Αυξήσεις κερδών, που αποτελούν πρόκληση, εμφανίζουν και το 1997 ορισμένες τράπεζες και μεγάλες επιχειρήσεις, επιβεβαιώνοντας έτσι ότι η πολιτική λιτότητας αποτελεί το θερμοκήπιο κερδών για το μεγάλο κεφάλαιο. Ετσι, την ώρα που η κυβέρνηση επικαλούμενη την "αντοχή της οικονομίας" παρατείνει την εισοδηματική πολιτική λιτότητας (μετά τις ονομαστικές ισχνές αυξήσεις μισθών και συντάξεων του 1997, εξήγγειλε ονομαστικές αυξήσεις μόλις 2,5% για το 1998 στους μισθούς και συντάξεις του δημοσίου), οι τραπεζίτες και οι μεγάλες εταιρίες διαφημίζουν τη συνεχιζόμενη αύξηση της κερδοφορίας τους με ποσοστά πολλαπλάσια του πληθωρισμού.
Ενδεικτικές, από αυτή την άποψη, είναι και οι χτεσινές ανακοινώσεις δύο τραπεζών και μιας ιδιωτικής εταιρίας. Συγκεκριμένα:
Μεταξύ των ονομάτων φοροφυγάδων που "έθαψε" το υπουργείο Οικονομικών, περιλαμβάνονται γνωστή γαλακτοβιομηχανία, προμηθευτής του στρατού, τηλεοπτικός σταθμός
Για τα ωραία μάτια επώνυμων φοροφυγάδων - ευυπόληπτων κατά τα άλλα πολιτών της αστικής κοινωνίας - η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δε δίστασε, για μια ακόμη φορά, να παραβιάσει τη σχετική νομοθεσία. Ετσι, ενώ πρόσφατα δημοσιοποίησε νέες λίστες, με ονόματα επιχειρήσεων και ιδιωτών, που είχαν παραβιάσει τη σχετική νομοθεσία και τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, από τις λίστες αυτές είχαν αφαιρεθεί ορισμένα στοιχεία υποθέσεων πολύ μεγάλης φοροδιαφυγής, που συντελέστηκε μέσα στο 1997.
Στους διαδρόμους του υπουργείου Οικονομικών γίνεται λόγος για "καυτούς καταλόγους", με εκατοντάδες ονόματα γνωστών εμπορικών και βιομηχανικών επιχειρήσεων, τα ονόματα των οποίων δε δόθηκαν στη δημοσιότητα, μετά από παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών, αλλά και τις σχετικές κατευθύνσεις του πρωθυπουργικού περιβάλλοντος.
Μεταξύ των ονομάτων αυτών περιλαμβάνονται:
Και οι περιπτώσεις αυτές είναι η κορυφή μόνο του παγόβουνου της συντελούμενης φοροδιαφυγής από το χώρο της "ιδιωτικής πρωτοβουλίας".
Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε τη συγκάλυψη της φοροδιαφυγής των τεχνικών εταιριών ύψους 400 δισ. δραχμών, καθώς και της "BP", τότε μπορούμε απλώς να προσεγγίσουμε τους κανόνες λειτουργίας του θαυμαστού κόσμου των επιχειρηματιών και του κυρίαρχου πολιτικού συστήματος της χώρας.
Λίγες μέρες μετά τη συζήτηση και ψήφιση (από τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ) του κρατικού προϋπολογισμού για το 1998, του σκληρότερου και αντιλαϊκότερου προϋπολογισμού της μεταπολιτευτικής περιόδου, το σημαντικότερο ίσως συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι η περίοδος εφαρμογής των "σταθεροποιητικών" προγραμμάτων λιτότητας και των "κύκλων οικονομικής εξυγίανσης", συνοδεύεται με μια εκτεταμένη και πρωτοφανή σήψη και διαφθορά στα κυρίαρχα στρώματα της πολιτικής και οικονομικής ελίτ.
Η υποχρέωση της κυβέρνησης να εκδώσει καταλόγους με στοιχεία φοροδιαφυγής προβλέπεται και από το νόμο 2362/95 περί "Δημόσιου Λογιστικού κλπ. ", το άρθρο 10 του οποίου αναφέρει ότι μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου κάθε έτους συντάσσεται έκθεση από τους Γενικούς Διευθυντές Φορολογίας και Φορολογικών Ελέγχων και Τελωνείων και ΕΦΚ, που μεταξύ άλλων αναφέρεται και στα αποτελέσματα του "ελέγχου για την περιστολή της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου κατά το χρόνο που πέρασε, η οποία υποβάλλεται στον υπουργό Οικονομικών".
Ενώ, όμως, η Γενική Διεύθυνση Τελωνείων και Ειδικών Φόρων συνέταξε έκθεση για το χρονικό διάστημα 1/11/1996 έως 31/10/97, η έκθεση που συνέταξε η Γενική Διεύθυνση Φορολογίας, καθώς και οι σχετικοί πίνακες με ονόματα εταιριών που εντοπίστηκαν να φοροδιαφεύγουν αφορούσαν μόνο το 1996, όχι όμως και το έτος 1997, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το 1997 σταμάτησε η φοροδιαφυγή. Σύμφωνα με πληροφορίες, αν και οι ελεγκτικές αρχές ολοκλήρωσαν τους σχετικούς ελέγχους και συντάχθηκαν τα φύλλα ελέγχου, οι υποθέσεις επώνυμης φοροδιαφυγής, αντί να δημοσιοποιηθούν ως όφειλε η κυβέρνηση, καταχωνιάστηκαν στα υπουργικά συρτάρια.
Την πολιτική της άνευ όρων υποταγής στις προκλητικές απαιτήσεις του τραπεζικού κεφαλαίου επιλέγει το υπουργείο Οικονομικών σε θέματα διαχείρισης του δημόσιου χρέους
Χρυσοφόρα πηγή για το θησαυρισμό του τραπεζικού κεφαλαίου έχουν αποδειχτεί το δημόσιο χρέος, το κόστος αποπληρωμής του οποίου οι κυβερνώντες φορτώνουν μόνιμα στις πλάτες των εργαζομένων και των πλατιών λαϊκών στρωμάτων. Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα χτες ο υφυπουργός Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης,ο οποίος δεν έκρυψε την πρόθεση της κυβέρνησης να "λαδώσει" ακόμη καλύτερα το 1998 τους τραπεζίτες από τα ταμεία του κράτους, προκειμένου να καλύψουν με δάνεια τις "μαύρες τρύπες" των κρατικών ελλειμμάτων, καθώς και γενικότερα την εξυπηρέτηση του υπέρογκου δημόσιου χρέους.
Αξιοποιώντας το υπέρογκο ύψος του δημόσιου χρέους της χώρας - που και με την πολιτική μονόπλευρης λιτότητας αντί να μειωθεί αυξάνεται - καθώς και τις κατά διαστήματα νομισματικές ή χρηματιστηριακές κρίσεις, οι τραπεζίτες απαιτούν και αποσπούν όλο και νέα προνόμια, τα οποία τους παραχωρεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών εν γνώσει της ότι αναπαράγει το "φαύλο κύκλο" και δημιουργεί επικίνδυνες καταστάσεις. Αποκαλύπτοντας με διπλωματικό τρόπο την πρόθεση της κυβέρνησης να διευρύνει τα προνόμια στις τράπεζες, ο υφυπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε χτες ότι ο υπό κατάρτιση Κανονισμός Λειτουργίας του θεσμού των Βασικών Διαπραγματευτών "θα είναι μεγαλύτερης αντοχής, καθώς θα παίρνει υπόψη γεγονότα όπως αυτά της πρόσφατης χρηματιστηριακής κρίσης".
Ο θεσμός των Βασικών Διαπραγματευτών, που πρόσφατα απέκτησε και νομοθετική κάλυψη, είναι μία σκανδαλώδης παρέμβαση υπέρ των μεγάλων εμπορικών τραπεζών, οι οποίες καθίστανται ουσιαστικά συνδιαχειριστές, αν όχι οι βασικοί διαχειριστές του τεράστιου δημόσιου χρέους των 40 τρισ. δραχμών. Μεταξύ άλλων προβλέπεται ότι οι εκδόσεις των κρατικών τίτλων θα γίνονται αποκλειστικά μέσω δημοπρασιών, κάτι που αφαιρεί το δικαίωμα του δημοσίου να εκδίδει κρατικούς με διοικητικά καθοριζόμενο επιτόκιο. Το σοβαρότερο όμως είναι ότι οι μεγάλες εμπορικές τράπεζες θα καθορίζουν πλέον τα επιτόκια δανεισμού του δημοσίου (έχουμε δηλαδή το οξύμωρο σχήμα οι αγοραστές των τίτλων να συμμετέχουν σε επιτροπές που - υποτίθεται - δημιουργούνται για να διασφαλίσουν τα συμφέροντα του δημοσίου), ενώ στις υπό διαμόρφωση επιτροπές οι εκπρόσωποι των τραπεζών θα έχουν πλειοψηφία.
Κάνοντας τον απολογισμό για την πολιτική διαχείρισης του δημόσιου χρέους κατά το 1997, ο υφυπουργός επιχείρησε να εξωραϊσει την κατάσταση, δεν ανέφερε το παραμικρό για τη νομισματική - χρηματιστηριακή κρίση του προηγούμενου Οκτώβρη, η οποία όμως συνεχίζει να είναι δρώσα και σήμερα. Απέφυγε επίσης να απαντήσει για τις εξελίξεις στην αγορά ομολόγων, η οποία έχει πληγεί περισσότερο από τις εξελίξεις αυτές.
Οι αθρόες και ανεξέλεγκτες εισαγωγές ειδών λαϊκής τέχνης από τρίτες χώρες αποτελούν σοβαρό πρόβλημα για την εγχώρια βιοτεχνία του κλάδου. Αυτό κατήγγειλε χτες ο πρόεδρος της Ενωσης Βιοτεχνών Λαϊκής Τέχνης Αττικής Οδ. Κουμάτος.Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο πρόεδρος της Ενωσης ανέφερε ότι το 30%-35% των πωλήσεων του κλάδου ειδών λαϊκής τέχνης προέρχονται από τις χώρες της ΝΑ Ασίας και συγκεκριμένα την Κένυα, την Ταϊλάνδη, την Κορέα, τις Ινδίες και τις Φιλιππίνες. Ο ίδιος κατήγγειλε ότι σε ορισμένες τουριστικές περιοχές (Ρόδος, Κρήτη, Ναύπλιο, Καλαμπάκα) οι τουρίστες κατευθύνονται οργανωμένα σε συγκεκριμένα καταστήματα που προσφέρουν τα είδη λαϊκής τέχνης με "φουσκωμένες τιμές".
Τέλος, οι εκπρόσωποι του κλάδου βιοτεχνών ειδών λαϊκής τέχνης επισήμαναν την ανάγκη διασφάλισης του δημόσιου χαρακτήρα του ΕΟΜΜΕΧ και την αναβάθμισή του για να μπορέσει να παίξει ουσιαστικό ρόλο στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Μέχρι το τέλος του 1998 όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι (εργαζόμενοι στα υπουργεία και τους εποπτευόμενους από αυτά φορείς) καθώς και οι συνταξιούχοι θα εισπράττουν το μισθό ή τη σύνταξή τους μέσω των τραπεζών, κάτι που σήμερα γίνεται μόνο για τους υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών. Αυτό προβλέπει η σύμβαση μεταξύ δημοσίου (εκπροσωπείται από το υπουργείο Οικονομικών) και τραπεζών (μετέχουν στο σύστημα ΔΙΑΣ και εκπροσωπούνται από την Ενωση Ελληνικών Τραπεζών), που υπέγραψαν χτες ο υφυπουργός Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης και εκπρόσωπος της ΔΙΑΣ. Με τη σύμβαση αυτή, επεκτείνεται το σύστημα πληρωμής των μισθών και συντάξεων του δημοσίου μέσω τραπεζών, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις που προβλέπει η σύμβαση για την πληρωμή των αποδοχών των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών μέσω τραπεζών.
Η σύμβαση αυτή προβλέπει ότι μέχρι το τέλος του 1998 το ελληνικό δημόσιο θα πραγματοποιεί τη μισθοδοσία και πληρωμή των πάσης φύσεως αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων και των συνταξιούχων μέσω του Συστήματος Αυτόματων Συναλλαγών και συγκεκριμένα μέσω των τραπεζών που μετέχουν στην εταιρία ΔΙΑΣ ΑΕ για μεν τους υπαλλήλους των υπουργείων Εμπορικής Ναυτιλίας, Δημόσιας Τάξης και Πολιτισμού από τις αρχές του 1998, για δε τους συνταξιούχους και τους υπαλλήλους των άλλων υπουργείων και τους εποπτευόμενους από αυτά φορέων από το πρώτο εξάμηνο του 1998.