Πέμπτη 24 Σεπτέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τα αρχαία του μετρό αραχνιάζουν σε ... τολ!

Θυμάστε το σλόγκαν της κυβέρνησης, ότι "το μετρό αποτελεί το μεγαλύτερο ανασκαφικό έργο στην Αθήνα, όπου η αρχαιολογική σκαπάνη καλύπτει 69.000 τετραγωνικά μέτρα"; Απ' ό,τι φαίνεται, οι πρώτοι που το έχουν ξεχάσει είναι οι ίδιοι οι κυβερνητικοί αρμόδιοι...

Δεν εξηγείται αλλιώς το γεγονός πως χιλιάδες αρχαιολογικά ευρήματα αραχνιάζουν σε δύο πρόχειρα τολ που βρίσκονται στον "Ευαγγελισμό" και στου Μακρυγιάννη και παραμένει άγνωστο πότε θα βγουν "στο φως της μέρας". Ακόμη πιο άγνωστο παραμένει το πότε θα γίνει κάποιο μουσείο να τα στεγάσει, ενώ φαίνεται ότι είχαν απόλυτο δίκιο όσοι υποστήριζαν ότι όλα αυτά τα ευρήματα θα έπρεπε να είχαν μείνει στη διαδρομή του μετρό για να τα βλέπουν οι επιβάτες του, όπως έχει γίνει σε άλλα ανάλογα έργα του κόσμου. Η λύση όμως αυτή απορρίφτηκε, επειδή οι αρμόδιοι επικαλέστηκαν την αύξηση του κόστους του έργου, που θα απαιτούσε ακόμη και την αλλαγή της χάραξης, πράγμα που έγινε μόνο με τον Κεραμεικό και αυτό ύστερα από τη διεθνή κατακραυγή.

Προς το παρόν και εξαιτίας της ασυνεννοησίας των αρμοδίων φορέων, βρίσκεται σε κίνδυνο το μεγαλύτερο μέρος του αρχαιολογικού πλούτου που έχει βρεθεί. Και να αναλογιστεί κανείς ότι για τις συνολικές αρχαιολογικές εργασίες έχουν ξοδευτεί από το 1992 μέχρι σήμερα 11,4 δισ. δρχ., ενώ συνεχίζονται ακόμη στο Μοναστηράκι. Μόνο 800 εκατ. δρχ. δαπανήθηκαν για απόσπαση, μεταφορά και συντήρηση του αρχαιολογικού θησαυρού.

Βρέθηκαν συγκεκριμένα συνολικά 12.000 αρχαία αντικείμενα, τα περισσότερα από αυτά στους σταθμούς "Σύνταγμα", "Μοναστηράκι", "Ολυμπιείο", "Κεραμεικός" και "Ακαδημία". Ανασκαφές έγιναν επίσης στα φρεάτια εξαερισμού της Μητροπόλεως, Ερμού και Αρίωνος, Ιάκχου, Αμαλίας, Αμερικής, Πετμεζά και του Εθνικού Κήπου.

Βασικός αρωγός της προσπάθειας των αρχαιολόγων στάθηκαν τα αρχαία κείμενα και αρχεία, όπως οι περιγραφές που υπάρχουν στα Ταξίδια του Παυσανία. Εγινε όμως και χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας, όπως για παράδειγμα ραντάρ, που έχει τη δυνατότητα να διαπερνά το έδαφος.

Εχουν βρεθεί, εκτός των άλλων, δημόσια λουτρά, εργαστήρια επεξεργασίας μετάλλων, υδραγωγεία, στέρνες, αρχαίοι δρόμοι και τείχη, αποχετευτικά έργα, νεκροταφεία, διάσπαρτοι τάφοι, καθώς επίσης και ένας χώρος γεμάτος λυχνίες με ερωτικές παραστάσεις. Η αθηναϊκή γη αποδείχτηκε για άλλη μια φορά ένα απέραντο πιθάρι γεμάτο αρχαιότητες, καθώς ενδιαφέροντα αρχαιολογικά στοιχεία βρέθηκαν ακόμη και στα πιο απίθανα σημεία, όπου γίνονται έργα για το μετρό. Συγκεκριμένα, στο Πεντάγωνο βρέθηκε μια σαρκοφάγος, ενώ στον "Ευαγγελισμό" και στο σταθμό Λαρίσης ρωμαϊκά αποχετευτικά συστήματα.

Να σημειώσουμε ότι το 1996 η "Αττικό Μετρό" ανακοίνωσε ότι μαζί με το υπουργείο Πολιτισμού θα δημιουργούσαν μικρά μουσεία σε κεντρικούς σταθμούς του μετρό. Η "Αττικό Μετρό" έφτιαξε μάλιστα μια πλατφόρμα κάτω από το σταθμό του Συντάγματος, που κόστισε γύρω στα 50 εκατ. δρχ. με σκοπό να γίνει μουσείο κατά τα πρότυπα του σταθμού του Λούβρου στο Παρίσι, αλλά οι αρχαιολόγοι υποστηρίζουν ότι εκεί μπορούν να τοποθετηθούν μόνο φωτογραφίες και μακέτες!

Η "Αττικό Μετρό" έχει ξοδέψει επίσης 3 δισ. δρχ. για να αγοράσει κτίρια στην οδό Μελιδώνη στον Κεραμεικό, όπου έχουν μεταφερθεί τα μικρά αρχαιολογικά αντικείμενα, ενώ τα υπόλοιπα μεταφέρθηκαν στα δύο τολ στον "Ευαγγελισμό" και στου Μακρυγιάννη. Εκεί εξακολουθούν να παραμένουν... Και μάλιστα, τη στιγμή που το μέλλον τους αγνοείται, αποφεύγεται ακόμη και η συγκόλλησή τους για να μη σπάσουν...

Ν. Π.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ