ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 15 Μάρτη 2001
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Διά βίου εκπαίδευση... απασχολήσιμων

Ημερίδα προβολής του εκπαιδευτικού μοντέλου που θέλει το ευρωπαϊκό μεγάλο κεφάλαιο

Την ένταση των προσπαθειών από πλευράς της Ελλάδας να αναπτύξει τη λεγόμενη «διά βίου εκπαίδευση» σηματοδότησε η χτεσινή ημερίδα που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Λαϊκής Επιμόρφωσης - Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Η «διά βίου εκπαίδευση» βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, καθώς συνδέεται με τις αλλαγές που προωθούνται στις εργασιακές σχέσεις, αλλά και τα συστήματα τυπικής εκπαίδευσης. Η «διά βίου εκπαίδευση», η οποία τείνει να εγκαθιδρυθεί ως το νέο εκπαιδευτικό μοντέλο, συνδέεται στενά με τις γενικότερες επιλογές του ευρωπαϊκού μεγάλου κεφαλαίου, το οποίο ζητά, η εκπαίδευση να παράγει εργαζόμενους σύμφωνα με τις τρέχουσες ανάγκες του. Ετσι, η συνθήκη της Λισαβόνας η οποία αφορά την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης σε οικονομικό επίπεδο, αναφέρεται σε κοινό ευρωπαϊκό πλαίσιο για τον καθορισμό των νέων βασικών γνώσεων οι οποίες απαιτούνται για την ενεργό συμμετοχή στην κοινωνία και την οικονομία της γνώσης, ενώ στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η αξιολόγηση της εκπαίδευσης σε όλες της τις μορφές.

Μιλώντας στην ημερίδα, ο υπουργός Παιδείας, Π. Ευθυμίου περιέγραψε μια... ειδυλλιακή εικόνα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, κάνοντας λόγο ανάμεσα σε άλλα για ένα δίκτυο εκπαίδευσης που φτάνει σε όλη την περιφέρεια για την εξισορρόπηση ταξικών, περιφερειακών και άλλων ανισοτήτων, για «ραγδαία, πρωτοφανή μεταπολεμικά ενίσχυση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» με νέα τμήματα και μεταπτυχιακά, λέγοντας ότι τα όποια προβλήματα και ελλείψεις που υπάρχουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση απορρέουν από αυτή την ανάπτυξη. Εκτίμησε δε ότι η Ελλάδα στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει κάνει τη σωστή στρατηγική επιλογή και μίλησε για την εισαγωγή της νέας δυνατότητας, της «διά βίου δυνατότητας να μαθαίνεις διά βίου». Ο υπουργός συνδέοντας τη «διά βίου εκπαίδευση» με την προώθηση της απασχολησιμότητας, επαίνεσε αφενός την ΕΕ όπου οι επιχειρήσεις έχουν αναλάβει το 16% της διά βίου εκπαίδευσης σε σχέση με τις ΗΠΑ όπου το ποσοστό είναι 33% κάλεσε όμως αφετέρου τις επιχειρήσεις μαζί με την τοπική αυτοδιοίκηση να «πρωτοστατήσουν» στο θέμα της διά βίου εκπαίδευσης.

Ο γενικός γραμματέας λαϊκής επιμόρφωσης Χρ. Δούκας αναφέρθηκε στον ορισμό της διά βίου εκπαίδευσης ως διαρκή εκπαιδευτική δραστηριότητα, με στόχους τη βελτίωση γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Στο πλαίσιο της πολιτικής «διά βίου εκπαίδευσης», στην οποία πλέον στρέφεται το έργο της Γενικής Γραμματείας, αναφέρθηκε στη συνθήκη της Λισαβόνας, τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στη Φεϊρά, το σχετικό υπόμνημα της ΕΕ για τη διά βίου εκπαίδευση και τον ευρωπαϊκό διάλογο που βρίσκεται σε εξέλιξη για τις στρατηγικές στον τομέα της διά βίου εκπαίδευσης και θεσμούς, όπως το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, τα Ινστιτούτα Διαρκούς Εκπαίδευσης κλπ.

ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ
Αισιόδοξα τα μηνύματα των εκλογών

Οι σπουδαστές ψηφίζουν (στιγμιότυπο από τη ΣΒΙΕ, χτες το πρωί)
Οι σπουδαστές ψηφίζουν (στιγμιότυπο από τη ΣΒΙΕ, χτες το πρωί)
Αν και ήταν η πρώτη μέρα που τα μέλη του Συλλόγου Σπουδαστών Ιδιωτικών Σχολών «επισκέφτηκαν» με την κάλπη την ιδιωτική σχολή ΣΒΙΕ, η προσέλευση των σπουδαστών σ' αυτή ήταν πολύ μεγάλη, αφού ψήφισαν περισσότεροι από 100 σπουδαστές μέχρι νωρίς το μεσημέρι. Ιδιο κλίμα επικρατούσε και στις υπόλοιπες ιδιωτικές σχολές, κατά τη διάρκεια της τρίτης μέρας των εκλογών. Οι εκλογές του Συλλόγου, πρόκειται να ολοκληρωθούν τη Δευτέρα 19 Μάρτη, με κάλπες που θα βρίσκονται έξω από τις σχολές, ενώ θα υπάρχει σταθερά μια κάλπη στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Αθήνας. Μέχρι σήμερα υπολογίζεται ότι έχουν ψηφίσει πάνω από 1.500 σπουδαστές.

«Ο κύριος λόγος που έριξα στην κάλπη το Ενωτικό Αγωνιστικό Ψηφοδέλτιο είναι ότι αντιπροσωπεύει το μοναδικό όργανο που εκπροσωπεί τους σπουδαστές των ιδιωτικών σχολών. Ο ΣΥΣΠΙΣ είναι εκείνος που προβάλλει τα δικαιώματά μας για πάγωμα των διδάκτρων, για επαγγελματική εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο και δωρεάν σύστημα εκπαίδευσης», υπογράμμισε η Χριστιάνα Νικολινάκου, σπουδάστρια στη ΣΒΙΕ. Οσο για το μήνυμα αυτών των εκλογών είπε: «Με την ψήφο μας θέλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα στους σχολάρχες: δεν πρόκειται να γίνουμε έρμαια των συμφερόντων τους».

Για την ανάγκη να βγουν οι σπουδαστές μπροστά και να διεκδικήσουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα έχουν όλοι πρόσβαση, μίλησε η Κατερίνα Τσίφτη: «Τα προβλήματα είναι κοινά σε όλες τις σχολές. Ενα από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να κάνουμε είναι, ενωμένοι και δυναμικά, να αντιμετωπίσουμε την τρομοκρατία από τους σχολάρχες και να κατακτήσουμε το δικαίωμα να έχουμε συνδικαλιστική δράση μέσα στις σχολές, κάτι το οποίο μέχρι τώρα απαγορεύεται. Είναι σαφές ότι η κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στην ιδιωτική εκπαίδευση δεν είναι δυνατό να συνεχιστεί».

ΣΧΟΛΕΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΟΑΕΔ
Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις

Σε αναβρασμό βρίσκονται οι σπουδαστές των σχολών μαθητείας του ΟΑΕΔ σε όλη τη χώρα, οι οποίοι έχουν βγει στους δρόμους αντιστεκόμενοι στην επικείμενη ιδιωτικοποίηση και στο ξεπούλημα του ΟΑΕΔ.

Μπροστά στους σχεδιασμούς του υπουργείου Εργασίας, που προωθούν τη μετατροπή του Οργανισμού σε ΑΕ και την τριχοτόμησή του, το Συντονιστικό ΟΑΕΔ Αθήνας-Πειραιά, με ανακοίνωσή του, προβάλλει την ανάγκη για συντονισμό δράσης όλων των σπουδαστών, καθηγητών και εργαζομένων των σχολών του Οργανισμού. «Οσες υποσχέσεις και αν δώσει το υπουργείο, η δωρεάν δημόσια παιδεία "πάει περίπατο", τα εργασιακά δικαιώματα θα εξανεμιστούν, η δημοκρατία στα σχολεία θα είναι παρελθόν», επισημαίνεται στην ανακοίνωση.

Το Συντονιστικό καλεί όλους τους σπουδαστές της χώρας να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις, με όλες τις μορφές, ενώ την Πέμπτη 22 του Μάρτη, στις 10.30 π.μ., στην πλατεία Κάνιγγος, θα πραγματοποιηθεί πορεία μέχρι το υπουργείο Εργασίας. Ηδη πάνω από 15 σχολές μαθητείας έχουν κατέβει σε κινητοποίηση και πάνω από 9 (Αλίμου, Αιγάλεω, Λαμίας, Καλαμάτας, Βόλου, Λάρισας και άλλες) έχουν πραγματοποιήσει καταλήψεις.

  • Συγκέντρωση στη Διοίκηση του ΟΑΕΔ θα πραγματοποιήσει σήμερα στη 1 το μεσημέρι η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Λειτουργών, η οποία δηλώνει ότι θα συνεχίσει τον αγώνα ξεκινώντας απεργία διαρκείας από τις 26 του Μάρτη, αν μέχρι τότε δεν υπάρξει οριστική επίλυση των αιτημάτων της.
ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΙΣ ΑΥΤΑΠΑΤΕΣ
Αντιγράφοντας τις αποφάσεις της Μπολόνια

Μας λένε: Το νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ δεν έχει σχέση με τη Διακήρυξη της Μπολόνια.

Απαντάμε: Ετσι λένε η κυβέρνηση, η ΔΑΠ και η ΠΑΣΠ στους σπουδαστές των ΤΕΙ, σε μια συστηματική προσπάθεια να κρύψουν τους πραγματικούς στόχους της δήθεν ανωτατοποίησης. Για να δούμε όμως τι λένε τα γραπτά:

Η Διακήρυξη της Μπολόνια λέει ότι ο πρώτος κύκλος σπουδών, ο προπτυχιακός, θα έχει διάρκεια τουλάχιστον τρία χρόνια. Το νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ, από την άλλη, οριοθετεί την τριτοβάθμια εκπαίδευση ως τον εκπαιδευτικό χώρο που έχει τριετή τουλάχιστον διάρκεια σπουδών.

Η Μπολόνια, επίσης, ορίζει ότι ο τίτλος που θα χορηγείται μετά τον πρώτο κύκλο σπουδών θα αναγνωρίζεται ως ικανό επαγγελματικό προσόν. Αντίστοιχα, το νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ λέει ότι τα πτυχία που χορηγούνται από τα ΤΕΙ αποτελούν πρώτο ακαδημαϊκό τίτλο.

Στην Μπολόνια αποφασίστηκε η καθιέρωση ενός συστήματος πιστωτικών μονάδων ως μέσου για την προώθηση της συγκρισιμότητας των τίτλων και της κινητικότητας των φοιτητών. Ενώ το νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ λέει ξεκάθαρα πως «είναι ανάγκη να ενσωματωθούν οι κατάλληλες προδιαγραφές που έχουν συμφωνηθεί με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες» και καθιστούν δυνατή τη συγκρισιμότητα.

Προκύπτει, λοιπόν, ότι η κυβέρνηση όχι μόνο έχει συμφωνήσει, όπως λέει, αλλά δεσμεύτηκε να ενσωματώσει στην ανώτατη εκπαίδευση τις αλλαγές που επιβάλλει η Μπολόνια. Η προπαγάνδα της κυβέρνησης, της ΔΑΠ και της ΠΑΣΠ αναμασάει πως δεν αφορά τα ΤΕΙ η Μπολόνια. Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι (π.χ. ο πρόεδρος του ΤΕΙ Πειραιά), που λένε ότι η «ανωτατοποίηση» είναι επιτακτική ανάγκη με βάση τη Διακήρυξη της Μπολόνια.

Το σίγουρο είναι ότι μέσω του νομοσχεδίου περί «ανωτατοποίησης» των ΤΕΙ ξεκινάει η προσχεδιασμένη επίθεση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Γιατί κανείς δεν εξασφαλίζει ότι οι σπουδαστές των ΤΕΙ μετά τη δήθεν ανωτατοποίηση θα έχουν πτυχίο, επαγγελματικά δικαιώματα και δουλιά. Τους δίνεται μόνο ένα «ικανό επαγγελματικό προσόν»! Το νομοσχέδιο για τα ΤΕΙ όχι μόνο δεν τα αναβαθμίζει, αλλά αντίθετα υποβαθμίζει και τα ΤΕΙ και τα ΑΕΙ σε μια τριτοβάθμια σούπα, όπου θα περιλαμβάνονται και τα ΙΕΚ, ΚΕΚ, ΚΕΣ, κολέγια κλπ. όπως αφήνει να εννοηθεί το νομοσχέδιο.

Είναι προφανείς οι ευθύνες όλων αυτών που κρύβουν την αλήθεια από τους σπουδαστές και τον ελληνικό λαό για το μέλλον που ετοιμάζουν.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Στο δρόμο για τη σχολική στέγη

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το καινούριο σχολικό κτίριο που παραμένει κλειστό, και συμβολικό αποκλεισμό της οδού Δελφών, πραγματοποίησαν χτες το πρωί οι 300 μαθητές του 9ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, μαζί με τους γονείς τους, απαιτώντας να τους παραδοθεί άμεσα και σίγουρα πριν λήξει η σχολική χρονιά.

«Οχι άλλες υποσχέσεις», φώναζαν οι εκατοντάδες μικροί μαθητές που αναγκάστηκαν να βγουν στο δρόμο του αγώνα και να διεκδικήσουν αυτό που τους υποσχέθηκαν και περιμένουν εδώ και 4 χρόνια. Ενα καινούριο σχολικό κτίριο, το οποίο άρχισε να χτίζεται το 1997 προκειμένου να στεγάσει τους μαθητές του 9ου Δημοτικού. Μέχρι τότε οι μαθητές έκαναν μάθημα σε ένα προκατασκευασμένο και εντελώς ακατάλληλο κτίριο.

Από τότε μέχρι και σήμερα, τα παιδιά του 9ου Δημοτικού Σχολείου φιλοξενούνται σε δύο βάρδιες στα κτίρια του 13ου και 70ού Δημοτικού Σχολείου. Οι μαθητές κάνουν μάθημα σε δύο βάρδιες και ο διευθυντής είναι επίσης αναγκασμένος να ασκεί τα καθήκοντά του πρωί και απόγευμα.

Στο μεταξύ, η Νομαρχία προσανατολίζεται να διαθέσει το κτίριο για τη στέγαση του 5ου Γυμνασίου το οποίο παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα στατικότητας. Ετσι αναμένεται διαιώνιση του προβλήματος.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ