεν είναι σημαντικά. Αντίθετα, με την απόφασή της αυτή η κυβέρνηση στέλνει πολιτικό μήνυμα στις "αγορές" ότι είναι αποφασισμένη να συνεχίσει με αμείωτη ένταση την προσπάθεια για "δημοσιονομική εξυγίανση" σε βάρος των εισοδημάτων των εργαζομένων.

Το κονδύλι του Κρατικού Προϋπολογισμού, που αφορά της αποδοχές των εργαζομένων και των συνταξιούχων, από χρόνο σε χρόνο παρουσιάζει συνεχή μείωση, καθώς από το 14,1% του ΑΕΠ που ήταν το 1990, το 1999 προβλέπεται να μειωθεί στο 10% του ΑΕΠ. Η διαφορά αυτή των 4,1 ποσοστιαίων μονάδων ισοδυναμεί με εισοδηματικές απώλειες δισεκατομμυρίων δραχμών που προσφέρθηκαν θυσία στο βωμό της "σύγκλισης".

Η μείωση όμως του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα αναμένεται να είναι ακόμα μεγαλύτερη, δεδομένου ότι η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να μην προχωρήσει σε τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, με συνέπεια να αυξηθεί η πραγματική φορολογική επιβάρυνση των εισοδημάτων.

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ
Ανατιμήσεις 40%, απολύσεις και ξερίζωμα των κατακτήσεων

Αποκαλυπτικές ομολογίες αρμόδιων παραγόντων για το μέλλον που επιφυλάσσουν οι κυβερνώντες στη ΔΕΗ, στους εργαζόμενους σ' αυτήν και τους λαϊκούς καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας

Αύξηση τιμολογίων σε ποσοστό 40%, μείωση προσωπικού κατά μερικές χιλιάδες, πλήρη ανατροπή του ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των υπαλλήλων και διάσπαση της επιχείρησης, επιβάλλει, μεταξύ άλλων, η κυβερνητική ..."αναγκαιότητα" της μετοχοποίησης της ΔΕΗ και η είσοδος στον "ανταγωνισμό", ενόψει της απελευθέρωσης στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας που η κυβέρνηση δρομολογεί, ήδη, και αναμένεται να θέσει σε ισχύ το 2001, σε συνεργασία με την ΕΕ και προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα πολυεθνικά συμφέροντα στον κλάδο της ενέργειας.

Σύμφωνα με τον επί δεκαετίας πρόεδρο της ΔΕΗ Γ. Μπιρδιμήρη, τα παραπάνω αποτελούν ήδη βασικές προτεραιότητες της επιχείρησης. Μάλιστα, όπως είπε, έχει ανατεθεί μελέτη σε ειδικό οίκο για την επίλυση του ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού και της μετοχοποίησης ταυτοχρόνως, ενώ παράλληλα εξετάζεται σταδιακή εφαρμογή της απόφασης για αύξηση των τιμολογίων σε ποσοστό 40%, με πρώτη δόση μέσα στο 1999 της τάξης του 15%. Στην ουσία, ο πρόεδρος της ΔΕΗ επιβεβαίωσε ότι ο αποκαλούμενος ανταγωνισμός θα στηριχτεί στις πλάτες των οικιακών καταναλωτών, των φορολογούμενων πολιτών και των εργαζομένων στην επιχείρηση, για να εξασφαλίσει φτηνό ρεύμα στους Ευρωπαίους και κέρδη στους επιχειρηματίες.

Οσον αφορά την ίδια τη ΔΕΗ, πέραν του σπασίματος της επιχείρησης σε 3 κομμάτια, σύμφωνα με τον ίδιο, θα πρέπει να λειτουργήσει με κριτήρια αγοράς που σημαίνει αποψίλωση από κάθε κοινωφελή χαρακτήρα. Προς υλοποίηση αυτής της πολιτικής, τα σχέδια που ετοιμάζονται και που προκύπτουν και από δηλώσεις αρμοδίων παραγόντων, είναι η σύμπραξη της ΔΕΗ με ιδιώτες. Οι ίδιοι οι αρμόδιοι εκτιμούν ότι στην αγορά της Ελλάδας δεν υπάρχουν περιθώρια για τη δραστηριοποίηση ιδιωτών στο χώρο της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, αφού απαιτούνται μεγάλα κεφάλαια, που κανείς δε θα ήθελε να επενδύσει. Για να λύσουν, λοιπόν, το πρόβλημα της απόσπασης κερδών των ιδιωτών, θα κοινοπρακτήσουν μαζί τους, προσφέροντάς τους κεφάλαια, τεχνογνωσία και εύκολα κέρδη. Ηδη, η ΔΕΗ έχει υπογράψει συμφωνία για σύσταση κοινοπραξίας με τη γαλλική EDF, ενώ αναμένεται περαιτέρω δραστηριοποίηση σ' αυτόν τον τομέα. Ο Γ. Μπιρδιμήρης, ερμηνεύοντας προφανώς και το σχετικό θεσμικό πλαίσιο που προωθεί η κυβέρνηση, παραδέχτηκε - εμμέσως πλην σαφώς - πως δεν υπάρχουν περιθώρια για την προώθηση ενός εθνικού σχεδιασμού, καθώς, όπως δήλωσε, η ΔΕΗ στο νέο περιβάλλον που θα δημιουργηθεί μετά το 2001 θα αναγκαστεί να σχεδιάζει με βάση αποκλειστικά και μόνο κριτήρια επιχειρηματικά. Και, βέβαια, τα ερωτήματα που προκύπτουν και που σχετίζονται με την επάρκεια της χώρας σε ηλεκτροδότηση ή με την ηλεκτροδότηση των νησιών, η οποία αυτή τη στιγμή επιδοτείται, είναι φανερό ότι η λύση θα δοθεί από τα συρτάρια των ταμείων του Δημοσίου, το οποίο θα αναλάβει να επιδοτεί το "προβληματικό κομμάτι" για να αφήσει το κερδοφόρο στους ιδιώτες.

Το τοπίο που αναμένεται για τους καταναλωτές της χώρας με την έναρξη του επόμενου αιώνα στον τομέα της ηλεκτροδότησης θα είναι πιο σκοτεινό και απ' τα μπλακ άουτ της ΔΕΗ. Αρκεί να δει κανείς ότι στην Αγγλία, που το μοντέλο αυτό έχει αρχίσει να εφαρμόζεται, οι τιμές έχουν ανέλθει σε τέτοια επίπεδα από τους ελεύθερους παραγωγούς, που αναγκάστηκαν ακόμη και οι υπερασπιστές του μοντέλου αυτού να ζητήσουν από την κυβέρνηση επιβολή ανώτατης τιμής.

ΟΜΙΛΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ
Διπλάσια κέρδη το α' εξάμηνο

Υπερδιπλασιασμό κερδών παρουσίασε στο πρώτο εξάμηνο του 1998 ο όμιλος της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας, εξέλιξη που αποτελεί απόρροια της εφαρμοζόμενης οικονομικής πολιτικής. Μιας πολιτικής που σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων οδηγεί σε συσσώρευση υπερκερδών σε τραπεζικούς, χρηματοοικονομικούς και παρεμφερείς επιχειρηματικούς ομίλους. Η εικόνα αυτή προκύπτει και από τα εξαμηνιαία αποτελέσματα χρήσης 1998 του ομίλου της Εθνικής, που ανακοινώθηκαν χτες επίσημα. Συγκεκριμένα, τα καθαρά προ φόρων κέρδη του ομίλου, μετά την αφαίρεση των δικαιωμάτων μειοψηφίας, αυξήθηκαν σε200,2 δισ. δρχ. κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, από 87,8 δισ. δρχ. την αντίστοιχη περίοδο του 1997, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 128%!

Η σημαντική αύξηση των καθαρών κερδών, σύμφωνα με την ανακοίνωση, οφείλεται στην αύξηση των καθαρών εσόδων από τόκους κατά 13,7%,των καθαρών εσόδων προμηθειών κατά 7,7% και του αποτελέσματος από χρηματοοικονομικές πράξεις κατά 160,9%.Τα συνολικά λειτουργικά έξοδα του ομίλου αυξήθηκαν κατά 11,5%.

Το σύνολο των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις στον όμιλο αυξήθηκε κατά 23,9 δισ. δρχ. στο πρώτο εξάμηνο του 1998, έναντι 20,4 δισ. δρχ. στην ίδια περίοδο του 1997, στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου να εξαλείψει πλήρως το μέρος των επισφαλών απαιτήσεων που δεν καλύπτονται από προβλέψεις ή εγγυήσεις, εντός του 1998.

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 1998 το σύνολο του ενεργητικού του ομίλου ανήλθε στα 13,747 δισ. δρχ. σημειώνοντας αύξηση κατά 8,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 1997. Τα σύνολα των χορηγήσεων και καταθέσεων αυξήθηκαν επίσης κατά 10,6% και 10,3% αντίστοιχα.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Εκκλήσεις στην "ελεύθερη αγορά" να συγκρατήσει τις τιμές

Με "νύχια και με δόντια" προσπαθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να συμμαζέψει με προσωρινά πυροσβεστικά μέτρα τη διαμόρφωση των τιμών σε είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης που επηρεάζουν τον πληθωρισμό και ελέω "απελευθερωμένης αγοράς" φτάνουν σε "απειλητικά" ύψη για τους στόχους της κυβέρνησης. Στόχοι, που βεβαίως δεν έχουν τίποτα κοινό με την πραγματική συγκράτηση των τιμών στην αγορά, αλλά με προσπάθειες να παρουσιαστεί συγκρατημένος ο επίσημος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή. Ετσι, αυτό το διάστημα στις επαφές της με τους βιομηχάνους προσπαθεί να "πείσει" να παραταθούν για μερικούς μήνες ακόμη οι - έτσι κι αλλιώς - περιορισμένης διάρκειας και αποτελεσματικότητας δραχμικές προσφορές σε προϊόντα που πωλούνται από τα ράφια των σούπερ μάρκετ, με δεδομένη τη δήλωση - ξεκαθάρισμα από τη μεριά των βιομηχάνων ότι δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν κάτι περισσότερο "απ' ό,τι έκαναν μέχρι σήμερα για τη ...συγκράτηση των τιμών"! Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου στις "διαπραγματεύσεις" της με τους βιομηχάνους καλεί τους τελευταίους να "παγώσουν" τις τιμές για τον επόμενο χρόνο. Ωστόσο, στελέχη του υπουργείου υποστηρίζουν ότι στην καλύτερη περίπτωση μια ενδεχόμενη "συμφωνία κυρίων" δε θα προβλέπει ποσοστό αυξήσεων κάτω από 2,5%.

Μόλις 1% ο τζίρος το πρώτο εξάμηνο

Αύξηση μόλις κατά 1% παρουσίασε ο τζίρος στην αγορά το πρώτο εξάμηνο του 1998, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας (ΕΣΥΕ) που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα. Η παραπάνω αύξηση του γενικού δείκτη στο σύνολο της χώρας το εξάμηνο Γενάρη - Ιούνη 1998, οφείλεται στην αύξηση που εμφάνισαν οι δείκτες διατροφής (2,5%), ένδυσης - υπόδησης (1,3%), επίπλων και οικιακού εξοπλισμού (1%), ενώ ο δείκτης λοιπών ειδών παρουσίασε μείωση κατά 1,1%.

Στην περιφέρεια πρωτεύουσας η λαϊκή κατανάλωση παρουσίασε αύξηση 2,7% λόγω της αύξησης των δεικτών διατροφής (3,5%), ένδυσης - υπόδησης (2,3%), λοιπών ειδών (1,5%), ενώ μείωση κατά 2,7% εμφανίστηκε στο δείκτη επίπλων και οικιακού εξοπλισμού. Στην υπόλοιπη χώρα ο τζίρος εμφάνισε αύξηση 0,9%, εξέλιξη που οφείλεται στην αύξηση που εμφάνισαν όλοι οι δείκτες πλην του δείκτη λοιπών ειδών που παρουσίασε μείωση 2,7%.

Τέλος, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ, μόνο κατά τον περασμένο Ιούνη ο τζίρος στο σύνολο της χώρας παρουσίασε αύξηση κατά 5,4%.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ