ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Φλεβάρη 2005
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
Πολιτική αφαίμαξης του λαϊκού εισοδήματος

Προκλητικές ήταν και οι αυξήσεις στα τροφεία των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών, αφού αυξήθηκαν κατά ...200% το σχολικό έτος 2003-2004
Προκλητικές ήταν και οι αυξήσεις στα τροφεία των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών, αφού αυξήθηκαν κατά ...200% το σχολικό έτος 2003-2004
Πολιτική αφαίμαξης των δημοτών, με τελικό στόχο τη μετατροπή του Δήμου Αθηναίων σε «επιχειρησιακή μονάδα», κάτι που επανειλημμένα έχει ομολογήσει η δήμαρχος Ντόρα Μπακογιάννη, είναι η οικονομική πολιτική που ακολουθεί η διοίκηση του Δήμου Αθηναίων, συνεχίζοντας, με αυτό τον τρόπο ό,τι άφησαν στη μέση οι προκάτοχοί της.

Τα υπέρογκα δημοτικά τέλη, οι προϋπολογισμοί αφαίμαξης του λαϊκού εισοδήματος και τα «χαράτσια» για μια σειρά από κοινωνικές παροχές που οι δημότες θα έπρεπε να απολαμβάνουν δωρεάν, σε συνδυασμό με το ελάχιστο έργο προς όφελος της πλειοψηφίας των δημοτών, είναι τα χαρακτηριστικά στοιχεία της πολιτικής που ακολουθεί η διοίκηση του Δήμου Αθηναίων, στον οικονομικό τομέα.

Σήμερα, ο «Ρ», παρουσιάζει και κριτικάρει την οικονομική πολιτική της διοίκησης του Δήμου της Αθήνας, όπως την ακολούθησε τα προηγούμενα δύο χρόνια, αλλά και τον τρόπο της συνέχισής της, το έτος 2005, όπως φαίνεται από τον προϋπολογισμό που κατέθεσε και ψήφισε η δημοτική αρχή. Η διοίκηση, ακολουθώντας πιστά τις κυβερνητικές επιταγές, μεταθέτει το κόστος των όποιων έργων ή υπηρεσιών στους δημότες, οι οποίοι με τη σειρά τους είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν διπλά για υπηρεσίες που θα έπρεπε να τους προσφέρονται δωρεάν, μια και έχουν ήδη πληρώσει γι' αυτές, μέσω της κρατικής φορολογίας.

Η δήμαρχος δεν έχει διστάσει να ομολογήσει δημόσια, πως αν κάτι «λείπει» από τη σημερινή Αυτοδιοίκηση, για να φτάσει στα «ευρωπαϊκά πρότυπα», είναι «η δυνατότητα τοπικής φορολογίας», «η δυνατότητα λειτουργικής χρηματοδότησης των Δήμων από την τραπεζική αγορά» και η «δημιουργία θεσμικού πλαισίου για την υλοποίηση αυτοχρηματοδοτούμενων έργων».

Δηλαδή, στόχος της δημάρχου - που τον διακηρύττει όπου σταθεί και όπου βρεθεί - είναι:

  • Η επιβολή νέων χαρατσιών
  • Ο ακόμη μεγαλύτερος δανεισμός των δήμων, για να ξεπεράσουν ή να μπαλώσουν τις τεράστιες «τρύπες» των προϋπολογισμών τους
  • Και η ιδιωτικοποίηση των έργων.

Και τα τρία, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, επιδιώκει να τα εφαρμόσει και στο Δήμο της Αθήνας. Με μια κουβέντα: Ο - διακηρυγμένος - στόχος είναι η Αυτοδιοίκηση, και στην προκειμένη περίπτωση ο Δήμος Αθηναίων να μετατραπεί σε μια ιδιωτική επιχείρηση, ανώνυμη εταιρία.

Απέναντι σε αυτή τη νέα επιδρομή στο, ήδη πενιχρό, λαϊκό εισόδημα, η «Συμπαράταξη για την Αθήνα», έχει σταθεί απέναντι όχι μόνο στην ίδια τη λογική της διοίκησης, αλλά και στις ενέργειές της. Η «Συμπαράταξη», όπως κατ' επανάληψη έχει τονίσει ο επικεφαλής της Σπύρος Χαλβατζής, «μεροληπτώντας προς όφελος των εργαζομένων», έχει κριτικάρει αυτή την πολιτική τόσο μέσα από τα έδρανα του Δημοτικού Συμβουλίου, όσο και έξω από αυτά.


Ρεπορτάζ: Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ

Πρότυπο ο «δήμος - επιχείρηση»

Οι βιοτέχνες της Αθήνας πληρώνουν μεγαλύτερα τέλη από τους συναδέλφους τους στην Κηφισιά ή τη Γλυφάδα
Οι βιοτέχνες της Αθήνας πληρώνουν μεγαλύτερα τέλη από τους συναδέλφους τους στην Κηφισιά ή τη Γλυφάδα
Στη λογική της μετατροπής του δήμου σε επιχείρηση, η διοίκηση του δήμου Αθηναίων παίρνει κατά κύριο λόγο μέτρα ανταποδοτικά και μέτρα εισπρακτικού χαρακτήρα. Γεγονός που αποτυπώνεται τόσο στον προϋπολογισμό για το 2005, όσο και στη γενικότερη οικονομική πολιτική που έχει ακολουθήσει, εκτινάσσοντας τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού στα ύψη, τα τελευταία χρόνια. Η συντριπτική πλειοψηφία των προϋπολογισθέντων εσόδων του δήμου Αθηναίων, για το 2005, προέρχεται από φόρους, τέλη και δικαιώματα.

Συγκεκριμένα, από τα 610,74 εκατ. ευρώ, που είναι το σύνολο των εσόδων, μόλις το 27% (περίπου 165 εκατ. ευρώ) αυτών προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και τις έκτακτες επιχορηγήσεις για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών. Τα υπόλοιπα έσοδα προέρχονται από τους φόρους και τα τέλη. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

  • 115,83 εκατ. ευρώ, προέρχονται από τα ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα.
  • 38,8 εκατ. ευρώ, είναι έσοδα από τέλη και παροχή υπηρεσιών.
  • 25,3 εκατ. ευρώ, είναι από προσαυξήσεις σε πρόστιμα και παράβολα.
  • 15 εκατ. ευρώ, είναι από φόρους και εισφορές.

Επιπλέον, όμως, η διοίκηση δείχνει και ιδιαίτερη «ευρηματικότητα» στην προώθηση αυτής της πολιτικής. Ανακάλυψε, λοιπόν, ένα... Βασιλικό Διάταγμα του 1958, με το οποίο μπορεί να επιβάλλει τέλη στις εμποροπανηγύρεις, τα παζάρια και τις λαϊκές αγορές!

Αξίζει επίσης, να σημειώσουμε ότι μόνο για πρόστιμα για παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπονται εισπράξεις ύψους 22 εκατ. ευρώ. Γεγονός που επιβεβαιώνει τις εκτιμήσεις της «Συμπαράταξης», αναφορικά με την αύξηση της δύναμης της Δημοτικής Αστυνομίας, η οποία προστίθεται στους ήδη υπάρχοντες φορείς χαρατσώματος των δημοτών. Η διοίκηση, από την πλευρά της, ισχυρίζεται πως δεν μπορεί να παραβιάζεται ο ΚΟΚ και «να παρκάρει ο καθένας όπου θέλει». Ομως, δε λαμβάνει υπόψη ότι η παράνομη στάθμευση δε γίνεται επειδή ο οδηγός θέλει να χρεωθεί με μια κλήση, αλλά γιατί δεν υπάρχουν θέσεις στάθμευσης στο κέντρο της Αθήνας. Επιπλέον, σημαντικό είναι το στοιχείο ότι ο προϋπολογισμός της Δημοτικής Αστυνομίας αυξάνεται στα 2,672 εκατ. ευρώ το 2005 από 1,638 εκατ. που ήταν το 2004. Ετσι, την περίοδο που επενδυτικά κοινωνικά προγράμματα μειώνονται, αυξάνονται οι δαπάνες για τη δημοτική αστυνομία.

Μέχρι και το... κλάδεμα δέντρων είχε αναθέσει η διοίκηση σε ιδιώτες
Μέχρι και το... κλάδεμα δέντρων είχε αναθέσει η διοίκηση σε ιδιώτες
Την προηγούμενη χρονιά, το 2004, η διοίκηση του δήμου χρέωσε τους δημότες της Αθήνας, με ένα ακόμη δυσβάσταχτο δάνειο ύψους 180 εκατ. ευρώ (61,3 δισ. δραχμές), στο όνομα της υλοποίησης της «νέας μεγάλης ιδέας» των Ολυμπιακών Αγώνων. Και εδώ είναι αναγκαίο να υπενθυμιστεί ότι από το 1982 μέχρι σήμερα τα δάνεια του Δήμου ξεπερνούν τα 129 δισ. δραχμές. Και όλα αυτά, τη στιγμή που το κράτος - οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ - χρωστούν μόνο στο δήμο Αθηναίων 125 δισ. δραχμές, από τους παράνομα παρακρατηθέντες πόρους. Η διοίκηση του δήμου Αθηναίων, όμως, αντί να διεκδικήσει τα χρωστούμενα από το κράτος, προτιμά να δανείζεται τα δικά της χρήματα με... «ευνοϊκούς όρους» - όπως η διοίκηση ισχυρίζεται - από τις Τράπεζες. Ετσι, δεν είναι καθόλου παράξενο το γεγονός ότι τα τέλη στο δήμο αυξάνονται συνεχώς...

Υπέρογκα είναι τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού της πρωτεύουσας

ICON

Υπέρογκα είναι τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού της πρωτεύουσας
ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ
Αύξηση 105% την τελευταία 10ετία!

Την τελευταία δεκαετία, τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού έχουν αυξηθεί κατά 105,55% για τις κατοικίες και 113,58% για τους επαγγελματικούς χώρους. Την ίδια περίοδο, το βασικό μεροκάματο έχει αυξηθεί μόλις κατά 63,01%. Το αποτέλεσμα, λοιπόν, είναι να έχει διαμορφωθεί η τιμή στα 1,48 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο για τις κατοικίες και στα 5,66 ευρώ το τ.μ. για τα καταστήματα.

Αποκαλυπτικό των προθέσεων της διοίκησης, είναι το εισηγητικό έγγραφο, με το οποίο εισηγούνταν η διοίκηση τις νέες αυξήσεις για το 2005: «Ο προϋπολογισμός - αναφέρει το σχετικό έγγραφο - των ανταποδοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού του 2005 απεικονίζει την πολιτική βούληση της Δημοτικής Αρχής να ενισχύσει τον καθαρώς ανταποδοτικό χαρακτήρα». Σύμφωνα με στοιχεία της «Συμπαράταξης για την Αθήνα» τα υψηλά ανταποδοτικά τέλη έχουν σαν αποτέλεσμα οι επαγγελματίες, οι βιοτέχνες και οι έμποροι της Αθήνας, να πληρώνουν περισσότερα απ' ό,τι οι συνάδελφοί τους, σε Κηφισιά, Βούλα, Γλυφάδα και Βριλήσσια.

Ο δημότης, όμως, δεν πληρώνει μόνο τα ανταποδοτικά τέλη, αλλά και τα όποια προγράμματα κοινωνικής πρόνοιας του Δήμου Αθηναίων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι». Οι δημότες θα κληθούν να πληρώσουν πάνω από 270 εκατ. δραχμές (793.364 ευρώ) για τη συνέχιση του προγράμματος μέχρι το 2008! Προκλητικές, όμως, ήταν και οι αυξήσεις στα τροφεία των Δημοτικών Παιδικών Σταθμών, αφού αυξήθηκαν κατά... 200% το σχολικό έτος 2003-2004. Οι Σταθμοί αυτοί είναι οι πρώην κρατικοί που μεταφέρθηκαν στην Αυτοδιοίκηση μετά από εντολή της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, αναγκάζοντας τους δήμους να επιβάλλουν επιπλέον χαρατσώματα.

Η ουσία, πάντως, κάθε οικονομικής πολιτικής, είναι τι έργο - ποιοτικά και ποσοτικά - αποδίδεται στους πολίτες. Ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, το όποιο έργο είναι, στην καλύτερη των περιπτώσεων, «έργο - βιτρίνα». Στην ουσία, οι δαπάνες του Δήμου Αθηναίων για το 2005 είναι κύρια λειτουργικού χαρακτήρα και καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες (πχ μισθούς, επιδόματα εργαζομένων, εξοπλισμό γραφείων κλπ). Οι δαπάνες για έργα, που θα βελτιώσουν επί της ουσίας το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων και των κατοίκων της Αθήνας, είναι περιορισμένες.

Οι δαπάνες για την κοινωνική πολιτική είναι τέτοιες, ώστε απλά να συντηρηθεί η υπάρχουσα κατάσταση. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο σκέλος των επενδύσεων για κτίρια προβλέφτηκαν για το 2004 1,35 εκατ. ευρώ, και δαπανήθηκαν μόλις 76.000 ευρώ (!), ενώ για το 2005 προβλέπονται μόνο 634.000 ευρώ! Οι δαπάνες των «νέων κοινωνικών προγραμμάτων» έφτασαν μόλις στο 41% των προϋπολογισθέντων για το 2004.

Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει στα έξοδα της Διεύθυνσης Πρασίνου - Κηποτεχνίας, δεδομένων των τεράστιων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η πρωτεύουσα, σε αυτόν τον τομέα. Για το 2004 προβλέπονταν 14,628 εκατ. ευρώ και δαπανήθηκαν μόνο τα 4,125 εκατ. ευρώ (28%). Για το 2005 προβλέπονται 13,528 εκατ. ευρώ. Τα έξοδα για το πράσινο καλύπτουν μόλις το 2% του συνόλου του προϋπολογισμού. Τα αντίστοιχα έξοδα για το 2004 έφτασαν το 0,9% του προϋπολογισμού.

«ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ»
Με τους εργαζόμενους ενάντια στα χαράτσια

Η «Συμπαράταξη για την Αθήνα», τόσο μέσα από τα έδρανα του δημοτικού συμβουλίου, όσο και έξω από αυτά, έχει κατακεραυνώσει την πολιτική διαχείρισης που ακολουθεί η σημερινή διοίκηση του δήμου, αλλά και οι προηγούμενες.

Οπως έχει κατ' επανάληψη σημειώσει ο Σπύρος Χαλβατζής, επικεφαλής της «Συμπαράταξης», μεγάλη ευθύνη γι' αυτήν την εξέλιξη και τη μετατροπή της Αυτοδιοίκησης - μαζί και του πρώτου δήμου της χώρας - σε φοροεισπρακτικό μηχανισμό, φέρουν οι πολιτικές δυνάμεις του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και του ΣΥΝ, ψηφίζοντας τη Συνθήκη του Μάαστριχτ. Και αυτό γιατί από τότε συντελείται μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο χρηματοδότησης της Αυτοδιοίκησης και που συνίσταται σε τρεις άξονες:

  • Στη μείωση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Στην αύξηση των κάθε είδους φορολογιών - και κύρια των ανταποδοτικών.
  • Στην ανάθεση δραστηριοτήτων της στο ιδιωτικό κεφάλαιο ή στην άσκησή τους από τους δήμους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Δεν είναι, άλλωστε, λίγες οι φορές, που η διοίκηση, έχοντας απαξιώσει τις υπηρεσίες του δήμου, ανέθεσε έργα που θα μπορούσε η ίδια να έχει πραγματοποιήσει. Χαρακτηριστικό είναι ότι για μια εργασία, όπως είναι το κλάδεμα των δέντρων, η διοίκηση την ανέθεσε, για το 2003, σε ιδιωτική εταιρία με κόστος που άγγιζε τα ...200 εκατ. δραχμές (589.410 ευρώ)!

Η Συμπαράταξη καταψήφισε τόσο τον προϋπολογισμό, όσο και το τεχνικό πρόγραμμα του 2005, σημειώνοντας την ανάγκη «αναπροσανατολισμού της κατεύθυνσης της δημοτικής αρχής - όπως είχε σημειώσει ο Σπ. Χαλβατζής σε εκείνη τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Παλεύουμε - συνέχιζε - μαζί με τους εργαζόμενους και για να μην επιβάλλονται νέα τέλη και για να υπάρχει μια συνολική αναβάθμιση των υποβαθμισμένων περιοχών της Αθήνας».

Επιπλέον είχε ζητήσει μηδενικές αυξήσεις των δημοτικών τελών για το 2005, την ώρα που η διοίκηση θεωρούσε πως έκανε ...φιλολαϊκή πολιτική, αυξάνοντάς τα κατά 3,5%!



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ