ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 22 Φλεβάρη 2012
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στη σύγκρουση με τα μονοπώλια το μέλλον των καλλιτεχνών - δημιουργών

Εκδήλωση παρουσίασης των θέσεων του ΚΚΕ για τα πνευματικά δικαιώματα έγινε χτες στην αίθουσα της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών

Στιγμιότυπο από τη χτεσινή συζήτηση για τα πνευματικά δικαιώματα
Στιγμιότυπο από τη χτεσινή συζήτηση για τα πνευματικά δικαιώματα
Την πλήρη αντίθεση του ΚΚΕ στον προσανατολισμό της επικείμενης νομοθετικής ρύθμισης για τα πνευματικά δικαιώματα - οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης στη βάση των κατευθύνσεων της ΕΕ, επισήμανε χτες σε συζήτηση με καλλιτέχνες η υπεύθυνη του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ, Ελένη Μηλιαρονικολάκη.

Μοναδικός στόχος του νομοθετήματος που προωθεί η κυβέρνηση είναι να επισπευσθεί η θέσπιση κανόνων και μηχανισμών που θα επιτρέψουν στο κεφάλαιο μόλις ξεπεράσει - και στο βαθμό που θα ξεπεράσει - την κρίση του να εκμεταλλευτεί πιο αποδοτικά σε όφελός του την πολιτιστική δημιουργία και κληρονομιά.

Η Ελένη Μηλιαρονικολάκη ανέλυσε διεξοδικά τη σημερινή κατάσταση, τους στόχους του νομοθετικού πλαισίου που προωθείται και τόνισε ότι μέσα από αυτό «επιχειρείται να ενδυναμωθεί η συνεργασία του κεφαλαίου της πολιτιστικής βιομηχανίας με το κεφάλαιο που χρησιμοποιεί τα προϊόντα και τις δυνατότητές της αν και δραστηριοποιείται σε άλλους κλάδους της παραγωγής σε όφελος και των δύο και σε βάρος των πραγματικών δημιουργών και των μικρών χρηστών».

Ταυτόχρονα, κατέθεσε προς συζήτηση τις θέσεις και τις προτάσεις του ΚΚΕ για την πραγματική κατοχύρωση των πνευματικών δικαιωμάτων ενταγμένων βεβαίως στη συνολική πρόταση του Κόμματος για ανατροπή της εξουσίας των μονοπωλίων και εγκαθίδρυση της λαϊκής εξουσίας. Στο σημείο αυτό σημείωσε χαρακτηριστικά:

Στόχοι διεκδίκησης ως πρώτη ασπίδα προστασίας

«Για να γίνουν όλα αυτά πραγματικότητα η πάλη ξεκινά από σήμερα, από χτες. Στις σημερινές συνθήκες, που οι καλλιτέχνες προσπαθούν να επιβιώσουν με όρους αποτρεπτικούς για την καλλιτεχνική δημιουργία, πιστεύουμε ότι οι παρακάτω άξονες, ενταγμένοι στον αντιμονοπωλιακό - αντικαπιταλιστικό προσανατολισμό της ταξικής πάλης, μπορούν να μετατραπούν σε στόχους διεκδίκησης του μαζικού κινήματος των καλλιτεχνών, αποτελώντας μια πρώτη ασπίδα προστασίας των δικαιωμάτων τους:

Πρώτος άξονας: Τα πνευματικά - συγγενικά δικαιώματα των καλλιτεχνών, δημιουργών, ερμηνευτών, εκτελεστών πρέπει να διαχωριστούν από τα "δικαιώματα" και τις απαιτήσεις όλων εκείνων που εκμεταλλεύονται την εργασία τους και είναι αμέτοχοι στην καλλιτεχνική δημιουργία. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι απαιτούμε οι αποκαλούμενοι "παραγωγοί" να τεθούν εκτός των φορέων συλλογικής διαχείρισης και να μην μπορούν να θεωρούνται δικαιούχοι συγγενικών δικαιωμάτων, πολύ περισσότερο να τίθενται επικεφαλής στη διαχείρισή τους. Για τις τεχνικές υπηρεσίες τους μπορούν να αμείβονται με ένα εφάπαξ ποσόν, συμφωνημένο με τους συνδικαλιστικούς φορείς των καλλιτεχνών. Εννοείται ότι στο πλαίσιο αυτό αντιπαλεύουμε κάθε προσπάθεια μείωσης ή αφαίρεσης των σημερινών ποσοστών στα δικαιώματα των δημιουργών και καλλιτεχνών.

Δεύτερος άξονας: Οι συλλογικοί φορείς διαχείρισης να αναπτύξουν σχέσεις συνεργασίας και συνεννόησης γύρω από το θέμα των αμοιβών μόνο με τις οργανώσεις των μικροεπαγγελματιών, στη βάση των κοινών τους συμφερόντων στην κοινωνία. Ταυτόχρονα χρειάζεται να διεκδικήσουν μέσα από το συνδικαλιστικό κίνημα των καλλιτεχνών την άμεση καταβολή των αμοιβών τους από τους μεγαλοξενοδόχους και τους μεγαλοκαταστηματάρχες που τις παρακρατούν.

Τρίτος άξονας: Οι συλλογικοί φορείς να συνδεθούν ουσιαστικά με το οργανωμένο συνδικαλιστικό κίνημα των καλλιτεχνών - δημιουργών με διάφορες μορφές, όπως, για παράδειγμα, να γίνεται ετήσιος απολογισμός των εκπροσώπων τους στους φορείς στη ΓΣ των σωματείων, το αμοιβολόγιο να αποτελεί προϊόν συλλογικών διαπραγματεύσεων και να κατοχυρώνεται με συλλογική σύμβαση που θα υπογράφεται με τις εμπλεκόμενες οργανώσεις των χρηστών. Εννοείται πως σ' αυτό το πλαίσιο δεν χωρούν ούτε οι συλλογικοί φορείς διαχείρισης των επιχειρηματιών - παραγωγών, ούτε ανώνυμες κερδοσκοπικές εταιρείες τύπου ΑΕΠΙ, που πρέπει να καταργηθούν και οι δημιουργοί μέλη της ΑΕΠΙ να οργανωθούν σε συλλογικό φορέα που να αντιστοιχεί στη συνδικαλιστική τους οργάνωση.

Εμείς από την πλευρά μας με τις δυνάμεις που διαθέτουμε στους συλλογικούς φορείς και τα συνδικαλιστικά σωματεία θα κάνουμε ό,τι μπορούμε τις επόμενες μέρες για να συντονίσουμε τον αγώνα για να δημιουργήσουμε εμπόδια, ρωγμές στο κυβερνητικό μέτωπο, να αποκαλύψουμε και να οξύνουμε τις αντιφάσεις και τους εσωτερικούς ανταγωνισμούς των μονοπωλίων που αντιμετωπίζει η ΕΕ με σκοπό να ανακόψουμε αυτήν την πορεία, μέχρι να την αντιστρέψουμε οριστικά.

Σ' αυτόν τον αγώνα σάς θέλουμε μαζί μας. Οχι μόνο με τη φυσική παρουσία σας, τις σκέψεις και τις προτάσεις σας, αλλά και με τη δύναμη της τέχνης σας. Αυτήν την τέχνη που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επιτρέπετε να την μετατρέπουν σε φθηνή πραμάτεια, σε εμπόρευμα, με το δέλεαρ κάποιων αμφίβολων ευκαιριών, γιατί τότε παύει να είναι αληθινή τέχνη».

Στη γόνιμη συζήτηση που ακολούθησε κατατέθηκαν προτάσεις και προβληματισμοί που αφορούν σε όλους τους κλάδους των καλλιτεχνών δημιουργών - εκτελεστών - ερμηνευτών. (Αναλυτικά όλη η εισηγητική παρέμβαση του ΚΚΕ στον «Κυριακάτικο Ριζοσπάστη»).

Με τραγούδια του αγώνα

Συναυλία πραγματοποίησε προχτές η Αχτίδα Καλλιτεχνών της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ

Ο Μ. Μητσιάς στη σκηνή της συναυλίας στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη»
Ο Μ. Μητσιάς στη σκηνή της συναυλίας στο Θέατρο «Τζένη Καρέζη»
Τραγούδια της εργατιάς και του αγώνα, χαραγμένα βαθιά στην καρδιά του λαού, πλημμύρισαν προχτές το βράδυ το θέατρο «Τζένη Καρέζη», όπου πραγματοποιήθηκε η συναυλία που διοργάνωσε η Αχτίδα Καλλιτεχνών της ΚΟΑ του ΚΚΕ για την ενίσχυση του Κόμματος. Στη συναυλία έπαιξαν και τραγούδησαν οι: Μανώλης Μητσιάς, Μανώλης Ανδρουλιδάκης, Γρηγόρης Βασίλας, Γιώργος Γεωργάκης, Σύλβια Καπερνάρου, Κατερίνα Παραβάλου, Φίλιππος Παχνιστής, Κώστας Σταυρόπουλος, Θοδωρής Στούγιος, Παναγιώτης Τσίτσικας.

Ανοίγοντας τη βραδιά η Βαγγελιώ Πλατανιά, εκ μέρους της Αχτίδας Καλλιτεχνών, ευχαρίστησε τους μουσικούς και τραγουδιστές για την προσφορά και τη συμβολή τους. Υπενθυμίζοντας το σημερινό συλλαλητήριο του ΠΑΜΕ στην Ομόνοια, μεταξύ άλλων ανέφερε: «Το μήνυμα που θέλουμε να φτάσει σε κάθε εργαζόμενο είναι πως τώρα χρειάζεται να μιλήσει ο λαός. Διαφορετικά μας περιμένει η βαρβαρότητα. Ομως, η βαρβαρότητα δεν είναι μονόδρομος. Εχουμε κι άλλη επιλογή, κι άλλο δρόμο. Αυτό το δρόμο δείχνουν οι χαλυβουργοί, που για περισσότερο από 100 μέρες απεργούν (...) Αφού εμείς οι εργαζόμενοι παράγουμε τον πλούτο, εμείς πρέπει και να τον καρπωνόμαστε. Δεν αρκεί να αγανακτούμε και να οργιζόμαστε επειδή παίρνουν πίσω όλα τα δικαιώματα που ήταν κατακτημένα. Η οργή για να γίνει δύναμη πρέπει να συναντηθεί με την ανατρεπτική πολιτική του ΚΚΕ, να μπει στην πάλη για να αλλάξει η τάξη που βρίσκεται στην εξουσία, για το σοσιαλισμό. Οι εργαζόμενοι, αν το αποφασίσουν, αν οργανωθούν, αν παλέψουν, έχουν τη δύναμη».

Σε δήλωσή του ο Μανώλης Μητσιάς ανέφερε: «Σε πράγματα που ο λαός συμμετέχει και του δίνουν δύναμη να ανατρέψει τα κακώς κείμενα στη χώρα μας, είμαι πάντα παρών και συγκινημένος».

Ταφικά ευρήματα στη Μαγνησία

Σημαντικές πληροφορίες 3.000 χρόνων, όσον αφορά στη συμπεριφορά των Αρχαίων για τους νεκρούς, και ιδιαίτερα τα παιδιά, έφεραν στο φως οι παιδικοί τάφοι που αποκαλύφθηκαν στην περιοχή της Αλου Μαγνησίας, στο πλαίσιο των εργασιών βελτίωσης και διαπλάτυνσης της εθνικής οδού, που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια.

Οι 68 οκτώ συνολικά τάφοι παιδιών, αλλά και ενηλίκων ανάγονται στην πρωτογεωμετρική εποχή - πρώιμη εποχή του Σιδήρου (1000 - 900 π.Χ.) - ενώ ορισμένοι, που δεν περιείχαν κτερίσματα, θεωρούνται μεταγενέστερης εποχής, ενδεχομένως υστερορωμαϊκής. Οι παιδικοί τάφοι είναι κιβωτιόσχημοι και λακκοειδείς, και καλύπτονταν από πλάκες, προκειμένου να προστατεύονται. Μέσα στους τάφους βρέθηκαν μικρογραφικά πήλινα αγγεία, πόρπες, περόνες, μικρά κοσμήματα που τοποθετούνταν πάνω στην ενδυμασία των παιδιών, βραχιολάκια, χαντρούλες, μεταλλικά ελάσματα, θήλαστρα (προπομποί των σύγχρονων μπιμπερό) και ένας χρυσός σφηκωτήρας που κοσμούσε τα μαλλιά μικρού κοριτσιού. Τα ευρήματα έχουν μεταφερθεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αλμυρού.

Αποχαιρετισμός... στην αθωότητα

Αύριο, Πέμπτη 23/2, το «Θέατρο Τέχνης» (Φρυνίχου 14 - Πλάκα) ανεβάζει το έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου «Χαίρε νύμφη» σε διασκευή - σκηνοθεσία Λένας Κιτσοπούλου. Σκηνικά - κοστούμια Ελλης Παπαγεωργακοπούλου, μουσική Νίκου Κυπουργού. Παίζουν: Μαρία Πρωτόπαππα, Λένα Κιτσοπούλου, Γιάννος Περλέγκας, Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Αλέξανδρος Τσότσης, Ντάνυ Γιαννακοπούλου, Γιάννης Καπελλέρης. Μουσική επιμέλεια του θιάσου. Φωτισμοί Νίκου Βλασσόπουλου. Βίντεο Κωνσταντίνου Πασχάλη.

Το «Χαίρε νύμφη» (1930) είναι η ιστορία της Ρόζας Στάγγα, η οποία σε ηλικία δεκαέξι χρόνων «κακοποιείται» από τον πρώτο της έρωτα. Ο ψυχικός και σωματικός βιασμός διαλύει την ελπίδα της για ευτυχία. Η Ρόζα οδηγείται σταδιακά στην αυτοκαταστροφή. Η δομή και ο ρυθμός του Ξενόπουλου αποκαλύπτουν πίσω από τις λέξεις και ανάμεσά τους μια πολύ σύγχρονη γλώσσα για τον έρωτα, το θάνατο, την πίστη, την εξουσία, τις κοινωνικές συμβάσεις, τις ανθρωποφαγικές ερωτικές και οικογενειακές σχέσεις και τη μοναξιά του ανθρώπου μέσα σε αυτές. Η Ρόζα είναι μια Στέλλα Βιολάντη, μια Φωτεινή Σάντρη, μια Εϊμι Γουαϊνχάουζ. Μια αντιηρωίδα, η οποία αποφασίζει να μην ενηλικιωθεί, να μη συμβιβαστεί με τη ματαιότητα και την απώλεια. Ενα έργο για το βίαιο αποχαιρετισμό στην αθωότητα.

Τα Κρατικά Βραβεία Παιδικού Βιβλίου του 2011 ανακοίνωσε η Διεύθυνση Γραμμάτων της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟΤ. Το Βραβείο Παιδικού Λογοτεχνικού Βιβλίου απονέμεται στον Χρήστο Μπουλώτη για το έργο «Τα πολύτιμα σκουπίδια του κυρίου Νο». Τα υπόλοιπα βραβεία έχουν ως εξής: Εφηβικού - Νεανικού Λογοτεχνικού Βιβλίου: Μαρία Παπαγιάννη για το έργο «Το δέντρο το μονάχο» («Πατάκης»). Εικονογραφημένου Παιδικού Βιβλίου: Στην εικονογράφο Μυρτώ Δεληβοριά και στο συγγραφέα Αντώνη Παπαθεοδούλου για το έργο «Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο» («Πατάκης»). Βιβλίου γνώσεων για Παιδιά: Αλκηστη Χαλικιά για το έργο «Στο πάρκο με τα ζώα» («Καλειδοσκόπιο»).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ