ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 4 Δεκέμβρη 2013
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΒΟΥΛΗ - ΕΡΓΑ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΩΝ
Νέος πακτωλός χρηματοδότησης των κατασκευαστικών ομίλων

Επιπλέον χρηματοδότηση ύψους περίπου 8 δισ. ευρώ στους μεγαλοκατασκευαστές, την ώρα που τα διόδια αυξάνονται έως και 60%

«Μποναμάς» στο κεφάλαιο ύψους 1,15 δισ. ευρώ άμεσα και 7 δισ. στη συνέχεια από τα διόδια - φωτιά

Eurokinissi

«Μποναμάς» στο κεφάλαιο ύψους 1,15 δισ. ευρώ άμεσα και 7 δισ. στη συνέχεια από τα διόδια - φωτιά
Νέο φαγοπότι περίπου 8 δισ. ευρώ, πέρα από αυτά που ήδη έχουν ξεκοκαλίσει, σπεύδει να εξασφαλίσει η κυβέρνηση για τους κατασκευαστικούς ομίλους και τις τράπεζες, μέσω της επανέναρξης της κατασκευής των κεντρικών αυτοκινητόδρομων. Από χτες στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή άρχισε η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων με τίτλο «Κύρωση των Συμφωνιών Τροποποίησης των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων και ρύθμιση συναφών θεμάτων». Με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση, σε πρώτη φάση και στο όνομα της επανεκκίνησης των «μεγάλων έργων», εξασφαλίζει στους κατασκευαστικούς ομίλους έως το 2015 πρόσθετη άμεση χρηματοδότηση ως και 1,15 δισ. ευρώ. Επιπρόσθετα, στο νομοσχέδιο προβλέπεται χωρίς περιστροφές ότι «το Δημόσιο αναλαμβάνει την υποχρέωση να διαθέτει» στα μονοπώλια «μέρος των αναλογούντων σε αυτό εσόδων από την εκμετάλλευση των έργων», δηλαδή μέρος των όσων εισπράττει από τα διόδια, τα οποία αυξάνονται ως 60%. Πρόκειται για ποσό που σύμφωνα με τους πιο ήπιους υπολογισμούς ανέρχεται στα 7 δισ. ευρώ.

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται οι συμβάσεις που αφορούν στην κατασκευή και λειτουργία των αυτοκινητόδρομων α) ΠΑΘΕ (Μαλιακός - Κλειδί), β) Κεντρικής Ελλάδος, γ) Ιόνιας Οδού και δ) Ελευσίνας - Κορίνθου - Πάτρας - Πύργου - Τσακώνας.

Ο Μ. Χρυσοχοΐδης, χτες, μετά τη συνάντησή του με τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν, Ολι Ρεν, δήλωσε σχετικά ότι «σήμερα λάβαμε την πλήρη στήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Δεν είναι μόνο πολιτική, είναι προπαντός οικονομική, καθώς τα έργα των αυτοκινητοδρόμων χρηματοδοτούνται κατά κύριο λόγο από τους ευρωπαϊκούς πόρους: ΕΤΠΑ, Ταμείο Συνοχής και Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων». Ο εισηγητής της ΝΔ, Δ. Τσουμάνης, ανέφερε στην Επιτροπή ότι η κατασκευή των οδικών αξόνων είναι συνδεδεμένη με «την έναρξη της οικονομικής ανάκαμψης και τη μετάβαση στη μετά κρίση εποχή», ενώ στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου γίνεται λόγος για τη δημιουργία τουλάχιστον 20.000 θέσεων εργασίας.

Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ η εισηγήτρια, Ευγ. Ουζουνίδου, στη βάση της «γραμμής» του κόμματός της ότι είναι καλύτερος διαχειριστής και ότι ο «ευρωμονόδρομος» είναι ιερό και όσιο, δεν ανέφερε κουβέντα ότι το νομοσχέδιο είναι στο πλαίσιο της ΕΕ για τις συμπράξεις δημόσιου - ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και αρκέστηκε να σημειώσει: «Τι θα έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ; Θέλουμε ειλικρινά να υλοποιηθούν τα έργα, όχι όμως με τόσο επιβαρυντικές για το Δημόσιο συμβάσεις»! Αντίστοιχες παρά τις λεκτικές παραλλαγές ήταν και οι τοποθετήσεις από ΑΝΕΛ και ΔΗΜΑΡ. Δηλαδή, κινήθηκαν μακριά από την ουσία της υπόθεσης ότι οι συμβάσεις είναι μέρος της αντιλαϊκής πολιτικής που υπηρετεί τα κέρδη των μονοπωλιακών ομίλων.

ΚΚΕ: Φωτίζεται ο λόγος που επιδιώκονται τα πλεονάσματα

Παίρνοντας το λόγο ο βουλευτής του ΚΚΕ Νίκος Μωραΐτης, μιλώντας από τη σκοπιά των λαϊκών συμφερόντων και όχι των μονοπωλίων, επισήμανε ότι «ο νέος πακτωλός χρηματοδότησης προς τους ομίλους αποτελεί πρόκληση προς τον ελληνικό λαό. Γίνεται την ίδια ώρα που τα λαϊκά στρώματα καλούνται σε συνεχείς, απανωτές θυσίες σε μισθούς, συντάξεις, ασφαλιστικά δικαιώματα κ.λπ., για να αποδειχτεί ότι ο πραγματικός λόγος γι' αυτές τις θυσίες των λαϊκών στρωμάτων είναι η διασφάλιση της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων, τραπεζικών και κατασκευαστικών. Φωτίζεται ο λόγος για τον οποίο επιδιώκονται πλεονάσματα του προϋπολογισμού, για να βρεθούν νέοι πόροι χρηματοδότησης των ομίλων».

Τόνισε ότι «μονόδρομος είναι ο ενιαίος κρατικός φορέας κατασκευών, που θα συγκεντρώσει όλα τα απαραίτητα μέσα και πόρους και θα ασχολείται με όλα τα μεγάλα έργα, από τη φάση της μελέτης μέχρι την κατασκευή, τη λειτουργία τους, για τη συνδυασμένη ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, κατασκευή των απαραίτητων έργων με τις κατάλληλες προτεραιότητες», τονίζοντας ότι προϋπόθεση γι' αυτά είναι «η κοινωνικοποίηση των μονοπωλίων, ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός της οικονομίας μαζί με εργατικό έλεγχο, η αποδέσμευση από την ΕΕ».

ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Οξύνεται η σύγκρουση μονοπωλιακών συμφερόντων

Την ώρα που οι φτωχές οικογένειες στη χώρα μετράνε θύματα, επειδή δεν έχουν πετρέλαιο θέρμανσης ή ρεύμα στα σπίτια τους, ντόπιοι και ξένοι επιχειρηματικοί όμιλοι επιδίδονται σε μια άγρια αναμεταξύ τους κόντρα, αφενός για την κυριαρχία στον εγχώριο ενεργειακό τομέα -είτε ως παραγωγοί Ενέργειας είτε ως ιδιοκτήτες των δικτύων μεταφοράς της- και αφετέρου για τη μείωση του ενεργειακού τους κόστους -ως καταναλωτές.

Στο πλαίσιο αυτών των ανταγωνισμών εντάσσεται και το γεγονός ότι οι διαγωνισμοί για τις τρεις νέες Εταιρείες Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) σε Στερεά Ελλάδα - Εύβοια, Ανατολική Μακεδονία - Θράκη και Κεντρική Μακεδονία, κηρύχθηκαν άγονοι καθώς, όπως διέρρευσε στον Τύπο, οι ενδιαφερόμενες εταιρείες τελικά δεν κατέθεσαν προτάσεις. Ως βασική αιτία προβάλλεται το αίτημα της τρόικας για «άνοιγμα» της εγχώριας λιανικής αγοράς φυσικού αερίου, με το πρόσχημα ότι υπό τις σημερινές συνθήκες «μονοπωλίου» βλάπτεται ο ανταγωνισμός και δεν μπορεί να περιέλθει μείωση των τιμών. Στην πραγματικότητα, βέβαια, οι ενστάσεις ιμπεριαλιστικών οργανισμών και δυνάμεων έχουν να κάνουν με τη μοιρασιά της πίτας και το μεταξύ τους ανταγωνισμό.

Υπενθυμίζουμε ότι σήμερα στη χώρα μας λειτουργούν τρεις επιχειρήσεις παροχής αερίου, στην Αττική, στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, στις οποίες έχει παραχωρηθεί αποκλειστικό δικαίωμα προμήθειας μέχρι το 2029 για την Αττική και το 2031 για τη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία. Στη μετοχική τους σύνθεση συμμετέχει το ελληνικό Δημόσιο μέσω της ΔΕΠΑ με 51%, με το υπόλοιπο 49% ανήκει στην ιταλική πολυεθνική «Eni» και τη βρετανο-ολλανδική «Shell». Το μοντέλο μακράς παραχώρησης των αποκλειστικών δικαιωμάτων εκμετάλλευσης είχε επιλεγεί και στους άλλους τρεις διαγωνισμούς ως «δέλεαρ» για τους υποψήφιους επενδυτές, όμως οι... «αντιμονοπωλιακές» ευαισθησίες της τρόικας έριξαν έξω τους αρχικούς υπολογισμούς της συγκυβέρνησης, αλλά και του οικονομικού της επιτελείου, το οποίο υπολόγιζε σε έσοδα τόσο από την παραπάνω διαδικασία, αλλά και από την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.

Παράλληλα, η συγκυβέρνηση έχει δεχτεί έντονες προειδοποιήσεις σε υψηλότατο επίπεδο ότι οποιαδήποτε αλλαγή των όρων παραχώρησης στις συμβάσεις με τις ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας θα επέφερε πολλαπλές κυρώσεις -στους επικείμενους διαγωνισμούς που θα προκηρύξει το Δημόσιο για τις έρευνες υδρογονανθράκων για παράδειγμα- αλλά και διεκδίκηση των υψηλότατων ποσών για αποζημιώσεις, που προβλέπουν οι σχετικές ρήτρες του Δημοσίου με τους δύο πολυεθνικούς κολοσσούς.

Την ίδια ώρα, εξελίξεις αναμένονται και από το «μέτωπο» ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, το οποίο θα αποτελέσει θέμα της συνάντησης που θα πραγματοποιήσουν αύριο ο πρωθυπουργός Αντ. Σαμαράς και ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Ευ. Βενιζέλος. «Εμπλοκή» έχει προκύψει στους αρχικούς κυβερνητικούς σχεδιασμούς, εξαιτίας των πρόσφατων εξελίξεων γύρω από την τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ προς την «Αλουμίνιον».

Η απόφαση της ΡΑΕ, να ορίσει ως τιμή πώλησης τα 36,7 ευρώ/Mwh, έχει προκαλέσει σφοδρές αντιδράσεις της διοίκησης της ΔΕΗ που προειδοποιεί ότι θα καταφύγει σε κάθε πρόσφορο μέσο για την «προστασία των συμφερόντων του Δημοσίου», στην πραγματικότητα για την προστασία της εμπορικής αξίας της εταιρείας. Την πρόθεσή τους να διεκδικήσουν φθηνότερη τιμή ηλεκτρικής ενέργειας έχουν δηλώσει οι εκπρόσωποι των μεγάλων ενεργοβόρων βιομηχανιών της χώρας, ενώ σε συνεχείς παρεμβάσεις για μείωση του ενεργειακού κόστους της βιομηχανίας, έχει προβεί το τελευταίο διάστημα και ο ΣΕΒ.

Αλλεπάλληλες επαφές

Την ίδια ώρα, συνεχίζονται οι επαφές της ελληνικής κυβέρνησης με παράγοντες του εξωτερικού, γύρω από το χειρισμό των ενεργειακών θεμάτων ενόψει της ελληνικής προεδρίας της ΕΕ, αλλά και για τα επόμενα βήματά τους για ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα της Ενέργειας και εξασφάλιση απρόσκοπτης παροχής φτηνού καυσίμου στα μονοπώλια.

Μετά από τέτοιες συναντήσεις με Αμερικανούς, Γάλλους και άλλους, χτες ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, είδε και μέλη του βρετανικού κοινοβουλίου με βασικό θέμα συζήτησης τις ελληνικές θέσεις και προτεραιότητες ενόψει της επικείμενης ελληνικής προεδρίας της ΕΕ.

Επισήμως, ο υπουργός παρουσίασε «και τους στρατηγικούς στόχους που επιδιώκουν την προώθηση ενός παραγωγικού μοντέλου για την Ευρώπη, που προάγει τις μεταρρυθμίσεις, τις επενδύσεις και την ανάπτυξη», συζητήθηκαν «η ολοκλήρωση της εσωτερικής αγοράς Ενέργειας της ΕΕ (...) και κυρίως η προσπάθεια για παροχή ενεργειακής ασφάλειας για την Ευρώπη».

Την Παρασκευή, εξάλλου, ο Γ. Μανιάτης θα συναντηθεί στην Αθήνα με τον Γκίντερ Ετινγκερ, αρμόδιο Επίτροπο της ΕΕ για τα θέματα Ενέργειας.

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2013
«Πρωτογενή πλεονάσματα» στις λαϊκές πλάτες

Στοιχεία του 11μηνου Γενάρη - Νοέμβρη του τρέχοντος έτους

Πρωτογενή πλεονάσματα, τα οποία, ανάλογα με τη μέθοδο μέτρησης και υπολογισμού, κλιμακώνονται από 400 εκατ. ευρώ μέχρι 5,7 δισ. ευρώ εμφανίζουν τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών που αφορούν στην εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού για το 11μηνο Γενάρης - Νοέμβρης του 2013. Σε κάθε περίπτωση, και ανεξάρτητα από την όποια λογιστική αποτίμηση, είναι αποτέλεσμα της κλιμακούμενης αντιλαϊκής πολιτικής, τόσο από τους ασήκωτους φόρους και τα χαράτσια, όσο και από τη διάλυση των κρατικών κονδυλίων που αφορούν στις λαϊκές ανάγκες.

Ειδικότερα:

-- Το «πρωτογενές πλεόνασμα», υπολογισμένο σε «δημοσιονομική βάση» και «με όρους Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής», ανήλθε σε 400 εκατ. ευρώ.

-- Μαζί με τις λογιστικές εγγραφές και τα «έκτακτα έσοδα» από τις δοσολοψίες με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα -που όμως δεν αναγνωρίζονται από την τρόικα- φτάνει στα 2,58 δισ. ευρώ.

-- Σε «ταμειακή βάση», υπολογισμένο δηλαδή χωρίς να ληφθούν υπόψη οι δαπάνες αποπληρωμής των εκκρεμών ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου, διαμορφώνεται στα 5,7 δισ. ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ