ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 15 Φλεβάρη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΙΜΕΣ ΦΑΡΜΑΚΩΝ
Θέμα ημερών οι ανατιμήσεις

Στην κατεύθυνση των αξιώσεων των φαρμακοβιομηχάνων, κινείται η κυβέρνηση της ΝΔ

Θέμα ημερών είναι πλέον η ολοκλήρωση του νέου νομοθετικού πλαισίου που θα διέπει τον τρόπο τιμολόγησης των φαρμάκων. Σύμφωνα με δηλώσεις που έκανε χτες o υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας, η κυβέρνηση, έχοντας ολοκληρώσει τον κύκλο των επαφών της με το κύκλωμα παραγωγής και διακίνησης φαρμάκου, θα δώσει στη δημοσιότητα το επόμενο δεκαπενθήμερο το νέο θεσμικό πλαίσιο. Με τον τρόπο αυτό, στην ουσία, ολοκληρώνεται και η «τακτοποίηση» μιας «εκκρεμότητας» - της αλλαγής του τρόπου τιμολόγησης - που παρέλαβε η σημερινή κυβέρνηση από την προηγούμενη, που είχε ανοίξει λίγους μήνες πριν από τις εκλογές. Ας σημειωθεί ότι τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και η ΝΔ προεκλογικά είχαν δεσμευτεί απέναντι στους φαρμακοβιομήχανους για ένα σύστημα, που - στο όνομα της «ενίσχυσης της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας» - θα επιφέρει μικρότερα ή μεγαλύτερα ποσοστά ανατιμήσεων σε ένα μεγάλο αριθμό φαρμάκων.

Χτες ο Δ. Σιούφας έκανε λόγο για «υγιές, τίμιο και εκλογικευμένο σύστημα», που στόχο θα έχει τη «στήριξη», από τη μια, της «ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας» και, από την άλλη, των Ταμείων και των νοσοκομείων. Είναι αυτονόητο ότι πρόκειται για μια αποπροσανατολιστική δήλωση του υπουργού, σε μια προσπάθεια να θολώσει τα νερά για τις κυβερνητικές στοχεύσεις. Δεν απαιτούνται ιδιαίτερες γνώσεις για να καταλάβει κανείς ότι «στήριξη της φαρμακοβιομηχανίας» (έτσι όπως ομονοούν κυβέρνηση και βιομήχανοι) και στήριξη των Ταμείων και των νοσοκομείων (όσον αφορά στη φαρμακευτική δαπάνη) είναι δυο πράγματα που δε χωρούν σε μια πολιτική. Ο υπουργός διέψευσε το σενάριο που ισοδυναμεί με αξίωση των φαρμακοβιομηχάνων για εφάπαξ ανατίμηση σε όλα τα σκευάσματα που πωλούνται μέχρι τρία ευρώ.

Και ενώ η σεναριολογία για το τι θα περιλαμβάνει ο νέος νόμος «δίνει και παίρνει», για τους συνταξιούχους, τα ασφαλιστικά ταμεία και γενικότερα για τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη το φάρμακο, είναι δευτερεύον με ποιο τρόπο τελικά θα πετύχει η κυβέρνηση να ικανοποιήσει τις αξιώσεις του φαρμακοβιομηχανικού κεφαλαίου. Το βέβαιο είναι, παρά και τη χτεσινή προσπάθεια του υπουργού Ανάπτυξης να θολώσει τα νερά για τις κυβερνητικές στοχεύσεις, ότι ο λαός θα βρεθεί μπροστά σε ακόμα ακριβότερη φαρμακευτική περίθαλψη. Στο βαθμό που όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις αντιμετωπίζουν το φάρμακο όχι σαν κοινωνικό αγαθό, αλλά ως εμπορεύσιμο είδος, παραδίνοντας τον κοινωνικό του χαρακτήρα βορά στο βωμό των επιχειρηματικών κερδών και του «ανταγωνισμού», οι εργαζόμενοι κάθε τόσο θα βρίσκονται, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, μπροστά σε νέες ανατιμήσεις.

Το γεγονός, άλλωστε, ότι η κυβέρνηση, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, βασίζεται για τις όποιες νομοθετικές ρυθμίσεις στην πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, προεξοφλεί τις ανατιμήσεις. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι το ΣτΕ με τη συγκεκριμένη απόφαση έκρινε αντισυνταγματικό το σημερινό τρόπο κοστολόγησης. Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης, ο τρόπος αυτός αντίκειται στους κανόνες του «ανταγωνισμού».

ΚΟΜΙΣΤΡΑ ΤΑΞΙ - ΦΟΡΤΗΓΩΝ ΔΧ
Ακριβότερα 8,2% από σήμερα στα ταξί

Αυξάνονται σε λίγες μέρες 4% και τα κόμιστρα στα φορτηγά

Ισχύουν από σήμερα οι αυξήσεις στα κόμιστρα των ταξί (μεσοσταθμικά 8,2%), ενώ μέσα στο Φλεβάρη πρόκειται να αυξηθούν - σε πρώτη φάση - κατά 4% και τα κόμιστρα των φορτηγών αυτοκινήτων ΔΧ όλων των κατηγοριών, όπως έχει αποφασίσει η κυβέρνηση.

Μετά την επιβολή των αυξήσεων, τα κόμιστρα των ταξί διαμορφώθηκαν ως εξής (σε παρένθεση το προηγούμενο κόμιστρο): «Σημαία» (δικαίωμα εκκίνησης) 0,85 ευρώ (0,75). Μονή ταρίφα 0,30 ευρώ (0,28). Διπλή ταρίφα 0,56 ευρώ (0,53). Ελάχιστη αποζημίωση 1,75 ευρώ (1,60) και ωριαία αναμονή 7,90 ευρώ (7,50).

Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη αύξηση στα κόμιστρα των ταξί, μεσοσταθμικά κατά 15%, επιβλήθηκε τον Ιούνη του 2004.

Σημειώνεται ότι οι εκπρόσωποι των αυτοκινητιστών ταξί θεωρούν «μικρές» τις αυξήσεις που ενέκριναν οι συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομίας και Μεταφορών - Επικοινωνιών, επισημαίνοντας ότι από την αρχή του χρόνου το μηνιαίο κόστος συντήρησης ανά ταξί, αυξήθηκε κατά 200 ευρώ, κυρίως, λόγω των αυξήσεων στα ασφάλιστρα. Και για το λόγο αυτό αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων, διεκδικώντας ταυτόχρονα και την ικανοποίηση άλλων αιτημάτων του κλάδου.

Οσον αφορά στα κόμιστρα των φορτηγών αυτοκινήτων ΔΧ, η κυβέρνηση έχει εγκρίνει - εκτός της αύξησης 4% μέσα στο Φλεβάρη - νέα συμπληρωματική αύξηση, επίσης 4%, στο επόμενο 6μηνο.

ΕΘΝΙΚΟΙ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ
Αύξηση 3,9% στο ΑΕΠ του 2004

Αύξηση κατά 30,5% εμφανίζει την τελευταία τριετία το εμπορικό έλλειμμα

Σημαντική αύξηση εμφάνισε για το έτος 2004 η πίτα του ΑΕΠ, την οποία όμως καρπώθηκε εξ ολοκλήρου το μεγάλο κεφάλαιο και οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι. Σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία (ΕΣΥΕ) το ΑΕΠ αυξήθηκε σε ποσοστό 3,9% ή δυο δέκατα πάνω από τις επίσημες εκτιμήσεις της κυβέρνησης (3,7%). Ταυτόχρονα η ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ σηματοδότησε τη μείωση της αξίας των εξαγωγών της, σε αντίθεση με τις εισαγωγές από άλλες χώρες, γεγονός που επιδείνωσε τα εμπορικά ελλείμματα της χώρας.

Σύμφωνα με τους τριμηνιαίους εθνικούς λογαριασμούς της ΕΣΥΕ για το έτος 2004 προκύπτουν τα παρακάτω:

  • ΑΕΠ: Σε σταθερές τιμές έτους 1995 διαμορφώθηκε σε 111,07 δισ. ευρώ (από 106,9 δισ. το 2003) με ποσοστό ετήσιας αύξησης 3,9%.
  • Επενδύσεις: Η πραγματική αύξηση (σταθερές τιμές) έφτασε το 2004 σε 4,2%.
  • Εξαγωγές: Το 2004 σε σύγκριση με το 2003 καταγράφεται ανάκαμψη σε ποσοστό 3,3%, η οποία όμως δεν καλύπτει την αύξηση της αξίας των εισαγωγών από άλλες χώρες, που διαμορφώθηκε σε 4,5%. Σε σύγκριση με το 2001 (σε σταθερές τιμές έτους 1995) παρουσιάζουν μείωση σε ποσοστό 2,36%.
  • Εισαγωγές: Συνεχίζουν στην ανιούσα με αύξηση 4,51% συγκριτικά με το 12μηνο του 2003 και 5,31% συγκριτικά με το 2001.
  • Εμπορικό ισοζύγιο: Με βάση τα παραπάνω (εισαγωγές - εξαγωγές) προκύπτει και η συνεχιζόμενη διόγκωση των εμπορικών ελλειμμάτων της χώρας. Το 2004 συγκριτικά με το 2003 το εμπορικό έλλειμμα διευρύνθηκε κατά 3,9% και σε σύγκριση με το έτος 2001 κατά 30,5%.
  • Τελική κατανάλωση: Οι δαπάνες τελικής κατανάλωσης εμφανίζουν ετήσια αύξηση κατά 3,7%.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Στην υπηρεσία του μεγάλου κεφαλαίου

Η κυβέρνηση υποτάσσει την έρευνα στο επιχειρηματικό συμφέρον και υπόσχεται αύξηση κονδυλίων

Η υπαγωγή του τομέα της έρευνας και τεχνολογίας στον ολοκληρωτικό έλεγχο του μεγάλου κεφαλαίου αποτελεί βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης, στο όνομα της σύνδεσης της έρευνας με την «αγορά», ή όπως είπε ο γενικός γραμματέας Βιομηχανίας Σ. Παπαδόπουλος, στο όνομα της «επιχειρηματοποίησης» της έρευνας. Παρουσιάζοντας χτες τις δράσεις της γενικής γραμματείας Ερευνας και Τεχνολογίας, ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας ξεκαθάρισε ότι η έρευνα και τεχνολογία στη χώρα μας ορίζεται και καθορίζεται από τις αποφάσεις των συνόδων κορυφής της Βαρκελώνης και της Λισαβόνας με σκοπό την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.

Μια από τις αναγκαιότητες που προκύπτουν από αυτό το πλαίσιο είναι η αύξηση των δαπανών για την έρευνα μέχρι το 2010 στο 1,5% του ΑΕΠ από 0,67% που είναι σήμερα. Σε αυτές τις δαπάνες, η συμμετοχή των ιδιωτών πρέπει να είναι μόλις το 40%. Ακόμη περισσότερο, το υπουργείο Ανάπτυξης σκοπεύει μεταξύ άλλων να εισάγει νέα κίνητρα για ιδιωτικές επενδύσεις στην έρευνα και τεχνολογία και ν' αναπτύξει σχέδιο για την προώθηση της διασύνδεσης της αγοράς και της εκπαίδευσης με την έρευνα. Οπως ειπώθηκε, θα ισχύουν πρόσθετα φορολογικά κίνητρα για τις επιχειρήσεις, προκειμένου να ασχοληθούν με την έρευνα και την καινοτομία, αλλά και παροχές για την πρόσληψη ειδικευμένου προσωπικού.

Οι επιχειρήσεις όχι μόνο θα χρηματοδοτούνται για έρευνα, αλλά θα ενισχυθεί και η δυνατότητα των συμπράξεων με ερευνητικά κέντρα, ιδρύματα και Πανεπιστήμια για ερευνητικό έργο! Με λίγα λόγια θα μοιράζονται χρήματα - το ΕΠΑΝ προβλέπει 730,5 εκατ. ευρώ - αφειδώς είτε απευθείας στους ιδιώτες, είτε για τους ιδιώτες και μάλιστα χωρίς σχεδιασμό, αφού η μόνη σχετική υπόμνηση ήταν ότι δίνεται έμφαση στη βιοτεχνολογία, την περιβαλλοντική τεχνολογία και την καινοτομία στον οικολογικό τομέα. Στο ερώτημα αν και από πού θα βρεθούν χρήματα για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των ερευνητικών κέντρων, ο υπουργός περιορίστηκε να δηλώσει ότι ...απαιτείται «εξορθολογισμός δαπανών», «νοικοκύρεμα» και γενικώς συγκράτηση δαπανών!!!

Ο γενικός γραμματέας Ερευνας και Τεχνολογίας του υπουργείου Ι. Τσουκαλάς, σύνδεσε την έρευνα με το «επιχειρείν», ενώ ο γγ Ανταγωνιστικότητας Σ. Ευσταθόπουλος διατύπωσε την άποψη ότι «η μετουσίωση των αποτελεσμάτων της Ερευνας σε καινοτόμα προϊόντα και μεθόδους παραγωγής θα καταστήσει την ελληνική οικονομία ανταγωνιστική και τις ελληνικές επιχειρήσεις εξωστρεφείς και κερδοφόρες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το βιοτικό μας επίπεδο».



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ