ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 31 Δεκέμβρη 1997
Σελ. /27
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΙΚΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ "ΔΥΣΤΟΣ"
Μαγειρεύεται πόρισμα - "μαϊμού";

Στα χέρια της ΑΓΕΤ ουσιαστικά ο... έλεγχος! Η κυβέρνηση... μίλησε μόλις χτες και, μετά το θόρυβο που ξεσηκώθηκε, υπόσχεται το πόρισμα μέχρι το τέλος Γενάρη...

"Δεκάρα τσακιστή" δε δίνουν για τη ζωή των ναυτεργατών και αυτό οι κυβερνώντες φροντίζουν να το αποδεικνύουν καθημερινά. Ενας χρόνος πέρασε από την τραγωδία του ΔΥΣΤΟΣ και τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Εμπορικής Ναυτιλίας μόλις προχτές, 30 Δεκέμβρη, μετά το θόρυβο που ξεσηκώθηκε, σκέφτηκαν... να ερευνήσουν, γιατί καθυστερεί η έκδοση του πορίσματος για τα αίτια του ναυαγίου! Αυτό το ομολογούν με κοινή τους ανακοίνωση τα δύο υπουργεία, ομολογώντας ότι αιτία της ενέργειάς τους αυτής στάθηκαν τα σχετικά δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών!

Οπως ακριβώς αναγράφεται στην κοινή ανακοίνωση: "Από την έρευνα, η οποία διεξήχθη σήμερα (σ.σ. 30 Δεκέμβρη 1997) και από τα δύο υπουργεία Ναυτιλίας και Δικαιοσύνης προκύπτει ότι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της προκαταρκτικής εξέτασης οφείλεται στη μη περάτωση της πραγματογνωμοσύνης"... Σημειώνεται ακόμα ότι δόθηκε παραγγελία από το υπουργείο Δικαιοσύνης στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά "προς επίσπευση της διαταχθείσας πραγματογνωμοσύνης". Η κοινή ανακοίνωση των δύο υπουργείων συνοδεύεται από επιστολή του Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αριστείδη Φραγκιαδάκη,ο οποίος σημειώνει ότι "οι πραγματογνώμονες βρίσκονται στο τελικό στάδιο της σύνταξης της έκθεσης και από διαβεβαιώσεις των ίδιων πρόκειται να περατωθεί η πραγματογνωμοσύνη, μέχρι τέλος του Ιανουαρίου 1998".

Πόρισμα μαϊμού;

Σε ό,τι αφορά το ίδιο το πόρισμα, να σημειωθεί ότι τα στοιχεία που θα διαλευκάνουν (;) τα αίτια του ναυαγίου, συλλέγονται από εταιρία, η οποία πληρώνεται από την ΑΓΕΤ - ΗΡΑΚΛΗΣ και τα δίνει στην ΑΓΕΤ - ΗΡΑΚΛΗΣ! Δηλαδή, συλλέγει στοιχεία αυτός που κατηγορείται ότι διέπραξε το έγκλημα! Να σημειωθεί ακόμα ότι από την επομένη κιόλας του ναυαγίου ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Στ. Σουμάκης,προσφέροντας πλήρη κάλυψη στην πλοιοκτήτρια εταιρία, δήλωσε "ελαφρά τη καρδία" ότι ευθύνεται ο νεκρός πλοίαρχος, προδικάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας! Επιπλέον, πριν ακόμα συνταχθεί το πόρισμα και ενώ θεωρείται ένας από τους υπεύθυνους ο Ελληνικός Νηογνώμονας, ο υπουργός σπεύδει να ανανεώσει την εξουσιοδότηση του Ελληνικού Νηογνώμονα! Είναι χαρακτηριστικό ότι το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, που περιέχει διάταξη για την ανανέωση της εξουσιοδότησης του ΕΝ, θα ψηφίζεται την ίδια περίοδο στη Βουλή με την έκδοση του πορίσματος, αν οι υπολογισμοί του Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά βγουν σωστοί..!

Το ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα συνεχώς επισημαίνει ότι οι επιτροπές των πραγματογνωμόνων πρέπει να συστήνονται και να καλύπτονται οικονομικά από το υπουργείο και κυρίως να συμμετέχουν σε αυτές και εκπρόσωποι των ναυτεργατικών συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Δείγμα γραφής

Ενα ακόμα ενδεικτικό στοιχείο που προκαλεί αμφιβολίες για το αν το πόρισμα θα αποδώσει τις ευθύνες εκεί που πρέπει, αποτελεί και η... συμπάθεια του ίδιου του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας προς την πολυεθνική ΑΓΕΤ - ΗΡΑΚΛΗΣ. Οπως ήδη έχει αποκαλύψει ο "Ρ", εφτά μέρες μετά το πολύνεκρο ναυάγιο του ΔΥΣΤΟΣ, δηλαδή στις 2 Γενάρη και όταν τα πτώματα που ανασύρθηκαν από το ναυάγιο είχαν φτάσει τα 17, οι υπουργοί Ναυτιλίας, Εθνικής Οικονομίας και ο υφυπουργός Οικονομικών υπέγραψαν εγκριτική πράξη για τη μείωση του πληρώματος του πλοίου, που ακόμα βρισκόταν τουμπαρισμένο ανοιχτά της Κύμης! Ομως οι τρεις υπουργοί δεν υπέγραψαν για τη μείωση της οργανικής σύνθεσης μόνο του ΔΥΣΤΟΣ, αλλά για να μειωθεί ο αριθμός των πληρωμάτων και σε άλλα 5 πλοία της εταιρίας! Η κοινή υπουργική απόφαση δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως "Τεύχος Αναπτυξιακών Πράξεων και Συμβάσεων" στις 17 Γενάρη 1997! Ετσι από τις 17 του περασμένου Γενάρη που δημοσιεύτηκε η υπουργική απόφαση στην εφημερίδα, τα υπόλοιπα 5 πλοία της ΑΓΕΤ - ΗΡΑΚΛΗΣ που χαρακτηρίζονται από την παλαιότητά τους και τις σοβαρές ελλείψεις τους - όπως είχε διαπιστωθεί ακόμα και από τους υποτυπώδεις ελέγχους του ίδιου του ΥΕΝ κατά τον περασμένο Μάρτη - κυκλοφορούν με μειωμένη σύνθεση! Πρόκειται για τα πλοία ΑΝΔΡΕΑΣ ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΣ με έτος κατασκευής 1969, ΘΗΣΕΥΣ που κατασκευάστηκε το 1974, ΠΡΩΤΟΠΟΡΟΣ με έτος κατασκευής το 1972, ΠΕΡΣΕΥΣ με έτος κατασκευής το 1973 και ΝΗΡΕΥΣ με έτος κατασκευής το... 1956! Παρά το θόρυβο που ξεσήκωσε αυτή η υπόθεση από τα ναυτεργατικά σωματεία, ο υπουργός τουλάχιστον για τα προσχήματα δε σκέφτηκε να ακυρώσει την υπουργική απόφαση!

Α. Ζ.


ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΗΟΓΝΩΜΟΝΑΣ
Επικίνδυνος και αναξιόπιστος

Ανεπιθύμητα σε ξένα λιμάνια τα πλοία που διαθέτουν πιστοποιητικά αξιοπλο'ϊας από τον ΕΝ! Εγγραφο - "φωτιά" από το υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ. Και όμως, η κυβέρνηση ανανεώνει την εξουσιοδότηση προς τον επικίνδυνο αυτό οργανισμό, που ελέγχεται από τους εφοπλιστές

Ανεπιθύμητα σε ξένα λιμάνια λόγω υψηλής επικινδυνότητας είναι τα πλοία που διαθέτουν πιστοποιητικά αξιοπλοϊας από τον "Ελληνικό Νηογνώμονα"!Από το υπουργείο Μεταφορών ΗΠΑ,στάλθηκε στις 25 Νοέμβρη έγγραφο - καταπέλτης για τον "Ελληνικό Νηογνώμονα", που αφήνει έκθετη την κυβέρνηση και προσωπικά τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκη.Στο έγγραφο αναγράφεται: "Πλοία που είναι κατεταγμένα στον ΕΝ αυτομάτως τίθενται στην υψηλότερη βαθμίδα προτεραιότητας επιθεωρήσεων, την Προτεραιότητα 1"! "Η βαθμίδα Προτεραιότητας 1 σημαίνει ότι πλοία κατεταγμένα στον ΕΝ θα επιθεωρούνται από τις Λιμενικές Αρχές κάθε φορά που θα εισέρχονται σε Αμερικάνικο Λιμένα"!

Πρόκειται για πλοία ανάλογα με το μοιραίο τσιμεντάδικο ΔΥΣΤΟΣ, το οποίο, αν και αποδεδειγμένα έπρεπε να βρίσκεται στο διαλυτήριο, διέθετε πιστοποιητικά αξιοπλοϊας από τον "Ελληνικό Νηογνώμονα"!

Το έγγραφο από το υπουργείο Μεταφορών ΗΠΑ στάλθηκε μετά από αίτημα της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ) και εξηγεί ότι: "Η απόφαση θέσεως στην υψηλότερη βαθμίδα προτεραιότητας επιθεωρήσεων των πλοίων που είναι κατεταγμένα στον ΕΝ, βασίστηκε στη συνολική πτωχή κατάσταση αυτών των πλοίων, όπως αποφασίστηκε από την Αμερικάνικη Ακτοφυλακή μετά από ετήσια εκτίμηση των νηογνωμόνων. Στην περίπτωση του ΕΝ, βρέθηκε πως η αναλογία κράτησης πλοίων που κατέπλευσαν σε αμερικανικούς λιμένες, ήταν μεγαλύτερη του τετραπλάσιου του μέσου όρου όλων των νηογνωμόνων"!

Με τις "πλάτες" της κυβέρνησης

Παρά τα απανωτά στοιχεία που έρχονται στο φως και αποδεικνύουν ότι αυτή η ιδιωτική εταιρία με την επωνυμία "Ελληνικός Νηογνώμονας" είναι ένα και το αυτό με το εφοπλιστικό κεφάλαιο (μέλη της διοίκησης είναι εφοπλιστές), ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκης στις 30 Σεπτέμβρη ανανεώνει την εξουσιοδότηση που χορηγεί το υπουργείο για τη διενέργεια ελέγχων σε πλοία! Μάλιστα, για να έχει καλυμμένα τα νώτα του, επιδιώκει και την έγκριση της Βουλής. Ετσι, η ανανέωση της εξουσιοδότησης του "Ελληνικού Νηογνώμονα" περιέχεται ως διάταξη στο πολυνομοσχέδιο - έκτρωμα του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, που ήδη εγκρίθηκε από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή!

Να σημειωθεί ότι μέλη της διοίκησης του "Ελληνικού Νηογνώμονα" κατηγορούνται για ανθρωποκτονία κατά συρροή και πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια, διότι εκδόθηκαν πιστοποιητικά αξιοπλοϊας στο σαπιοκάραβο ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ,με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 24 ναυτικοί! Από το 1992, οπότε και ιδιωτικοποιήθηκε μέχρι και σήμερα, τον βαρύνουν 19 ναυτικά ατυχήματα πλοίων, που, αν και σάπια, διέθεταν πιστοποιητικά αξιοπλοϊας!Επιπλέον αναμένονται τα αποτελέσματα, από τον έλεγχο που διενήργησαν στον "Ελληνικό Νηογνώμονα" 4 επιθεωρητές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, από τον έλεγχο του υπουργείου Οικονομικών που έγινε μετά από επέμβαση της ΥΠΕΔΑ και η ολοκλήρωση του πορίσματος του ναυαγίου του ΔΥΣΤΟΣ!

Ο "Ελληνικός Νηογνώμονας", όχι μόνο δεν έχει κληθεί ακόμα να δώσει λόγο γι' αυτά τα ναυτεργατικά ατυχήματα, αλλά φανερά με τις "πλάτες" της κυβέρνησης οδηγεί στα δικαστήρια ξανά την Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού για δήθεν συκοφαντική δυσφήμιση. Η δίκη θα γίνει στις 8 Γενάρη στο Β Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά!

Αιτία είναι ένα έγγραφο της ΠΕΜΕΝ που έστειλε στις 14 Ιούνη 1994 προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, τα πολιτικά κόμματα και τον Τύπο, με το οποίο γνωστοποιούσε, με στοιχεία, την επικινδυνότητα του Οργανισμού και επισήμαινε ότι: "Ο ΕΝ μετατράπηκε από εταιρία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα σε εταιρία, που στόχο έχει το μέγιστο κέρδος, αδιαφορώντας για την κύρια αποστολή που έχει να επιτελέσει".

Πρέπει να σημειωθεί ότι, τρεις μέρες μετά την αποστολή του εγγράφου της ΠΕΜΕΝ προς τον υπουργό, δηλαδή στις 17 Ιούνη, ο "Ελληνικός Νηογνώμονας" εκδίδει τα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας για το φορτηγό πλοίο ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ, παρά τα σοβαρά προβλήματα που είχε εντοπίσει ο Γαλλικός Νηογνώμονας για τα οποία αρνήθηκε να χορηγήσει πιστοποιητικά στο πλοίο! Ο ΕΝ εξέδωσε τα πιστοποιητικά, με την παρατήρηση να εκτελεστούν επισκευαστικές εργασίες μέχρι τις ...30 Σεπτέμβρη. Τρεις μήνες αργότερα, στις 3 Σεπτέμβρη 1994, το φορτηγό πλοίο βυθίστηκε στη μέση του Ατλαντικού Ωκεανού, με ήπιες καιρικές συνθήκες, παρασύροντας μαζί του και 24 ναυτικούς - μέλη του πληρώματος! Η αιτία ήταν το ρήγμα που δημιουργήθηκε σε μια από τις δεξαμενές έρματος!

Η ΠΕΜΕΝ και άλλα ναυτεργατικά σωματεία απαιτούν ο μοναδικός ελεγκτικός φορέας πλοίων να είναι εθνικός, μη κερδοσκοπικός, υπό κρατικό έλεγχο και στη διοίκησή του να συμμετέχουν ναυτεργάτες και εκπρόσωποι εμπειρογνωμόνων, που να έχουν άμεση σχέση με την ασφάλεια και την αξιοπλοϊα των πλοίων.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ