Παρασκευή 8 Ιούνη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΩΝ
Ακόμα πιο επικίνδυνο για τα ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων

Περισσότερος τζόγος. Τζόγος στην Ελλάδα, αλλά και εξάπλωσή του στις χρηματαγορές της Ευρωζώνης, καθώς και χρηματοδότηση με τα αποθεματικά των Ταμείων των περίφημων Συμπράξεων του Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στο χώρο της Υγείας.

Αυτό είναι το στίγμα του νομοσχεδίου για τις επενδύσεις και τη διαχείριση της περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων. Την ίδια στιγμή, με το νέο νομοθετικό πλαίσιο, που κατατέθηκε χτες στη Βουλή, η κυβέρνηση με τη βούλα της νομιμότητας καλύπτει τα αμαρτωλά «δομημένα ομόλογα», στα οποία πλέον τα Ταμεία θα μπορούν να βάζουν μέχρι 2% των αποθεματικών τους.

Συγκεκριμένα, με το άρθρο 4 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι πέραν του 23% - που ισχύει μέχρι σήμερα για τοποθετήσεις σε μετοχές και άλλα χρεόγραφα εταιρειών εισηγμένων στο Χρηματιστήριο Αθηνών - δίνεται η δυνατότητα για τοποθετήσεις επιπλέον 2% του ενεργητικού τους σε δομημένα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου και 1% σε προθεσμιακές καταθέσεις πιστωτικών ιδρυμάτων.

Πελάτες στα χρηματιστήρια της ΕΕ

Ταυτόχρονα, διευρύνεται και ο χώρος τοποθέτησης του 23% των αποθεματικών των Ταμείων σε προϊόντα υψηλού ρίσκου, αφού προβλέπεται η δυνατότητα «επένδυσης» σε προϊόντα της Ευρωζώνης. Ετσι τα αποθεματικά θα μπορούν να τοποθετούνται σε μετοχές υψηλής κεφαλαιοποίησης και άλλα χρεόγραφα που διαπραγματεύονται στα χρηματιστήρια μελών - κρατών της Ευρωζώνης, αλλά και σε μερίδια αμοιβαίων κεφαλαίων των ίδιων κρατών. Δηλαδή, εκτός από την ντόπια χρηματαγορά, τα ταμεία θα γίνουν στυλοβάτες και των χρηματιστηρίων της Ευρωζώνης. Αλλωστε, όπως σημειώνεται και στο ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου, «η διεύρυνση των επενδυτικών προϊόντων (σ.σ. δηλαδή του τζόγου) θεωρείται επιβεβλημένη στο πλαίσιο της συμμετοχής της χώρας μας στην οικονομία της Ευρωζώνης»..!

Νέο στοιχείο του νόμου είναι επίσης η πρόβλεψη ότι από τα αποθεματικά των Ταμείων θα μπορούν να χρηματοδοτούνται οι Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Δηλαδή με τις εισφορές των εργαζομένων θα προωθηθούν οι ιδιωτικοποιήσεις στο χώρο της Υγείας, επ' ωφελεία εννοείται των μεγάλων ιδιωτικών ομίλων που ενδιαφέρονται διακαώς γι' αυτόν τον άκρως κερδοφόρο τομέα.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι ακόμα και αυτό το όριο του 23% μπορεί να παραβιάζεται όταν πρόκειται για επένδυση κεφαλαίων, στην περίπτωση που ασκείται το δικαίωμα συμμετοχής στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου εταιρειών στην οποία το Ταμείο είναι παλιός μέτοχος.

Αλλά έτσι και αλλιώς το όριο του 23%, αλλά και του νέου πρόσθετου 3% είναι διάτρητο, αφού με την παράγραφο 7 του ίδιου άρθρου, με απόφαση του υπουργού Απασχόλησης, τα ποσοστά αυτά μπορούν να αναπροσαρμόζονται. Ως εκ τούτου, η πρόβλεψη ότι μέσα στην επόμενη πενταετία τα ταμεία που έχουν υπερβεί σήμερα το όριο του 23% θα πρέπει να προσαρμόσουν τα χαρτοφυλάκιά τους σε αυτό, δεν έχει καμιά πρακτική αξία. Γίνεται μόνο κάτω από το βάρος του σκανδάλου των «δομημένων ομολόγων» και ενώ σε πολλές περιπτώσεις η υπέρβαση αυτή είχε γίνει με τη σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Απασχόλησης και με τη σημερινή κυβέρνηση και με την προηγούμενη του ΠΑΣΟΚ.

Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση του ορίου, η διεύρυνση σε νέα «προϊόντα» υψηλού ρίσκου, η δυνατότητα για τζόγο και στην ευρωζώνη, η χρηματοδότηση των ΣΔΙΤ κάνει ακόμα πιο επικίνδυνο το νομοθετικό πλαίσιο και για τα Ταμεία και για τα ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων.

Στα χέρια των ραντιέρηδων και η διαχείριση

Κάτω από τον άμεσο έλεγχο τραπεζών και άλλων «θεσμικών» ρεντιέρηδων περνάει όμως και η διαχείριση της κινητής και ακίνητης περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων. Οι διατάξεις του νομοσχεδίου ανοίγουν διάπλατα την πόρτα σε σύνθετες - υψηλού ρίσκου - «επενδυτικές» επιλογές κομμένες και ραμμένες στα μέτρα των τραπεζιτών, χρηματιστών κ.ά. Τα «σύνθετα» αυτά προϊόντα κάνουν ακόμα πιο αδύνατες και ευάλωτες τις διοικήσεις των Ταμείων και έτσι εξ αντικειμένου οι αποφάσεις για το πού θα πάνε τα αποθεματικά περνάνε αποκλειστικά στα χέρια των επιτήδειων, των πάσης φύσης «ειδικών» ...τρωκτικών.

Ανάμεσα σε άλλα προβλέπονται και τα παρακάτω:

  • Η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας μπορεί να γίνει από τράπεζες ή θυγατρικές τραπεζών, όπως ακριβώς αξίωναν οι τραπεζίτες.
  • Η δυνατότητα ίδρυσης εταιρειών διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων, δραστηριότητα η οποία εξ αντικειμένου περνάει στα κοράκια του χρηματιστηριακού τζόγου. Το ίδιο ακριβώς θα συμβεί και από τη ρύθμιση που προβλέπει τη δυνατότητα σύστασης «εταιρείας επένδυσης ακίνητης περιουσίας» από τα ίδια τα ασφαλιστικά ταμεία.
  • Καθορίζονται συγκεκριμένα κριτήρια και μοντέλα διαχείρισης κινδύνων ανάλογα με αυτά που ισχύουν για τα πιστωτικά ιδρύματα.

Προκειμένου μάλιστα να μην αφήσουν κανένα νομικό κενό, οι προσλήψεις «συμβούλων επενδύσεων» και «διαχειριστών περιουσιακών στοιχείων» προβλέπονται και με ρητές διατάξεις του νομοσχεδίου.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ